IceBlitz Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Hvis den pumper opp ISOen når du filmer er den jo ubrukelig? Da får du jo masse støy. Gjør ikke det på video da vettu Kun før den du tar stillbilder. Ved shutter half press = skrur opp ISO til et nødvendig nivå for å sette helt riktig fokus og så går iso ned til normalt nivå igjen Ved shutter full press = da er iso allerede skrudd tilbake til det du satt den til og kameraet tar et bilde. Var bare en misforståelse ute å gikk der Hvis du mener som et dedikert videokamera er svaret nei. Speilrefleks er i hovedsak et stillbildekamera, men som har fått muligheter for å ta opp video, med sine begrensninger. På et dedikert videokamera er det motsatt. Tor Helt riktig, men med DSLM kameraer er det helt annerledes. Eksempelvis GH2. Kjempegrei følgefokus der Lenke til kommentar
Solid Snail Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 OK, trodde du snakket autofokus under filming. Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 9. november 2012 Forfatter Del Skrevet 9. november 2012 Nei, helt fullstendig feil. Det brukes ALDRI autofokus i seriøse produksjoner. Da har man gjerne en 7" skjerm på kamerariggen med et follow focus hjul på siden hvor man fokuserer manuelt live mens man løper eller tracker motiv. I virkelig seriøse filmproduksjoner bruker man egen booth for fokusering. Altså en som sitter med kontrollere for fjernfokusering og kikker på store skjermer for å fokusere perfekt hele veien. Men ALDRI bruker man autofokus i produksjoner. Autofokus på video er som sagt for å filme venner, familie eller en liten hobby man liker. Ikke når man skal lage noe seriøst noe. Selv ikke på mitt EX1r kamera til 70 lapper bruker jeg autofokusen. Og gi gjerne eksempler på filmproduksjoner du har "snublet over" så mange ganger som du sier du har, for jeg er virkelig nysgjerrig på hvem som kunne finne på å bruke autofokus på en filmproduksjon Nå sa jeg aldri at profesjonelle selskaper gjør dette. Det jeg mente var mine egne erfaringer, og egne kortflmer. Som i foto, handler cinematography mye om å tenke utenom boksen, og ikke gjøre som alle andre. Det blir feil å si at autofokus bare blir brukt til å filme ungene i sandkassen, når det også kan vere et godt alternativ til filmprodusenter med et lavt budsjett, som ikke har egne folk til å fokusere for dem. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er det beste, men jeg synes det blir feil å si det bare blir brukt til useriøse hjemmevideoer. Hvis du mener som et dedikert videokamera er svaret nei. Speilrefleks er i hovedsak et stillbildekamera, men som har fått muligheter for å ta opp video, med sine begrensninger. På et dedikert videokamera er det motsatt. Tor Takk, svaret jeg var ute etter Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Vel, det er ingen problem å bruke manuell fokus for hjemmeproduksjoner heller. Krever bare bittelitt mer innsats.. Autofokus er ALDRI bra til noe annet enn hverdagslige ting. Manuell fokus er alltid best, om man tenker utenfor boksen eller ikke. Endret 9. november 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 9. november 2012 Forfatter Del Skrevet 9. november 2012 Autofokus er ALDRI bra til noe annet enn hverdagslige ting. Manuell fokus er alltid best, om man tenker utenfor boksen eller ikke. Du kan ikke bare fastslå dette. Det er alltid flere sider av en sak, og dette er intet unntak. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) Du kan ikke bare fastslå dette. Det er alltid flere sider av en sak, og dette er intet unntak. Ehh jo, jeg kan faktisk det Autofokus bruker man ikke til filmproduksjoner om man skal ha best mulig resultat. Slik er det bare, uansett hvor mange sider DU mener det er av saken. Skal jeg si deg hvorfor? Fordi det ikke finnes en eneste autofokus i verden som klarer å treffe fokus like godt som forhåndskoreografert manuell fokus. Derfor bruker man disse hvite follow focus hjulene og tusjer av streker for hvor langt man skal vri hjulet gjennom en scene/klipp. Et annet eksempel er at autofokus aldri vil fokusere en og samme scenetagningen helt likt, nettopp fordi det ikke er perfekt. Men det klarer man altså med forhåndskoreografert fokus. Bruker man autofokus og er så uheldig at fokuspunktene velger noe annet en motivet i et lite sekund får man en jaging i fokusområdet hvilket ser rart og billig ut. Nå har jeg dokumentert min side. Skal du fortsatt mene noe annet får du gjøre det samme... Endret 9. november 2012 av IceBlitz 2 Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 9. november 2012 Forfatter Del Skrevet 9. november 2012 I alle fall av egne erfaringer har autofokus fungert supert til å finne den perfekte fokus. Om et motiv står helt stille med samme avstand til kamera gjennom hele scenen, ser jeg ikke noe i vegen for å bruke autofokus for å finne like god fokus som jeg hadde gjort med manuell. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 IceBlitz, nå er det jo strengt tatt ikke bare hollywood som bruker video på profesjonell basis. Det finnes nok en hel drøss med dokumentarer hvor autofokus er brukt, fordi det kan være mer praktisk i enkelte tilfeller. That said, med stor sensor er manuel fokus per i dag et must å kunne, men AF blir stadig bedre... 2 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 I alle fall av egne erfaringer har autofokus fungert supert til å finne den perfekte fokus. Om et motiv står helt stille med samme avstand til kamera gjennom hele scenen, ser jeg ikke noe i vegen for å bruke autofokus for å finne like god fokus som jeg hadde gjort med manuell. Nå snakker vi selvfølgelig ikke om å finne fokus med autofokus. Det er ingen problem nei. Det vi snakker om, hvertfall jeg, er kontinuerlig autofokus. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 (endret) IceBlitz, nå er det jo strengt tatt ikke bare hollywood som bruker video på profesjonell basis. Det finnes nok en hel drøss med dokumentarer hvor autofokus er brukt, fordi det kan være mer praktisk i enkelte tilfeller. That said, med stor sensor er manuel fokus per i dag et must å kunne, men AF blir stadig bedre... Ja, og det synes altfor godt. Man ser veldig tydelig hvilke dokumentarer som har litt budsjett og hvilke som ikke har det. Selv har jeg et Sony EX1r og her er manuell fokus lagt så godt til rette at det ville være dumt å bruke autofokus. Det har blandt annet focus peaking så jeg kan umiddelbart se hva som er i fokus. Hvilket betyr at om jeg skulle laget dokumentar hadde jeg ikke brukt autofokus, men manuell fokus. Og lager man dokumentarer gode nok for TV sendinger har man som regel et kamera i denne klassen eller dyrere og da er manuell fokus barnemat å få bra til Endret 9. november 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Andre grunner enn lavt budsjett: Dårlig med tid, begrenset med utstyr det er forsvarlig å ta med seg etc. Godt innhold er viktigere enn kvaliteten på opptakene, når det gjelder dokumentar- og nyhetsvideo. Men for all del, om man har mulighet til å dra fokus selv, vil det som regel bli bedre resultat. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Andre grunner enn lavt budsjett: Dårlig med tid, begrenset med utstyr det er forsvarlig å ta med seg etc. Godt innhold er viktigere enn kvaliteten på opptakene, når det gjelder dokumentar- og nyhetsvideo. Men for all del, om man har mulighet til å dra fokus selv, vil det som regel bli bedre resultat. Joda, det er jeg forsåvidt enig i. Poenget er bare at når man er i denne klassen med videobruk har man gjerne kameraer som har focus peaking og slikt, og da er det ikke noen særlig unnskyldning for å ikke fokusere manuelt Men men, nok om dette nå. Du verden for en avsporing Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå