Gå til innhold

Beholde penger ved salg av 2. bolig


qubit

Anbefalte innlegg

Vi har søkt google rundt, uten å finne ut noe om regler for dette.

Vi skal selge halvpart av tomannsbolig og ønsker å beholde mest mulig penger selv. Vi er redd for at banken skal "spise" opp mesteparten av vårt overskudd.

Er det noen som vet noe om reglene for dette? Eventuelt har erfaringer å dele.

 

Må bare nevne at vi selvfølgelig skal betale inn det som banken har i pant for den ene halvparten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, tingen er at vi vil ha lovverk og regler klar tilfeldigvis dem har tenkt å være vanskelig =)

 

Vi har tenkt å investere i firma skjønner du, så det er litt viktig at vi får det til.

 

Banken våres er egentlig litt vanskelig å ha med å gjøre og dem er flinke til å ikke svar og ombestemme seg.

 

Bankene i dag ha litt mye makt, og vi lurer mest på om det er noe konkrete regler bankene skal følger etter når det gjelder salg av eiendom, pant og div.

 

Tusen takk for svaret! =)

Lenke til kommentar

Ja, vi skal kontakte banken, når vi kan reglene.

 

Det er kanskje ikke vanlig i dagens samfunnet, men vi skal ikke la en banksjef bestemme over fremtiden våres uten å vite hva vi har krav på, og hva banken kan kreve av oss.

 

Ingen vits i å stole blindt på banken.

Lenke til kommentar

Hva med å kontakte banken å høre hva de sier først?

Sjansen er ganske stor for at du kan gjøre hva du vil så lenge du betaler ned den delen av lånet som boligen du skal selge er knyttet til.

 

Om dere legger frem deres planer, noe dere må uansett, og de sier det er greit, har du ingen nytte av å vite hva dere har krav på. Om de nekter derimot burde du finne ut om det er i henhold.

 

Lenke til kommentar

Hva med å kontakte banken å høre hva de sier først?

Sjansen er ganske stor for at du kan gjøre hva du vil så lenge du betaler ned den delen av lånet som boligen du skal selge er knyttet til.

 

Om dere legger frem deres planer, noe dere må uansett, og de sier det er greit, har du ingen nytte av å vite hva dere har krav på. Om de nekter derimot burde du finne ut om det er i henhold.

 

Hele tomannsboligen har det samme lånet. Vi spurte om å dele opp det for et år siden, de sa nei.

Men jeg skjønner hva du mener, vi skal kontakte dem og oppdatere dere om hva som skjer.

 

Kjekt at andre som søker på nett om sånne ting kan befinne seg i dette forumet og få informasjon. =)

 

I min mening har banker i de siste årene blitt vanskelig å ha med å gjøre, og å kunne komme til dem med kunnskap om rettigheter kan ha en stor betydning for din økonomiske fremtid.

 

Vi er kundene deres egentlig, ikke slavene deres =)

 

Dette er vel bare en mening selvfølgelig.

 

Takk for svaret!

Lenke til kommentar

Enkelt og greit: du har ingen rettigheter. Du har inngått en avtale om lån med pant. Når du da kvitter deg med halve pantet, er det strengt tatt mislighold av avtalen. Virkningene av det er regulert i låneavtalen, men jeg kan se for meg at det strengt tatt gir banken mulighet til å kreve lånet innfridd i sin helhet. I praksis så må du refinansiere, og det er nok banken din villig til å hjelpe deg med, men det er ikke en rettighet du har.

 

Men altså: vi kan ikke svare deg på hvordan å beholde mest mulig penger selv. Vi kjenner ikke lånebeløpet ditt, verdien på boligen, salgsprisen eller noe som helst. Men du har lånt x kroner av banken. På ett eller annet tidspunkt skal de ha x kroner tilbake, men det eneste som øker x er renter. Det er ingen garanti i at du har rett til å beholde lånet på noe spesifikt beløp, i en refinansieringsprosess må dere bli enige om sånt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enkelt og greit: du har ingen rettigheter. Du har inngått en avtale om lån med pant. Når du da kvitter deg med halve pantet, er det strengt tatt mislighold av avtalen. Virkningene av det er regulert i låneavtalen, men jeg kan se for meg at det strengt tatt gir banken mulighet til å kreve lånet innfridd i sin helhet. I praksis så må du refinansiere, og det er nok banken din villig til å hjelpe deg med, men det er ikke en rettighet du har.

 

Men altså: vi kan ikke svare deg på hvordan å beholde mest mulig penger selv. Vi kjenner ikke lånebeløpet ditt, verdien på boligen, salgsprisen eller noe som helst. Men du har lånt x kroner av banken. På ett eller annet tidspunkt skal de ha x kroner tilbake, men det eneste som øker x er renter. Det er ingen garanti i at du har rett til å beholde lånet på noe spesifikt beløp, i en refinansieringsprosess må dere bli enige om sånt.

 

Takk for svaret =)

Ja, det var faktisk noe sånt banken gav oss til svar idag. Vi har et lån på 3.9 millioner. Vi har nå solgt leiligheten for 2.5 millioner. Takst på den solgte leiligheten er 2.5 og den vi selv beholder har en takst på 3 mill. Vi vet faktisk ikke hvor mye pant de har, finner det ikke her å nå. Men kjøpesummen var 2.6 for hele huset. Vi selger leiligheten skattefritt da vi under renovering har bebodd hele huset selv. Dette har vi på forhånd søkt om på skatteetaten.

Jeg spurte om hvor mye vi kunne beholde ved salget, de svarte at det var pant og at det ikke var våre penger. Jeg sa da at det har vært en enorm verdiøkning, vi har total renovert huset, brukt tid og ikke minst penger og at vi hadde forventet å få ut "lønn" for strevet. Svaret vi da fikk var at de skulle diskutere saken og ringe oss tilbake om et par dager.

 

Ps! Jeg spurte om det hadde vært annerledes om lånet hadde blitt delt i to, slik vi ønsket, men fikk avslag på.

Svaret var: Ja, det hadde jo blitt en helt annen sak.

 

Vi er lurt :(

Lenke til kommentar

Takk for svaret =)

Ja, det var faktisk noe sånt banken gav oss til svar idag. Vi har et lån på 3.9 millioner. Vi har nå solgt leiligheten for 2.5 millioner. Takst på den solgte leiligheten er 2.5 og den vi selv beholder har en takst på 3 mill. Vi vet faktisk ikke hvor mye pant de har, finner det ikke her å nå. Men kjøpesummen var 2.6 for hele huset. Vi selger leiligheten skattefritt da vi under renovering har bebodd hele huset selv. Dette har vi på forhånd søkt om på skatteetaten.

Jeg spurte om hvor mye vi kunne beholde ved salget, de svarte at det var pant og at det ikke var våre penger. Jeg sa da at det har vært en enorm verdiøkning, vi har total renovert huset, brukt tid og ikke minst penger og at vi hadde forventet å få ut "lønn" for strevet. Svaret vi da fikk var at de skulle diskutere saken og ringe oss tilbake om et par dager.

 

Ps! Jeg spurte om det hadde vært annerledes om lånet hadde blitt delt i to, slik vi ønsket, men fikk avslag på.

Svaret var: Ja, det hadde jo blitt en helt annen sak.

 

Vi er lurt :(

 

Forresten så sa bankdamen, dere eier ikke huset selv, det er det vi som gjør (altså banken).

Lenke til kommentar

Takk for svaret =)

Ja, det var faktisk noe sånt banken gav oss til svar idag. Vi har et lån på 3.9 millioner. Vi har nå solgt leiligheten for 2.5 millioner. Takst på den solgte leiligheten er 2.5 og den vi selv beholder har en takst på 3 mill. Vi vet faktisk ikke hvor mye pant de har, finner det ikke her å nå. Men kjøpesummen var 2.6 for hele huset. Vi selger leiligheten skattefritt da vi under renovering har bebodd hele huset selv. Dette har vi på forhånd søkt om på skatteetaten.

Jeg spurte om hvor mye vi kunne beholde ved salget, de svarte at det var pant og at det ikke var våre penger. Jeg sa da at det har vært en enorm verdiøkning, vi har total renovert huset, brukt tid og ikke minst penger og at vi hadde forventet å få ut "lønn" for strevet. Svaret vi da fikk var at de skulle diskutere saken og ringe oss tilbake om et par dager.

 

Ps! Jeg spurte om det hadde vært annerledes om lånet hadde blitt delt i to, slik vi ønsket, men fikk avslag på.

Svaret var: Ja, det hadde jo blitt en helt annen sak.

 

Vi er lurt :(

 

Det spørs hvem som har lurt hvem når dere har 3,9 mill i lån på et hus kjøpt for 2,6 mill...

Hvis/når dere refinansierer kanskje banken godtar 80% av takst. Da vil det nye lånet bli 2,4 mill og da har dere akkurat salgssummen på 2,5 mill for å betale differansen på lånene og ingen fortjeneste.

 

 

Edit: Skulle dette prosjektet gitt litt "overskudd", så skulle dere beholdt den billigste delen og solgt den dyreste (helst over takst).

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Okei, om jeg forstår deg riktig:

Dere har ett lån på 3,9 millioner, og for det lånet så har banken pant i hele huset. Dere bor i halve huset, mens dere har solgt det halvparten for 2,5 millioner. Den delen dere bor i har takst på 3 millioner.

Når dere nå selger så må dere nødvendigvis refinansiere, fordi banken ikke lengre kan ha pant i hele huset, bare i den delen dere eier (og det er dere som eier, selv om det er pant i eiendommen. Men dersom dere misligholder så slutter dere å eie, så banken kan på gitte vilkår bli eiere. Men de er det ikke i dag.) Dersom dere bruker alle 254 millionene på å betale ned på lånet, så har dere lån på 2,4 millioner, og en leilighet som er verdt 3 millioner. 2,4 er 80% av 3 og jeg tror ikke dere kommer til å få særlig mye mer i lån (og dermed "penger utbetalt") enn det. Du har derimot gått fra å ha helt hinsides høy gjeldsgrad, til å ha en forholdsvis sunn gjeldsgrad.

 

Et tips kan være å gå til en annen bank (gjerne mange) og forklare både din økonomiske situasjon etter salget (ta med alle tall og dokumenter) og hva slags planer du har fremover. Du snakket om at du trengte penger til et firma. Det er ikke umulig at du kan få det, men det krever at du har en god forretningsidé - du får sannsynligvis ikke ut særlig mye penger når du uansett har lån på 80% av boligens verdi.

Når du så har fått tilbud fra andre banker kan du ta disse med til din gamle bank og se om de vil møte deg.

Lenke til kommentar

Hvis vi betaler inn 2.4 mill for salget har vi 1.5 mill i lån på en leilighet med takst på 3 mill. Det er 50 %. Det er derfor vi mener vi kan få litt penger til overs.

 

Hvis vi betaler inn 2.4 mill for salget har vi 1.5 mill i lån på en leilighet med takst på 3 mill. Det er 50 %. Det er derfor vi mener vi kan få litt penger til overs.

Ble visst 1 mill feil i regnestykket ditt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke saken ganske enkel da?

Hvis dere har en takst/verdi på 3 millioner og en restgjeld på 1.5 millioner etter dere har innbetalt salgssummen er det vel bare å refinansiere og låne opp til 80% (f.eks)? Enten i samme bank eller bytte bank om det lønner seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...