Gå til innhold

Speilrefleks med ordentlig autofokus til filming?

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser det nye canon eos 650d har autofokus når man filmer, men har sett noen videoer, og ser at det ikke er helt "komplett". Sensoren er litt treg om den skal vere fokusert på et motiv som kommer med litt fart til eller fra kamera.

Jeg lurer på om det finnes et kamera der ute som fikser dette på en ordentlig måte enda?

Endret av HornYkorN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er mulig at EOS 650D og EOS M vil fokusere bedre og raskere i framtiden, etter noen firmware oppgraderinger.

Har ikke prøvd det selv, men 650D har vel fått ganske dårlig omtale for video-AF.

http://www.imaging-resource.com/news/2012/11/01/canon-t4i-review-posted-new-camera-still-shines-but-movie-servo-af-disappoi

Jeg ville nesten trodd Sony SLT var bra på følgefokus i video, kanksje Nikon 1 også. Panasonic er jo bra på video og har rask fokus, men følgefokus har vært en svakhet på alle mFT-modeller. Kanskje GH3 har blitt ennå bedre.

Lenke til kommentar

Men det er mulig at EOS 650D og EOS M vil fokusere bedre og raskere i framtiden, etter noen firmware oppgraderinger.

Har ikke prøvd det selv, men 650D har vel fått ganske dårlig omtale for video-AF.

http://www.imaging-r...rvo-af-disappoi

Jeg ville nesten trodd Sony SLT var bra på følgefokus i video, kanksje Nikon 1 også. Panasonic er jo bra på video og har rask fokus, men følgefokus har vært en svakhet på alle mFT-modeller. Kanskje GH3 har blitt ennå bedre.

Syntes mitt GH2 har imponerende følgefokus for video jeg. Bommer ekstremt sjelden, eller om jeg velger ettpunkt fokus og har den på continous og heller sørger for å ha motivet i fokuspunktet er den presis som Norgesbanken på fokusen hvertfall :)

Men GH3 kommer sannsynligvis til å bli overlegen på alt som har med fokus å gjøre (både på stillbilder i meget mørke omgivelser men mest for video). Autofokusen har fått mye skryt og enda bedre blir det når den får 240hz sensor readout (med firmware som kommer veldig raskt etter release ifølge Panasonic).

Men igjen, ønsker man å ta opp skikkelig film bruker man selvfølgelig ikke autofokus. Autofokus egner seg til familievideo og for å filme barnene sine løpe rundt i hagen. For proft arbeid eller i filmproduksjon er autofokus en uting da man helst vil ha full kontroll over fokusområdet på løpende innspilling.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Syntes mitt GH2 har imponerende følgefokus for video jeg. Bommer ekstremt sjelden, eller om jeg velger ettpunkt fokus og har den på continous og heller sørger for å ha motivet i fokuspunktet er den presis som Norgesbanken på fokusen hvertfall :)

Nå er da strengtatt ikke GH2 et speilrefleks som TS forespurte om, selv om det fungerer bra .

Men GH3 kommer sannsynligvis til å bli overlegen på alt som har med fokus å gjøre (både på stillbilder i meget mørke omgivelser men mest for video).

Hvordan kan du si det ?, Canon 6D skal kunne fokusere i stummende mørke :)

Men igjen, ønsker man å ta opp skikkelig film bruker man selvfølgelig ikke autofokus. Autofokus egner seg til familievideo og for å filme barnene sine løpe rundt i hagen. For proft arbeid eller i filmproduksjon er autofokus en uting da man helst vil ha full kontroll over fokusområdet på løpende innspilling.

Det er jeg helt enig i , skal man filme familien etc. er et dedikert videokamera bedre, driver man med kreativ videofilming er ikke autofokus det avgjørende.

Lenke til kommentar

Nå er da strengtatt ikke GH2 et speilrefleks som TS forespurte om, selv om det fungerer bra .

Men GH3 kommer sannsynligvis til å bli overlegen på alt som har med fokus å gjøre (både på stillbilder i meget mørke omgivelser men mest for video).

Hvordan kan du si det ?, Canon 6D skal kunne fokusere i stummende mørke :)

Det er jeg helt enig i , skal man filme familien etc. er et dedikert videokamera bedre, driver man med kreativ videofilming er ikke autofokus det avgjørende.

Ja, 6D skal klare å fokusere i månelys ja.

Men med kontrastbasert fokus og mulighet for 25600 ISO så kan man fokusere uansett hvor mørkt det er sålenge motivet ikke er for langt unna med hjelp fra af led lyset, men også uten af led lys vil så høy iso og kontrastbasert fokus gi et lyst nok bilde til å klare å fokusere i nesten all slags lys. Hvertfall måneskinnslys ;)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Men med kontrastbasert fokus og mulighet for 25600 ISO så kan man fokusere uansett hvor mørkt det er sålenge motivet ikke er for langt unna med hjelp fra af led lyset, men også uten af led lys vil så høy iso og kontrastbasert fokus gi et lyst nok bilde til å klare å fokusere i nesten all slags lys. Hvertfall måneskinnslys ;)

Vil ikke kameraet ta opp støyen når den må pumpe opp Isoen for å få et brukbart bilde til af?

Lenke til kommentar

For å faktisk svare på førstepost, SONY DSLR ffs!

Prisklasse ala 650d har du Sony A57, autofokus er ikke et problem under film, dog når den er aktivert kan du ikke bestemme blender selv.

Hvis TS tror han greier å pulle fokus korrekt ville jeg heller anbefalt deg et videokamera som har ordentlig af. Eller lære seg å dra fokus selv.

Lenke til kommentar

Det er noe i det du sier, men dette er ikke sant i alle sammenhenger. Det er ofte jeg har kommet over tilfeller i filmproduksjon det ville vært greit med autofokus. For eksempel om et motiv kommer mot kameraet, gjør autofukus jobben enklere, spessielt om kameraet også beveger seg. Eller i raske "løpescener" der det ofte er forskjellig avstand mellom kamera og motiv, er det også greit med autofokus noen ganger.

Lenke til kommentar

Det er noe i det du sier, men dette er ikke sant i alle sammenhenger. Det er ofte jeg har kommet over tilfeller i filmproduksjon det ville vært greit med autofokus. For eksempel om et motiv kommer mot kameraet, gjør autofukus jobben enklere, spessielt om kameraet også beveger seg. Eller i raske "løpescener" der det ofte er forskjellig avstand mellom kamera og motiv, er det også greit med autofokus noen ganger.

Nei, helt fullstendig feil.

Det brukes ALDRI autofokus i seriøse produksjoner.

Da har man gjerne en 7" skjerm på kamerariggen med et follow focus hjul på siden hvor man fokuserer manuelt live mens man løper eller tracker motiv.

I virkelig seriøse filmproduksjoner bruker man egen booth for fokusering. Altså en som sitter med kontrollere for fjernfokusering og kikker på store skjermer for å fokusere perfekt hele veien.

Men ALDRI bruker man autofokus i produksjoner. Autofokus på video er som sagt for å filme venner, familie eller en liten hobby man liker. Ikke når man skal lage noe seriøst noe.

Selv ikke på mitt EX1r kamera til 70 lapper bruker jeg autofokusen.

Og gi gjerne eksempler på filmproduksjoner du har "snublet over" så mange ganger som du sier du har, for jeg er virkelig nysgjerrig på hvem som kunne finne på å bruke autofokus på en filmproduksjon ;)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det finnes et kamera der ute som fikser dette på en ordentlig måte enda?

Hvis du mener som et dedikert videokamera er svaret nei. Speilrefleks er i hovedsak et stillbildekamera, men som har fått muligheter for å ta opp video, med sine begrensninger. På et dedikert videokamera er det motsatt.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...