Gå til innhold

[Løst] Valg av bra gaming lydkort etter at det gamle ble defekt


Anbefalte innlegg

Mitt gamle Soundblaster X-Fi Xtreme Audio lydkort tok nylig kveld, etter 5 års tro tjeneste. Det innebygde lydkortet i mitt MSI hovedkort er ikke sammenlignbart med dette bassfyllte-vidunderet, men jeg er nå på utkikk etter et nytt lydkort.

 

Jeg gamer en hel del, og ser en god del film og TV-serier. I tillegg har jeg planer om å skaffe meg et 5.1 surround anlegg på sikt, så det hadde vært greit å ha et lydkort som gir god og fyldig lyd.

 

Jeg leser mye positivt om dette lydkortet, men jeg er fremdeles usikker. Grunnen er at den emulerer EAX 5.0, noe jeg er redd kan påvirke lydytelsen i nyere spill. I tillegg mangler den støtte for DTS, som mitt nåværende defekte lydkort har (jeg vet ikke hvor mye DTS har å si for meg, men jeg ser en del blu-ray film og denslags).

 

Creative har som sagt et svært negativt rykte angående nye drivere, så jeg er litt usikker på om jeg vil satse på dem. Men det er godt mulig at jeg kjøper Creative igjen.

 

 

Noen forslag/synspunkter? Vil helst ikke så mye over 1000 lappen i pris, i tillegg til at kortet må være PCIe-x1 kort slik at det kan plasseres over skjermkortet mitt, og ikke under (har planer om SLI på sikt, vil ikke ha 1 stk grillet lydkort når den tid kommer).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har fått det med deg enda, EAX er en død teknologi. Den døde sammen med Windows Vista. Så med mindre du er ekstremt opptatt av at eldgamle spill høres bra ut, så bør ikke EAX støtte være en avgjørende faktor i om du kjøper ett lydkort eller ei. Det vil uansett ikke ha noen innvirkning på nyere spill ettersom det bare er eldre spill der EAX vil bli emulert som blir på virket.

 

Jeg er meget fornøyd med lydkortene fra Asus. Creative har blitt bedre på driverfronten (hører jeg), så det bør ikke lengre være like avskrekkende som det engang har vært.

Lenke til kommentar

Takk for avklarende svar; det med EAX visste jeg ikke :)

 

 

Jeg kan nevne at Soundblaster-kortet mitt tok kveld så snart jeg installerte Windows 8 på PCen min. Har forsøkt en hel del å installere både Windows 7 og Windows 8 beta drivere til dette hersens lydkortet uten hell, men noe sier meg at det er på tide å finne et nyere dedikert lydkort med skikkelige drivere (spørs om Creative gidder å fikse på driverne til dette ut-daterte lydkortet).

 

EDIT

Jeg leser at det ikke er nødvendig å ha DTS på lydkortene, i og med at dette blir gjort i software. Før da PCene hadde svak maskinvare kontra nå var det visstnok vanligere med egen DTS bit på lydkortet, for å avlaste prosessoren for slike kalkuleringer.

 

 

Blir nok med andre ord en Asus Xonar DX på meg så sant jeg ikke på et eller annet vis får X-Fi'en til å virke igjen.

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...