Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon

Latias

1 268 stemmer

1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234789

har samme problem, har ikke tatt skrittet enda.

men sånn går det når de skal på død og liv ha konsollen så liten og kompakt. mye bedre løsning det xbox gikk for, mye av grunnen til at jeg bruker den mest er fordi den er lydløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lært at en skal legge pasta i midten av CPU. Slik som på denne videoen.

Hvordan man legger den er egentlig ikke så superviktig, bare man sjekker at alt er dekket. Synes det er enklere å sjekke om det blir rett når jeg smører et tynt lag over alt, men dette ser man vel også ellers også. Det meste som leveres i dag har ok plansliping. Verre før i tiden.

Lenke til kommentar

De kunne gått for en mellomting. Xboxen er nesten litt for stor, og PS4en kunne gjerne vært litt større.

Enig i andre del av det argumentet. Har sagt det før, men jeg ser virkelig ikke problemet i at en konsoll har litt størrelse, så lenge den passer greit inn i de fleste TV-benker og ikke tar for mye oppmerksomhet. Xbox One er på tross av størrelsen veldig diskret utformet, og forsvinner nesten inn i TV-benken.

Lenke til kommentar

Hvordan man legger den er egentlig ikke så superviktig, bare man sjekker at alt er dekket. Synes det er enklere å sjekke om det blir rett når jeg smører et tynt lag over alt, men dette ser man vel også ellers også. Det meste som leveres i dag har ok plansliping. Verre før i tiden.

Jeg har lært spesifikt oppigjennom mange år med PC bygging at en ikke skal spre moderne kjølepasta utover overflaten, da det vli bli luftbobler mellom kjølepastaen og kjøleblokken som vil fange varmer å gjøre varmeoverføringen mindre effektiv. Alt etter kjølepasta produsent og CPU type/arkitektur er det som blir anbefalt å enten legge en passelig dott med kjølepasta i midten eller legge en linje på CPUen og la kjølepastaen spre seg selv ved hjelp av trykket til kjøleblokken når du monterer denne, en bør da heller ikke løfte opp blokken å sjekke om det var godt spredd da det vil bli luftbobler igjen når du putter blokken på igjen. Men de lærde strides vel om dette også :)

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De kunne gått for en mellomting. Xboxen er nesten litt for stor, og PS4en kunne gjerne vært litt større.

Enig i andre del av det argumentet. Har sagt det før, men jeg ser virkelig ikke problemet i at en konsoll har litt størrelse, så lenge den passer greit inn i de fleste TV-benker og ikke tar for mye oppmerksomhet. Xbox One er på tross av størrelsen veldig diskret utformet, og forsvinner nesten inn i TV-benken.

Enig. I tillegg setter jeg stor pris på at de plasserte to av usb-kontaktene på baksiden. De to i front på PS4 "trekker ned" det visuelle dersom den plasseres i tv-benken i stua.

Lenke til kommentar

... en bør da heller ikke løfte opp blokken å sjekke om det var godt spredd da det vil bli luftbobler igjen når du putter blokken på igjen. Men de lærde strides vel om dette også :)

Det høres jo rimelig fornuftig ut og stemmer sikkert også hvis det er dårlig slipt og om man legger dårlig. Mikroskopiske luftbobler er ikke til å komme unna uansett metode, man da diskuterer man nærmere elektronmikroskop-nivå enn noe som har særlig praktisk betydning. Varmeledingsegenskapene over tid til pastaen er viktigst, samt at den har små nok granuler som klarer å fylle ut ujevnhetene i flatene.

Lenke til kommentar

fikk den nye ps4 utgaven i dag og må si at den bråker ekstremt lite i forhold til den gamle typen, den nye modellen bråker omtrent like mye som den gamle når den ikke hadde noen spill kjørende, så må si det ble stille i stua etter den nye kom i hus, har dog bare testa mgs5 PP så langt da jeg må laste ned de fleste andre spill

skal teste mer ettter hvert som de andre spilla blir nedlasta, skal teste d3 så snart det er nedlastet da min gamle ps4 hørtes ut som en støvsuger etter noen timer med det spillet

Lenke til kommentar

Jeg har lært spesifikt oppigjennom mange år med PC bygging at en ikke skal spre moderne kjølepasta utover overflaten, da det vli bli luftbobler mellom kjølepastaen og kjøleblokken som vil fange varmer å gjøre varmeoverføringen mindre effektiv.

Det stemmer og noe en ser veldig godt i den videoen jeg la ut. Ferdig lagt pasta er en ting men når en legger selv så skal en ikke dekke området selv men legge det i midten. Så fordeler trykket/varmen det av seg selv.

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Da har jeg fått ny kjølepasta på ps4en! Førsteinntrykket mitt er at den kjøler seg mye fortere ned enn tidligere og regulerer hastigheten på vifta bedre. Støyen har blitt redusert men kanskje ikke så mye som jeg regnet med basert på andres erfaringer. Her er litt bilder fra gammel til ny kjølepasta.

Så bra ut det der (Mengde med kjølepasta). Jeg har akkurat gjort det samme, men merket ingen nedgang i viftestøy. Tenker å lage hull og støvfilter i bunn av konsolen så den får mer kjøling. Syntes PS4 bråker alt for mye.

Ah okei, alternativt kan du jo prøve det som ble foreslått tidligere med en dråpe kjølepasta i stedet for å smøre det jevnt utover? Har også lest at det kan hjelpe å få mellomrom fra den og overflaten den står på :)

Post gjerne bilder osv hvis du lager hull i ps4en da det kanskje kan være interessant for flere :)

Ja kunne brukt dråpe eller strek når jeg la kjølepasta, men kjørte ifixit guiden som lå på nett. På pc pleier jeg å gjøre akkurat den måten du snakker om. 

Skal oppdatere om hull ved vifta på PS4 hjelper. Har sett andre som har hatt veldig bra resultat av det.

Det er også mange som sier at det ødlegger for hele luft flyten til PS4'en. Men etter hva jeg kan se fra de tekniske illustrasjonene til Sony så kommer det til å gå bra, i og med at Bluray drevet ikke akkurat trenger masse kjøling. Alt annet får jo luft som det skal (GPU,CPU, RAM og PSU)

PlayStationCooling-28.jpg

Lenke til kommentar

Sambisen har i de siste dagene klaget over at det har tatt lang tid å laste ned oppdateringer til spill. Disse har som regel vært ganske store (type 15-16 GB) men det har tatt ganske mange timer før dette har blitt lastet ned. Vi har 50/10-linje så det er ikke noe i veien for at det skal gå så tregt sånn sett. 

Lenke til kommentar

Ja det blir nok gøy! Skal bli spennende å se om vi får noe mer info under Playstation Experience i desember. Pris og en grov oversikt over hva vi kan forvente oss av titler på lansering hadde vært fint..

Sitter å tenker på å bestille en billett til SpillExpo i år. Vært gøy dem 2 siste årene og kanskje Sony har med Playstation VR i år? Hvem vet... :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...