Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

*oppdatert*Ny billigstereo til gammel bil = Trenger overgangskabel?

Anbefalte innlegg

Heisann. For kort tid siden drepte jeg den gamle JVC-stereoen som satt i bilen min med verneskotuppen, og trenger nå en ny. Dessverre har jeg lite peiling på bilstereo, og håper noen her kan komme med anbefalinger til meg.

Jeg trenger en stereo som kan spille av cd-er og ipod/iphone. Resten er ikke veldig viktig for meg. Om det er mulig med en stereo hvor ipod/iphone kan kobles i usb og derfor også lades mens de brukes ville det vært herlig. Siden høyttalerne i bilen suger, hjelper det lite med en veldig dyr spiller, så setter makspris på 6-700kr.

Takker for alle tips!

edit:

Hehe ja det stemmer det. Linka til feil spiller Var denne jeg tenkte på

Takker for forslaget! Jeg klinte til og gikk til anskaffelse av en i dag tidlig, da alt tilsa det her var akkurat midt i blinken for meg. Men, jeg har aldri koblet inn noen bilstereo før, og regnet med problemer. Og ett dukket opp. Kontakten fra høyttalerne passet ikke med kontakten pioneer-stereoen trenger. Det fulgte med en ny ledning med overgang fra en annen standard, men denne passet heller ikke. Akkurat dette regnet jeg med, da den gamle JVC-søpla helt sikkert brukte en gammel standard.

Mitt neste spørsmål er da, hvor får jeg tak i en overgangskabel til stereoen min? (jeg skal legge til bilde av de forskjellige kontaktene.)

bilder av kabler:

Kabel fra høyttalere:

post-57741-0-56888800-1351978830_thumb.jpg

post-57741-0-41638300-1351978850_thumb.jpg

Overgangskabel som fulgte med den nye spilleren:

post-57741-0-61387100-1351978899_thumb.jpg

post-57741-0-05703300-1351978909_thumb.jpg

post-57741-0-07310000-1351978926_thumb.jpg

post-57741-0-29547000-1351978937_thumb.jpg

post-57741-0-03947600-1351978945_thumb.jpg

Endret av Deadringer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe ja det stemmer det. Linka til feil spiller ;) Var denne jeg tenkte på ;)

Takker for forslaget! Jeg klinte til og gikk til anskaffelse av en i dag tidlig, da alt tilsa det her var akkurat midt i blinken for meg. Men, jeg har aldri koblet inn noen bilstereo før, og regnet med problemer. Og ett dukket opp. Kontakten fra høyttalerne passet ikke med kontakten pioneer-stereoen trenger. Det fulgte med en ny ledning med overgang fra en annen standard, men denne passet heller ikke. Akkurat dette regnet jeg med, da JVC-spilleren helt sikkert brukte en gammel standard.

Mitt neste spørsmål er da, hvor får jeg tak i en overgangskabel til stereoen min? (jeg skal legge til bilde av de forskjellige kontaktene.)

Endret av Deadringer
Lenke til kommentar

Da må du ut med bilder. De aller fleste spillere nå om dagen bruker isokontakter, og det er det som er på pioneer-spilleren, så må vi se hva som er i bilen din. Normalt sett så trenger du bare en overgang som passer i bilen din, men hvis noen har drevet med klipp og lim metoden der, så må vi finne ut hva som er hva, men du kan jo se her om noe kan passe kontakten i bilen din: http://transmedia.mystore.no/index.php/cPath/1453_1149_1171 ;)

Lenke til kommentar

Hehe, pluggen du holder i hånda øverst her, er pluggen som passer inn i jvc spilleren, og den skal tilbake i jvc spilleren for det er der den hører til. Er det ikke noe koblinger lenger inn på ledningsnettet så har det vært en idiot der tidligere og klippet av orginalkontakten.

Men på bilde nr 2 så kan vi se de fleste ledningene, så da kan vi gå ut ifra fargene der.

Lilla, grønn, hvit og grå er alle høyttalerledninger, de med sort stripe på er minus.

Sort er jord.

Rød er tenningspluss.

Gul er konstantpluss.

Den blå og hvite er remote til forsterker eller elektrisk antenne.

Gjør det litt skikkelig når du skal koble opp den nye spilleren, og kjøp isokontakter som du skjøter skikkelig med kabelsko der hvor det orginale er skjøtet fra før ;)

Lenke til kommentar

Hehe, pluggen du holder i hånda øverst her, er pluggen som passer inn i jvc spilleren, og den skal tilbake i jvc spilleren for det er der den hører til. Er det ikke noe koblinger lenger inn på ledningsnettet så har det vært en idiot der tidligere og klippet av orginalkontakten.

Jepp, det er akkurat det jeg trodde, Det er nemlig noen som har vært og koblet kabler manuelt baki der. Derfor lurer jeg på om kanskje det ville være mulig å få tak i en jdv til pioneer-overgang jeg kan bruke, isteden for å koble kablene manuelt - da det er noe jeg har særdeles lite erfaring med.

Lenke til kommentar

Jeg bor rett utenfor Drammen. Ideen er da altså å kappe bort koblingen til JVC-spilleren, kjøpe en slik, og koble de gamle lednignene inn der. De gamle ledningene som JVC-koblingen er satt inn på ser ikke ut til å ha samme farger som de fra JVC-koblingen, så da må jeg vel bare regne med at det som er gjort før der er riktig, kjøpe en slik en og koble i vei? Kan legge ut bilde av kablene lengst inni der også.

Lenke til kommentar

Ja, du kjøper to sånne plugger som du linker til (er vel begge med i samme pakka regner jeg med) så kobler du en og en ledning over til de nye pluggene. Alle pluss og minus til høyttalere MÅ kobles likt, bytter du om på en pluss og minus her så blir det dårlig lyd.

Hvis du føler at det er trygger å kjøre en tur til Hortens-området i steden, så kan jeg hjelpe deg med dette ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da er kablene skjøtet til ISO-kontakt, men selve cd-spilleren så ut til å være defekt. Ingenting skjedde da jeg skrudde den på, og selv om høyttaler kablene kunne vært mikset opp, har jeg ikke rørt strømkabelen. Så jeg har levert fra meg spilleren, og skal motta ny på onsdag. Utrolig bittert etter så mye jobb.

Lenke til kommentar

Som jeg ser av bildene dine, så har du bare en plusskabel i bilen, men du trenger to. En direkte fra batteriet (med sikring) og en fra tenningen som har pluss med tenningen på. På gamle spilleren så gikk både gul og rød fra spilleren til samme ledningen, denne ledningen må du måle for å finne ut om det er tenningspluss eller konstantpluss (er mest sannsynlig konstant)

• Liker 1
Lenke til kommentar

På den gamle hadde de skjøtet inn en ledning med både gul og rød ledning fra en enkel rød en.

edit:

Men det er elektrisitet i den tykke, sorte strømledningen, og i en rød en. Holder ikke det?

Tykk SORT ledning med pluss?? Høres litt feil ut det, men det kan jo hende noen har brukt en sort ledning til pluss, men det pleier å være jord.

Som jeg skrev tidligere så må du finne TO strømkilder, en som har konstant spenning, denne skal til GUL ledning på spilleren, også skal du ha en med spenning kun når tenningen er på og den skal til RØD ledning på spilleren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...