Gå til innhold

Hvordan vil strømmen fordele seg?


Anbefalte innlegg

Hvordan vil strømmen fordele seg i denne kretsen?

http://bildr.no/view/1307343

 

Gjennom kretsen går det en strøm på 434mA, men hvordan vil strømmen fordele seg gjennom brun leder? Som man ser har jeg laget en paralellkobling, men bare med samme fase og ingen komponenter imellom.

Vil all strømmen gå igjennom A eller vil den fordele seg mellom A og B?

Vil 0A gå igjennom B siden "strømmen alltid går letteste vei"(veien med minst resistans((selv om resistansen i disse to lederne er tilnærmet lik))?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Strømmen vil fordele seg i begge to. Selv en kabel har en liten indre motstand, som det vil være et spenningstap over og gå en strøm gjennom. To kabler i paralell vil gi lavere motstand enn om man kun hadde en kabel, men forskjellen er vel minimal. Kapasiteten vil jo også øke i biten med to kabler, men strømmen må uansett gjennom en kabel først så det spiller heller ingen rolle.

Lenke til kommentar

Læreren min fortalte også: Strømmen er feig, den velger den enkleste vei. Dette betyr i teorien at det vil være mest strøm, der det er minst motstand (resistans). I dette tilfellet, gitt at begge lederne har lik motstand, så vil strømmen fordele seg likt - altså A og B.

 

Dersom du hadde tatt en motstand på 10 Ohm på A, og en på 20 Ohm på B, så ville det ha vært mest strøm på A. Dersom begge har 20 Ohm, så vil det være lik strøm på A og B.

Lenke til kommentar

Læreren min fortalte også: Strømmen er feig, den velger den enkleste vei. Dette betyr i teorien at det vil være mest strøm, der det er minst motstand (resistans). I dette tilfellet, gitt at begge lederne har lik motstand, så vil strømmen fordele seg likt - altså A og B.

 

Dersom du hadde tatt en motstand på 10 Ohm på A, og en på 20 Ohm på B, så ville det ha vært mest strøm på A. Dersom begge har 20 Ohm, så vil det være lik strøm på A og B.

 

Om nå motstanden på de to sløyfene var 10 Ohm og 20 Ohm så ville 2/3 av den totale strømmen gå via A og resten (1/3) via B.

 

Men dette er nok en lureoppgave all den tid du har en leder C også. Nemlig den biten som går mellom starten på sløyfe A og B. Spenningen over A vil altså være lik summen av delspenningene over C og B, men strømmen via C og via B vil være den samme.

 

Dersom tegningene er i målestokk, og det er brukt identiske ledere så kan vi måle dem ganske så nøyaktig og således finne ganske så eksakt hvor mange % som vil gå via A.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Hadde jeg fått denne oppgaven så ville jeg ha spurt om det er en forutsetning at ledningene er like lange og har samme tverrsnitt - og eventuelt om lengdene som er tegnet inn på noen måte representerer fysisk lengde på kabel (da er ledning B lenger og det vil kunne gå noe mer strøm igjennom A).

Lenke til kommentar

Prinsippet om konservering av elektrisk ladning tilsier at i et forgreningspunkt er summen av alle inngående strømmer lik summen av alle utgående strømmer siden ladning ikke kan hope seg opp i forgreningspunktet.

 

Med tanke på det er en optimal leder vil strømmen fordele seg jevnt på hver side av parallell koblingen. Men realistisk sett er det flere faktorer som spiller inn, som f.eks lengde, tverrsnitt, hvilken type leder brukt osv på de forskjellige kablene.

Lenke til kommentar

Hør på Lolliken.

 

Har du overhodet ikke mulighet til å spørre lærer'n om de forutsetninger jeg nevnte så kan man anta at strømmen fordeles likt.

Hvordan klassetrinn går du på? Er det grunnskole så tror jeg du dropper det med ledningslengde da du uansett ikke har forutsetninger for å beregne strømmen i ulike ledere.

Lenke til kommentar

En litt annen type (u)nyttig informasjon: Hvis blå og brun er like lange, og du har paralell 2 brune, så er ledningsmotstanden i de røde halve blå. (Man dobler tykkelsen på lederen).

 

Hvis vi går litt lavere i spenning (12v) og regner på for eksempel en sør bilforsterker som skal trekke 1200 Watt, som ikke endrer motstand (switchmode gjør det). 1200W/12V=100A. 12V/100A=0,22Ohm

Hvis man har kobber med 10mm2 tykkelse og frem/tilbake til batteri på tilsammen 10 meter er dette(0,175*10"meter")/10"mm2"=0,175Ohm. HSå regner vi total motstand i kretsen 0,22+0,175=0,395Ohm. Så regner vi tilbake til effekten vi får ut av hele kresten: 12V/0,395Ohm=~30,37A. 12V*30,37A=364 Watt.

 

DVS, hvis du har for tynne strømkabler til et effektsugent anlegg i bil vil du ikke kunne hente ut effekten du trodde du fikk. I realiteten vil dette forårsake at Høyttallere og/eller forsterker går i stykker, og kabel kan bli så varm at den smelter isolasjon og lakk og du vil kortslutte batteriet (hvis du ikke har satt opp sikring)

 

 

 

Til svar på spørsmålet ditt vil det gå 217mA gjennom A og B hver seg, hvis dem er like lange, like tykke og er festet like godt elektrisk i koblingspunktene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...