Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon

Latias

1 268 stemmer

1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endte opp med et kjøp av PS4, de hadde dessverre ikke Horizon Zero Dawn inne, og dette var rett før stengetid, så ble ikke noe spilling i kveld.

Forøvrig, om man kjøper fysisk kopi, kan denne installeres slik at man kan spille uten disken, eller disken må kanskje stå i, men man slipper vel noe støynivå og kjapperer loading tider?

Lenke til kommentar

Endte opp med et kjøp av PS4, de hadde dessverre ikke Horizon Zero Dawn inne, og dette var rett før stengetid, så ble ikke noe spilling i kveld.

Forøvrig, om man kjøper fysisk kopi, kan denne installeres slik at man kan spille uten disken, eller disken må kanskje stå i, men man slipper vel noe støynivå og kjapperer loading tider?

Den innstallerer, men disken må stå i for verifisering av spillet. Så den spinner opp i starten av spillet og så roer den seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er gjerrig. Jeg pleier å lage en liste over spillene jeg planlegger å kjøpe slik at jeg ikke glemmer dem, og så sjekker jeg med jevne mellomrom hva prisen ligger på. Når jeg finner et tilbud til rundt 200 kroner pleier jeg å slå til - da får man tre spill til prisen av ett nytt. I helgen kjøpte jeg f.eks. Bloodborne og Arslan: The Warriors of Legend til i overkant av 300 kroner totalt.

Men det skorter ofte på de gode tilbudene i norske butikker. Alle de norske butikkene skulle ha 299 for Bloodborne alene.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er sykt at noen av de såkalte "season pass" greiene koster 990,- uten noe mer enn et fremtidig digitalt innhold (som kanskje bare er dratt ut av det ferdige produktet for å selges inn senere)

Nesten 1000 spenn. For et jævla spill.

Men så kom jeg på Super Nintendo sitt prisnivå som i dag tilsvarer 1200,- dersom det kostet 800,- den gang og da er det vel egentlig billig å være gamer i dag?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er sykt at noen av de såkalte "season pass" greiene koster 990,- uten noe mer enn et fremtidig digitalt innhold (som kanskje bare er dratt ut av det ferdige produktet for å selges inn senere)

Nesten 1000 spenn. For et jævla spill.

Men så kom jeg på Super Nintendo sitt prisnivå som i dag tilsvarer 1200,- dersom det kostet 800,- den gang og da er det vel egentlig billig å være gamer i dag?

Ja. Vurderte å ta sammenlikningen tidligere. Samtidig så tror jeg (merk... tror) at et storspill som for eksempel Ghost Recon Wildlands kostet mer å utvikle, distribuere og reklamere for enn mange NES/SNES spill.

Men kan være verdt å følge med på forskjellige forum og tråder her på diskusjon om tilbud. Selv fikk jeg meg Ghost Recon Wildlands Gold Edition (altså, med sesongpass) til kr. 548,- på elkjøp.no. La inn bestilling med takhøyde om å avbestille om betaen var dårlig. Nå går den for kr. 899,- i samme nettbutikk.

Lenke til kommentar

Og spesielt med tanke på at nyprisen på spill ikke har endret seg siden 80-tallet. Jeg husker fortsatt jeg/foreldrene mine betalte enten 699 eller 799 for Street Fighter 2 i 1992, og hvis noen her er gode i matte skulle jeg likt å vite hva det ville tilsvare i dag. Egentlig utrolig at noen tok seg råd til å kjøpe spill i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Og spesielt med tanke på at nyprisen på spill ikke har endret seg siden 80-tallet. Jeg husker fortsatt jeg/foreldrene mine betalte enten 699 eller 799 for Street Fighter 2 i 1992, og hvis noen her er gode i matte skulle jeg likt å vite hva det ville tilsvare i dag. Egentlig utrolig at noen tok seg råd til å kjøpe spill i det hele tatt.

Gjennomsnittlig inflasjon siden 1992 har vært ca 2 %, så det vil si at du kan gange beløpet med ca 1,64:

699,- -> 1150,-

799,- -> 1300,-

Likevel, alt var bedre før? ;) ;)

Det hadde egentlig vært enda mer interessant å se hvor mye et spill utgjorde av en gjennomsnittlig månedslønn før vs nå siden lønnsveksten har vært en del høyere enn inflasjonen.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Ting var definitivt ikke bedre før. Man lager bedre i spill i dag som man selger for reelt sett mindre penger og går allikevel med fortjeneste. Om noe var bedre før så var det at det var mulig for en liten gruppe mennesker å produsere en AAA-tittel, mens man i dag må ha et milliardkonsern i ryggen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det gikk opp et lys for meg når jeg flyttet til Filippinene og så prisene der. Hvordan hadde folk med en grei lønn i Norge reagert om de måtte ut med en månedslønning (før skatt) for en konsoll?

Ja. Vi har det veldig godt. Har ikke lenken for hånden, men da prisene til Nintendo switch ble offentliggjort så satte noen opp veilende pris sett opp mot gjennomsnittlig lønn i aktuelt land. I den oversikten var Norge "billigst" i den sammenheng.

Det som forundrer meg litt er hvordan folk klager over prisene på konsollene. For eksempel ps4. Den kostet vel rundt kr. 3.690,- ved lansering. Og den har man iallefall 5 år (om ps4 pro ikke anses som en erstatter). Mens en iPhone fort ender på kr. 7.000-10.000,- avhengig av minnestørrelse.... Og en iPhone blir ofte byttet ut før ps4en.

Lenke til kommentar

Gjennomsnittlig inflasjon siden 1992 har vært ca 2 %, så det vil si at du kan gange beløpet med ca 1,64:

699,- -> 1150,-

799,- -> 1300,-

Likevel, alt var bedre før? ;) ;)

Det hadde egentlig vært enda mer interessant å se hvor mye et spill utgjorde av en gjennomsnittlig månedslønn før vs nå siden lønnsveksten har vært en del høyere enn inflasjonen.

Satt akkurat å tenkte på at jeg kjøpte GT4 på PS2 til 600,- ;)

Heldigvis har dette markedet vokst kraftig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...