Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon

Latias

1 268 stemmer

1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?

Anbefalte innlegg

Den største fordelen med Pro er fornyet teknologi. Vesentlig raskere Wifi, opptil halverte lastetider om du installerer SSD (gjelder ikke vanlig PS4 med SATA-II) pga SATA 3.0(6Gb/s) etc. Dette finner du tester på.

Fordelene med vesentlig opgpradert WiFi sier seg selv. De som ikke har haug-gamle routere vil få god nytte av dette også. Kabelmessig er det ikke store fordelen, men nytt er sjelden dårligere.

Det er ei heller ingen ulempe at en del titler vil gi stødigere skjermoppdatering i situasjoner hvor en vanlig PS4 vil ha dypere fall. Spesielt ift. 30% klokkeboosten på CPU.

Skulle jeg kjøpt en ny/ubrukt PS4 i dag ville jeg kjøpt en Pro. Alternativt en Slim om ting ikke er så nøye og gammel standard i krympet utgave er ok. Forskjeller er det uuansett ift. Pro. 

Boost er forholdsvis nytt så man vet ikke så mye konkret ift. hvordan det lander hos utviklere fremover men jeg har vondt for å tro at det ikke skal bringe noen fordeler til bordet for nye titler.

EDIT:

Jeg ville IKKE kjøpt PS4 Pro for 4K gaming, men for de andre fordelene den bringer til bordet. Jeg holdt nesten på å oppgradere min PS4 til Pro pga. Horizon Zero Dawn og vi vil se flere slike situasjoner fremover.

EDIT2:

Og ift. 4K hypen

Don't forget wide colour gamut, cupofjoe. I feel bad for the enormous amount of people that spent the money on a 4k HDR TV that didn't know to make sure that it had wide colour gamut. Everyone I know that has a 4k TV has made that mistake.

Jeg har Wide Colour Gamut selv på min 7 år gamle monitor som jeg bruker til PS4.

Med en slik kommentar så går jeg nesten automatisk utifra at du ikke har et 4K HDR TV og en PS4Pro koblet til den? For det er basically ingen vei tilbake for min del når jeg har mulighet. Og ikke bland ISP monitorer med stort farge spekter med HDR. Det er jo latterlig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-8OkEXm

Og ikke bland ISP monitorer med stort farge spekter med HDR. Det er jo latterlig. 

Kan du forklare den til meg(har ikke peiling på tech :p )

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Om de skaper seg, så er det ikke vanskelige greiene å åpne kontrollen selv og bytte batteri :) Sånt er litt morro også :wee:

Jeg har ti tommeltotter :laugh:

Personen som ga meg kontrolleren har papirkvittering, og har sendt bilde. Er det godt nok? Noen som jobber eller har jobbet i elektronikkbutikk? Gamestop

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Den største fordelen med Pro er fornyet teknologi. Vesentlig raskere Wifi, opptil halverte lastetider om du installerer SSD (gjelder ikke vanlig PS4 med SATA-II) pga SATA 3.0(6Gb/s) etc. Dette finner du tester på.

Fordelene med vesentlig opgpradert WiFi sier seg selv. De som ikke har haug-gamle routere vil få god nytte av dette også. Kabelmessig er det ikke store fordelen, men nytt er sjelden dårligere.

Det er ei heller ingen ulempe at en del titler vil gi stødigere skjermoppdatering i situasjoner hvor en vanlig PS4 vil ha dypere fall. Spesielt ift. 30% klokkeboosten på CPU.

Skulle jeg kjøpt en ny/ubrukt PS4 i dag ville jeg kjøpt en Pro. Alternativt en Slim om ting ikke er så nøye og gammel standard i krympet utgave er ok. Forskjeller er det uuansett ift. Pro. 

Boost er forholdsvis nytt så man vet ikke så mye konkret ift. hvordan det lander hos utviklere fremover men jeg har vondt for å tro at det ikke skal bringe noen fordeler til bordet for nye titler.

EDIT:

Jeg ville IKKE kjøpt PS4 Pro for 4K gaming, men for de andre fordelene den bringer til bordet. Jeg holdt nesten på å oppgradere min PS4 til Pro pga. Horizon Zero Dawn og vi vil se flere slike situasjoner fremover.

EDIT2:

Og ift. 4K hypen

Don't forget wide colour gamut, cupofjoe. I feel bad for the enormous amount of people that spent the money on a 4k HDR TV that didn't know to make sure that it had wide colour gamut. Everyone I know that has a 4k TV has made that mistake.

Jeg har Wide Colour Gamut selv på min 7 år gamle monitor som jeg bruker til PS4.

Med en slik kommentar så går jeg nesten automatisk utifra at du ikke har et 4K HDR TV og en PS4Pro koblet til den? For det er basically ingen vei tilbake for min del når jeg har mulighet. Og ikke bland ISP monitorer med stort farge spekter med HDR. Det er jo latterlig. 

Frister Tekken 7 Collectors Edition bare 1500.kr, foresten ikke alle har råd til 4K HDR TV da, jeg er en av de.

https://m.gamezone.no/avdelinger/spill/playstation-4/ps4-spill/fighting/tekken-7-collectors-edition-ps4-130823-p0000059776
Lenke til kommentar

Og ikke bland ISP monitorer med stort farge spekter med HDR. Det er jo latterlig. 

Kan du forklare den til meg(har ikke peiling på tech :p )

En bra monitor med et IPS panel har et større farge spekter med mer "ekte" farger en rimeligere monitorer. Det er forsåvidt den samme teknikken i nye 4K TV'r. Men med to vesentlig forskjeller. En: lys styrken i HDR godkjente monitorer og TV'r er vesentlig høyere. Noe som gjør at det i kombinasjon med et større farge spekter en hva en er vandt til i eldre TV'r og monitorer uten IPS panel. Gjør at en ser nyanser ifra mørke til lyse piksler mye bedre. 

To: HDR kildemateriale. Det hjelper veldig å ha fks en IPS monitor til spill da fargene ser bedre ut. Men om ikke kildematerialet tar å utnytter det så får en aldri det optimale bilde. Med spill,filmer,serier lager for HDR så aktiviseres hele spekteret av panelets egenskaper. Om dem som lager innholdet gjør en bra jobb vel å merke.

Det er ihvertfall hva jeg har lært og hva forsåvidt mine øyne ser da jeg har både TV med 1080p,4K HDR og monitorer med TN og IPS panel :)

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

EDIT:

EDIT2:

Og ift. 4K hypen

En bra monitor med et IPS panel har et større farge spekter med mer "ekte" farger en rimeligere monitorer. Det er forsåvidt den samme teknikken i nye 4K TV'r. Men med to vesentlig forskjeller. En: lys styrken i HDR godkjente monitorer og TV'r er vesentlig høyere. Noe som gjør at det i kombinasjon med et større farge spekter en hva en er vandt til i eldre TV'r og monitorer uten IPS panel. Gjør at en ser nyanser ifra mørke til lyse piksler mye bedre.

To: HDR kildemateriale. Det hjelper veldig å ha fks en IPS monitor til spill da fargene ser bedre ut. Men om ikke kildematerialet tar å utnytter det så får en aldri det optimale bilde. Med spill,filmer,serier lager for HDR så aktiviseres hele spekteret av panelets egenskaper. Om dem som lager innholdet gjør en bra jobb vel å merke.

Det er ihvertfall hva jeg har lært og hva forsåvidt mine øyne ser da jeg har både TV med 1080p,4K HDR og monitorer med TN og IPS panel :)

Før vi tar i bruk latterlige uttrykk ettefulgt av fomlete forklaringer uten referanser til konkret hvilke paneler du faktisk har erfaring med.

And if your display can’t display a wide gamut of colors – then it’ll be doing the next best thing, which is “cramming” the wide-range color information into a smaller fidelity color matrix, thereby making it seem as if the display had “richer colors” and “better saturation” — it’s a side-effect, not the intended functionality (though the only alternative is displaying… an error message, I suppose).

It’s basically a form of HDR, only it’s the color range that is increased, not luminosity range. Of course, a large-gamut display means exactly diddly squat if you don’t have material that actually covers a wider color range, or if the display itself isn’t calibrated properly and the media you have don’t conform to standards and/or don’t have associated color profiles.

To sum up, gamut width is “the other side” of the coin on which HDR resides (so you have luminosity fidelity (HDR) and color fidelity (wide gamut)). To quote Wikipedia as my backup:

“In color reproduction, including computer graphics and photography, the gamut, or color gamut /ˈɡæmət/, is a certain complete subset of colors. The most common usage refers to the subset of colors which can be accurately represented in a given circumstance, such as within a given color space or by a certain output device.”

Ergo har man en god monitor med 100% sRGB, 96% Adobe RGB og 12-bit panel samt god baklysteknologi, god kontrast og dynamic contrast "on top" så er det nok ikke så latterlig som du ønsker å forsøke å fremstille det som. Men kom gjerne med litt mer konkrete fakta fremfor "mine øyne og noen paneler jeg har vært borti".

Depth: 1.07 billion colors

Gamut: 110% (NTSC typical); 100% (sRGB); 96% (Adobe RGB)

12-bit panel

Ellers trenger jeg ikke kaste 20.000-50.000,- på en 4K TV for å skjønne at PS4 Pro og 4K gaming blir en nisje i lang tid selv med overdreven bruk av checkerboarding.

Men klart, få gjerne folk til å kjøpe billige 4K HDR tver som i ugangspunktet bare gir dem et oversaturert bilde med mindre colorbanding.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

.

Frister Tekken 7 Collectors Edition bare 1500.kr, foresten ikke alle har råd til 4K HDR TV da, jeg er en av de.

https://m.gamezone.no/avdelinger/spill/playstation-4/ps4-spill/fighting/tekken-7-collectors-edition-ps4-130823-p0000059776

Av nysgjerrighet; du har råd til å blåse 1500kr på et spill og finner det rasjonelt, men å kjøpe en 55" UHD 4k HDR skjerm til under 10k er ikke aktuelt?

Merkelig hvordan folk verdsetter penger og prioriterer

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Om de skaper seg, så er det ikke vanskelige greiene å åpne kontrollen selv og bytte batteri :) Sånt er litt morro også :wee:

Personen som ga meg kontrolleren har papirkvittering, og har sendt bilde. Er det godt nok? Noen som jobber eller har jobbet i elektronikkbutikk? Gamestop

Nei trur ikke noen her jobber i Gamestop, for GameStop legger ned 150 butikker da dessverre.

http://itavisen.no/2017/03/27/gamestop-legger-ned-150-butikker/

Lenke til kommentar

.

Frister Tekken 7 Collectors Edition bare 1500.kr, foresten ikke alle har råd til 4K HDR TV da, jeg er en av de.

Av nysgjerrighet; du har råd til å blåse 1500kr på et spill og finner det rasjonelt, men å kjøpe en 55" UHD 4k HDR skjerm til under 10k er ikke aktuelt?

Merkelig hvordan folk verdsetter penger og prioriterer

Jeg skal ikke kjøpe den da. Spurte bare LarZen men det virker som han ikke så det eller ikke liker Tekkken da.

Lenke til kommentar

Nei trur ikke noen her jobber i Gamestop, for GameStop legger ned 150 butikker da dessverre.

http://itavisen.no/2017/03/27/gamestop-legger-ned-150-butikker/

Av over 7500 butikker, og så har de tenkt å åpne 65 nye butikker. Det har uansett ingen sammenheng med hvorvidt noen i denne tråden jobber for Gamestop nå eller har gjort det tidligere.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...