Gå til innhold

Den riktige dressen


Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til anskaffelse av en dress. Hva er viktige faktorer man bør se etter, hva slags merker bør man satse på/unngå? Jeg vil ha en stilig klassisk dress som man kan benytte i jobbsammenhenger, selskaper eller en tur ute på byen. Er det mulig/anvendbart med en dress for alle anledninger eller bør jeg satse på den perfekte dressen for et enkelt bruksområde?

 

Passer det til dagens mote å ha en vest mellom dressjakken og skjorten? I TV-serien White Collar har hovedpersonen ofte en slik og det ser ganske stilig ut.

 

En dressfrakk synes jeg også kan være et godt valg. Kanskje en for vår/sommer og en annen for høst/vinter.

 

Også, er det forskjell på en dressjakke og en blazer, eller er det hipp som happ?

 

 

Jeg har følgende butikker i Tromsø hvor jeg kan få kjøpt dress.

Dressmann, Bertoni, VIC, Match, Brødrene Johanessen, M.A.S.

post-9575-0-03930600-1351867901_thumb.png

post-9575-0-21597700-1351867909_thumb.png

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dressmann selger jo forskjellige dresser og kan skjønne at dems billige dresser er noe man bør styre unna, både kvalitetsmessig og passform messig, men en sånn 100% ull koster jo ca 2000kr så kvaliteten bør jo være bra og regner med at passformen er bedre også. Skulle den ikke passe helt er det vel bare å få en skredder til å fikse siste piffen? Regner ikke med at en dressforretning har en dress som passer alle og derfor må vel dem også få en skredder til å gjøre siste piffen?

Lenke til kommentar

Kunne vært greit om du da kunne henvist han til en av disse trådene.

Her er i allefall en liste over kvalitet på dressmerker http://www.styleforu...85#post_2661697

 

EDIT: Står også noe om hvilke dresser man bør ha her http://www.diskusjon...owtopic=1179896

 

Den første lenken: Ganske mange fancy navn. Lurer på om det finnes butikker som selger slike. Skal ta meg en runde i morgen her i Tromsø å se.

 

 

 

Dressmann selger jo forskjellige dresser og kan skjønne at dems billige dresser er noe man bør styre unna, både kvalitetsmessig og passform messig, men en sånn 100% ull koster jo ca 2000kr så kvaliteten bør jo være bra og regner med at passformen er bedre også. Skulle den ikke passe helt er det vel bare å få en skredder til å fikse siste piffen? Regner ikke med at en dressforretning har en dress som passer alle og derfor må vel dem også få en skredder til å gjøre siste piffen?

Har vurdert å få en skredder til å sy meg en dress (eller bare tilpasse en ferdig dress), men regner med det kommer til å koste.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Kunne vært greit om du da kunne henvist han til en av disse trådene.

Her er i allefall en liste over kvalitet på dressmerker http://www.styleforu...85#post_2661697

 

EDIT: Står også noe om hvilke dresser man bør ha her http://www.diskusjon...owtopic=1179896

 

Joda, men det går an å leite også. Det har vært startet flere slike tråder. Selv har jeg skrevet mye og mange ganger om temaet - litt lei av å ta alt fra grunnen av. Men ok...

 

Gitt at du har en normal figur, så bør din første dress være en koksgrå enkeltspent dress med flatfront bukser. Det er mest anvendelig. Kun rein ull. Styr unna alt som heter syntetisk.

 

Om du vil ha to eller tre knapper kommer an på smaken din, men du ser lengre ut i en tre-knaps. Det kan være en eller to splitter bak.

 

Dobbeltspent er på vei inn i motebildet, og er et flott alternativ. Den skal alltid ha to splitter i jakken.

 

Dress nr to bør være mørk blå, nr tre bør være lys mellomgrå.

 

Prøv og leit til du finner et merke som du kler og liker. Passform er det viktigste av alt. Heller en dress som sitter godt enn en dyr som er slask på kroppen. De fleste motedressene sitter ikke godt, de er for trange og for smale og for lave i livet. Få menn bruker dresser i rett størrelse. Og det kan være ganske stor forskjell fra produsent til produsent. Prøv på og se i speilet, være ærlig med deg selv - eller ta med noen som har peiling. Selgerne er ikke alltid ærlige, de skal selge.

 

Jakken skal sitte godt over skuldrene, det er viktig, og ikke være for trang rundt livet; det skal være plass til 3-5 fingre mellom magen når du står med jakken igjen. Jakken skal være så lang at den ca rekker til langfingers nest fremste ledd. Ermet skal være sånn at det vises 1-2 cm av skjorten.

 

Merket sier lite om kvalitet, men regelen er at du får hva du betaler for. Noe særlig under 5.000,- er det vanskelig å finne bra kvalitet, hvis du ser vekk fra salg.

 

Charles Tyrwhitt har en rekke gode dresser av ok kvalitet til en anstendig penge. Dressmann har dårlig rykte, men liker du dressene derfra, så kjør i vei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne vært greit om du da kunne henvist han til en av disse trådene.

Her er i allefall en liste over kvalitet på dressmerker http://www.styleforu...85#post_2661697

 

EDIT: Står også noe om hvilke dresser man bør ha her http://www.diskusjon...owtopic=1179896

 

Merket sier lite om kvalitet, men regelen er at du får hva du betaler for. Noe særlig under 5.000,- er det vanskelig å finne bra kvalitet, hvis du ser vekk fra salg.

 

Charles Tyrwhitt har en rekke gode dresser av ok kvalitet til en anstendig penge. Dressmann har dårlig rykte, men liker du dressene derfra, så kjør i vei.

 

Suitsupply har half canvassed og fully canvassed til under 5000.

Lenke til kommentar

Det kommer også noen omreisende MTM-folk fra Armani til Stavanger sånn en gang i året eller så.

 

Som noen kanskje husker så har jeg litt blandede erfaringer med MTM - selv fra flotte butikker på selveste Karl Johan.

 

Lærdommen er vel å ikke la seg lure av fine navn og flotte lokaler, men å gå for den dressen som sitter godt og som du liker.

 

Det er langt bedre å ta en ferdigdress og få den endret enn å måtte stole på at en tilfeldig selger vet hvordan man tar mål av en kunde. Det kan man nemlig ikke.

Lenke til kommentar

Er det Ferner Jacobsen du sikter til? :p

 

Jeg hadde en dårlig erfaring der for noen år siden. Både måten jeg ble møtt på i butikken og selve dressen holdt ikke mål. Da jeg klaget på dressen ble jeg oppholdt med snakk. Det endte med at jeg returnerte dressen og nektet å betale. Siden har jeg ikke hørt mer fra dem.

 

Selv når det selges MTM fra en fornem butikk, bør en være forsiktig. Resultatet blir ikke bedre enn den som måler og hvor godt han kommuniserer med dem som skal lage dressen.

 

De siste årene har jeg handlet både skjorter og dresser fra Jermyn Street og Savile Row, hos anerkjente skredder. Jeg har en egen tråd om det. Selv da er ikke resultatet 100%. Jeg tror jeg vile vært mer fornøyd ved å kjøpe en god ferdigdress/-skjorte - og så få den rettet i etterkant.

Lenke til kommentar

Det var jeg, ja.

 

Du kan sy inn skjorter og legge opp både ermer og det du måtte ønske.

 

Problemet i Norge er at det er for få størrelser å velge mellom. Jeg som har en tjukk hals, men litt korte armer, finner aldri noe som passer.

 

Hvordan resultatet blir kommer helt an på hvem som gjør det og hva de gjør. Hvis ermet legges opp, er det viktig at splitten også forlenges, ellers får du problem med å stryke masjettene. Se til at sømmene sys skikkelig (dobbel søm), og at mønsteret passer også etter retting. Jeg har også fått sydd inn skuldrene, slik at de ikke havnet langt ned på bicepsen.Det gikk helt greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...