Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon

Latias

1 268 stemmer

1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?

Anbefalte innlegg

Det viser jo bare hvor viktig grafikk er. Ni No Kuni var heller labert da det kom, og gjorde så godt som ingenting nytt, og veldig mange spill har gjort det samme bedre før. Men grafikken var bra, så folk elsket det. ;)

Det var vel først og fremst historien fortalt på en god måte som gjorde at folk likte Ni No Kuni. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så nettopp en video av en japaner som speedrunnet Bloodborne på 39,5 minutt sammenhengende. Han brukte bare 2 glitcher i kartet for å skippe fremover. Ingen klipping. Det inkluderte en hel del essensielle bossfights. Så at spillet er så fordømt vanskelig ligger bare i hodet deres. Han banka de fleste bossene på under ett minutt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det viser jo bare hvor viktig grafikk er. Ni No Kuni var heller labert da det kom, og gjorde så godt som ingenting nytt, og veldig mange spill har gjort det samme bedre før. Men grafikken var bra, så folk elsket det. ;)

I den typen spill har nok grafikken en god del å si ja. Men faktisk er det nok selve tegneseriestilen jeg faller for. Av alle ting så likte jeg også Eternal Sonata. Alltid hatt lyst å like Kingdom Hearts spillene men final fantasy figurene ødelegger det for meg. Tenker fortsatt på å kjøpe Final Fantasy x remaken på ps4, da jeg likte Final Fantasy 7 og 8 (ble dog aldri ferdig med dem i gode gamle dager).

Lenke til kommentar

Det var vel først og fremst historien fortalt på en god måte som gjorde at folk likte Ni No Kuni. 

Nja, historien var da ikke spesielt unik eller annerledes enn alt annet innen JRPGs? Bra var den, men klarer ikke å skjønne hvorfor spillet ble hypet så mye, annet enn at de fikk hjelp av Studio Ghibli til å lage grafikken og filmsekvensene. Det igjen får meg til å tenke litt over hvor bra den ville vært mottatt hvis det ikke var et spill. Hvis det kun var en film, ville folk likt den like mye? Og for den saks skyld, hvordan ville folk ha reagert hvis den kom med dårlig grafikk? Til og med 2D retro-grafikk? Historien blir svært sjelden påvirket av grafikken.

Strengt tatt er spill satt sammen av tre hovedbiter: Presentasjonen, gameplay og historie. Med presentasjon mener jeg bilde, lyd, musikk, stemmeskuespillere og så videre. Det er dette du ser på skjermen og hører. Alle tre (presentasjon, gameplay og historie) er viktige til en viss grad, men ingen av dem påvirker hverandre. For eksempel ble Shovel Knight svært populært av en eller annen grunn, men ingen kan komme og si det var på grunn av historien. Heavy Rain ble vel populært nesten utelukkende pga historien.

Men jeg bør nevne at jeg ikke forsøker å starte en diskusjon om Ni No Kuni, eller noe annet. Det jeg er interessert i, er å vite hvorfor enkelte spill blir glemt, og andre blir hypet til den store gullmedaljen etter en eneste trailer. Ta Shovel Knight, for eksempel. Hva er det som gjør at det ble så populært? Gameplay er ren standard retro-plattformer. Selv i dag er markedet nesten oversvømt av retro-plattformere. Dermed er grafikken heller ikke viktig, og historien er nesten fraværende. Det er med andre ord absolutt ingenting som tilsier at det skulle bli så populært, så hvorfor ble det det? Jeg sier heller ikke at det er dårlig, bare at jeg har spilt mange lignende spill de siste årene som gjør ting minst like bra, men som få har hørt om. Det samme gjelder Ni No Kuni. Bra er det jo, men bra JRPGs er ikke akkurat mangelvare på noen plattformer i dag. Heller tvert imot. Så hva er det som gjør at Ni No Kuni skiller seg så ut?

Men på den annen side blir dette vel off-topic her i denne tråden. Fpr vurdere å ta det i en egen tråd etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Hei jeg har et lite problem. Under tidligere aktiviteter kommer nå bare acivments og om jeg liker et spill, men ikke hva jeg spiller og hva jeg har spilt. Den viser bare hva jeg har spilt på onsdag etter det er det ingenting bortsett fra en acivment og et spill jeg likte. Hvordan fikser jeg det?

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Noen andre som gleder seg til Quantum break? Dæven det ser rått ut.

Tror ikke så altfor mange her inne ser frem til QB i og med det er et MS eksklusivt spill...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Joda. Men grafikken ser jo helt syk ut, må vel ha en ultragamer-pc for å kunne kjøre det bra. Har en msi gamer-laptop, men har egentlig ikke brukt den til noe annet enn FM :p

Hva slags "gamer" laptop er det da? Kanskje du kan spille. 

Lenke til kommentar

Joda. Men grafikken ser jo helt syk ut, må vel ha en ultragamer-pc for å kunne kjøre det bra. Har en msi gamer-laptop, men har egentlig ikke brukt den til noe annet enn FM :p

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MSIGL726QD013/msi-gl72-6qd-013ne-17-3-barbar-gaming-pc

Tror det er den. Eller en hakket billigere en.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MSIGL726QD013/msi-gl72-6qd-013ne-17-3-barbar-gaming-pc

Tror det er den. Eller en hakket billigere en.

Du kan nok kjøre det, men ikke med full eyecandy :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...