Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig kjøper jeg kun digitalt, med mindre det er særdeles gode tilbud på fysisk. For meg gir det "materielle" ingen økt glede, snarere tvert i mot. Har en del spill til forrige generasjon som nå bare tar opp plass, og er nok en "ting". Har heller ikke noe i mot at fysiske spill finnes, men jeg syns ikke det er noe must.
 

Det ligger muligens noe i at digitale spill hadde blitt rimeligere om ikke fysiske spillbutikker måtte tas hensyn til, men som Larzen sier er det neimen ikke sikkert. I dag er PSN for lukket til at det blir noen konkurranse. I tillegg har butikkene med fysiske spill, som tar opp plass, incentiv til å redusere pris for å kvitte seg med restlager. En hel-digital butikk må ikke ta samme hensyn, spesielt ikke når et hvert "billigsalg" kan gi direkte reduksjon i eget salg av fullpris-spill.

Endret av Argusblikk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

LarZen:
Nei jeg synes ikke det sier seg selv. Om spill så er 200GB, 500GB så er det fult mulig å selge spill digitalt uten å trykke opp fysisk media til brorparten av verden. Man trenger faktisk ikke fiber til hver eneste husstand for å selge dette digitalt, det holder med en butikk (trenger ikke en gang være en spillbutikk) i området som har en grei nok linje til å ta betalt og tanke spillet over til en bitteliten minnebrikke som vedkommende tar med seg i lomma hjemmefra. ;) Butikken (som kan være post i butikk prinsippet) får tanket alle titler over til sin lokale databank 24/7 så fort det er releaset og har det liggende der for distribusjon til alle som kommer innom.

Problem løst.

 

Argusblikk:

Spilltitler er alltid høyt priset ved lansering uansett fysisk eller digitalt media. Steam har såpass markedsmakt at de ikke hadde trengt å ha et eneste tilbud, likevel kjører de enorme kampanjer flere ganger i året. Det er ingenting som tilsier at fordi spill ble digitalt så ville ikke tilbudene komme når salgstallene på et spill går ned.

 

Men klart, utvikling kan være skremmende.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

LarZen:

Nei jeg synes ikke det sier seg selv. Om spill så er 200GB, 500GB så er det fult mulig å selge spill digitalt uten å trykke opp fysisk media til brorparten av verden. Man trenger faktisk ikke fiber til hver eneste husstand for å selge dette digitalt, det holder med en butikk (trenger ikke en gang være en spillbutikk) i området som har en grei nok linje til å ta betalt og tanke spillet over til en bitteliten minnebrikke som vedkommende tar med seg i lomma hjemmefra. ;) Butikken (som kan være post i butikk prinsippet) får tanket alle titler over til sin lokale databank 24/7 så fort det er releaset og har det liggende der for distribusjon til alle som kommer innom.

 

 

 

Det du beskriver her er jo strengt tatt fysiske spill. 

Lenke til kommentar

Ser helt klart sjarmen med fysisk medier men begynner å innse jeg er gammeldags. Få filmer får man jo med masse ekstramateriale som en ikke har tilgang til når en strømmer. Før jeg flyttet i fjor digitaliserte jeg cd'er og filmer og har ikke angret (selv om jeg savner det å se ekstramateriale). Fikk Kindle av samboeren og innsett fordelen med det.

Lenke til kommentar

Nei, det jeg beskriver er ikke salg av fysisk media men digital distribusjon av tittelen. Det er ikke et fysisk spill bare fordi du installerer det på den fysisk harddisken i PS4en din Larzen :) Butikken selger inget fysisk media, og det fysiske mediaet brukeren tar med seg hjemmefra er en universell minnepinne/minnekort/mobiltelefon som brukes til alt mulig rart akkurat som en SSD og en HDD. Du har heller ingen enorm industri for å produsere, trykke opp og transportere millioner av fysiske kopier av spillet.

 

De aller fleste har en fysisk PS4 for å spille, de har også en fysisk mobiltelefon med et fysisk minnekort eller fysisk lagringsplass og fysiske minnepinner og minnekort. Dette kan overta der linjene er for dårlig til hver husstand. Har de ikke råd til noe av noe dette (som et minnekort) har de heller ikke råd til å eie PS4 og spill.

 

Jeg ønsker meg denne modellen til neste generasjon og ønsket det allerede til denne generasjonen men den gang ei.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det blir et fysisk spill når du må ha et fysisk objekt for å transportere spillet fra selger til konsoll. Om det er en plate eller et minnekort er irrelevant (minnekort hadde dog vært kurrant).

 

Og dere som sverger til digitale "kjøp", les vilkårene for disse tjenestene. Dere kjøper ingenting, dere betaler full pris for å leie en lisens som kan tilbaketrekkes av tilbyder når som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir et fysisk spill når du må ha et fysisk objekt for å transportere spillet fra selger til konsoll. Om det er en plate eller et minnekort er irrelevant (minnekort hadde dog vært kurrant).

 

Og dere som sverger til digitale "kjøp", les vilkårene for disse tjenestene. Dere kjøper ingenting, dere betaler full pris for å leie en lisens som kan tilbaketrekkes av tilbyder når som helst.

Nope det er helt feil :) Men jeg legger den død for min del nå (andre må dog gjerne diskutere det).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Men til noe helt annet, man må bare være enig om å være uenig :)

 

Until Dawn blir nok lastet ned fra PSN i dag, perfekt helg og vær for et slikt spill.... gleder meg.

 

Kan ikke være enige om alt :)

 

Until Dawn er gøy. Tror jeg skal fortsette på det idag. Om du har noen bra hodeklokker så bruk dem.

 

Takker, har 3 bra headsett og blir vel å bruke Beyerdynamics tenker jeg. :)

 

Jeg får vel sette igang nedlastingen nå, for selv om jeg har 150Mbps fiber så er det ikke sikkert jeg får særlig hastighet fra CDNs :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Halve sjarmen borte med konsoll? Det er hele sjarmen for meg å kunne laste ned alt på Steam, PSN , Spotify, iTunes, Viasat, Netflix, HBO, Altibox, Kindle/Amazon etc :) Er så happy for å slippe å fylle halve leiligheten med titalls hyllemeter av fysiske bøker, spill til konsoll og pc, musikk og filmer. Få riper, sette de i bråkete snurredrev for å spille og masse fysaker. Leiligheten min ble plutselig dobbelt så stor når jeg kunne ta alle CD'er, Bøker, DVD'er, VHS'er, BD'er, spill til PC, 360, PS3, PS2, PS osv. osv. og putte i pappesker og flytte alt ut i garasjen. Kommer aldri en fysisk underholdningstittel inn i dette huset igjen :)

 

Dette med kunstig høyt prisnivå på nedlastbart er jo nettopp fordi man forsøker å holde kunstig liv i salg av fysisk media. Blir vi kvitt den nostalgiske hemskoen vil prisene bli vesentlig bedre. Det kan ikke skje fort nok for min del.

Tenk hvor ekstremt mye forurensing, sløsing av ressurser osv. som brukes på å produsere og transportere alt ovenstående når det er totalt unødvendig for en stor del av i-land?

 

Nei få alle online og for de som har dårlige linjer, sørg for at de kan reise til en butikk med gode linjer, betale for den der (butikken overlever) og få tittelen lastet inn fra en "tanking station" på et fysisk meget lite minnekort de selv tar med som de så kan bruke til å installere hjemme. Done!

:w00t:

Wow, bra innlegg Theo. Hadde ikke tenkt på det med hvor miljøskadelig fysisk distribusjon er.

 

Og du har nok helt rett i dette med priser. Hvis Gamestop og andre store dedikerte spillbutikker går konkurs tipper jeg vi fil få variabel prising, der utgiverne selv bestemmer hvor mye de ønsker å ta for et spill-og-konsoll så lenge utgivere, ikke Sony/MS bestemmer prisene vil det bli konkurranse mellom spillene. Hvis EA kjører BF5 på 50% tilbud, vil Activision føle press for å gjøre det samme. Med bare én (digital) butikk vil utgiverne og spillene konkurrere mot hverandre, i stedet for at butikkene kjemper mot hverandre. Det er nok i stor grad derfor Steamspill så ofte er på tilbud.

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sarcasm? :p

Haha nei. Er så å si heldigital selv. Ga bort 90% av spillene jeg hadde fra forrige generasjon, og nå kjøper jeg det meste digitalt på pc eller gjennom amerikansk psn/xbl. Men jeg er fortsatt veldig prisbevisst, så i noen få tilfeller vil jeg kjøpe fysiske spill hvis de er markant billigere.

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser den :)

 

 

Hmm synd man ikke ser nedlastinghastigheten når man kjøpte spillet via PSN Store på PC og laster ned til en PS4 i rest-mode. Må jeg virkelig være hjemme og slå på PS4en for å se nedlastingshastigheten? Argh teknologisk utvikling går så tregt, dette burde man kunne sett på download queue på webben. Men kult at jeg kan sitte en helt annen plass, kjøpe spillet på web og så laster det automatisk ned til PS4en hjemme som står i hvilemodus, noe fremskritt hvertfall  :)

 

EDIT:
Japp det må jeg faktisk, vel kanskje man slipper det etterhvert. Men spillet er nok ferdig før jeg er hjemme uansett :).
post-38451-0-38033000-1442054840_thumb.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...