Gå til innhold

Sletting vs. formattering av minnekort!?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har det noe å si for minnekort/kamera om en formatèrer eller sletter det som er inne på minnekortet? Vil den ene eller andre måten forkorte levetid på minnekort?!

Jeg har hørt at sletting vil fungere greit - men hvis du noengang får trøbbel med minnekortet kan du formatere for å få det i orden igjen.

I teorien er det en forskjell på formatering og sletting, men i praksis vil du vel ikke merke noen særlig forskjell. For levetiden tror jeg ikke det spiller noen rolle.

Jeg formaterer bare en sjelden gang.

Lenke til kommentar

Når jeg tar bilder, oppretter kameraet mange mapper. Merker ikke noe til dette vanligvis, men det er vel bare slik kameraet fungerer. Jeg formaterer kortet hver gang jeg har overført bildene til datamaskinen. Har ikke testet, men om en bare sletter bildene, så blir vel mappene liggende på minnebrikken? Blir jo maange mapper da isåfall. Rett meg om jeg tar feil.

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Jeg formaterer alltid kortet, hvis du har ett minnekort fult av bilder så tar vanligvis sletting 10 ganger lengre å gjennomføre enn formatering.

Jeg tror at grunnen for at sletting er et valg i menyen er rett og slett at det er ett ord som folk forstår, ikke alle vet hva formatering er.

Lenke til kommentar
Jeg formaterer alltid kortet, hvis du har ett minnekort fult av bilder så tar vanligvis sletting 10 ganger lengre å gjennomføre enn formatering.

Jeg tror at grunnen for at sletting er et valg i menyen er rett og slett at det er ett ord som folk forstår, ikke alle vet hva formatering er.

Akkurat det samme som jeg har tenkt, men vært litt i tvil da funksjonen for formatering ligger litt "skjult" i forhold til sletting. Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...