EvenAug Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Okai folkens. Lenge siden jeg har kjøpt ny maskinvare og tenker derfor å starte fra scratch igjen. Jeg er mildt sagt lei av å vente på en maskin som henger seg hele tiden under tung belastning, så ny maskin skal kjøpes inn (antagelig etter jul i håp om at noen av delene finner veien under treet). Så er spørsmålet om jeg skal gå for den (på sikt) noe begrensede 1155 sokkelen eller om jeg skal hive meg på det nye racet. Jeg er ingen gamer, bare så det er sagt. Oppgavene maskinen brukes mest til i prioritert rekkefølge: Programmering Tung bildebehandling Litt videoredigering Spill? <-- det kan jo friste med ny maskinvare? Jeg står igrunn mellom i7-3770k (lga1155) og i7-3930K (lga 2011). Jeg tror at en noe overklokket 3770K ville gjort jobben pr dags dato, men det kan kanskje være verdt noen kroner ekstra å tenke fremtidsrettet? Når det kommer til 6 cores vs 4, så skal det sies at jeg bedriver temmelig tung multitasking. La meg komme med en typisk situasjon: Jeg har alltid oppe 20-30 faner i nettleseren, jeg importerer/eksporterer gjerne mange hundre bilder i RAW format til/fra Lightroom samtidig som jeg har 10-20 bilder i photoshop, laster opp et par bilder via FTP klient og har oppe andre lette oppgaver som IRC. Dette er kanskje det tyngste jeg utfører på maskinen, men situasjonen oppstår ganske ofte og det er utrolig kjedelig at maskinen henger seg hver gang jeg endrer et bilde i PS/Lightroom, eller at eksporteringen tar evig lang tid fordi maskinen er opptatt med alt mulig annet. Det som taler for 2011 og 3930K er 2 flere kjerner og forhåpentligvis støtter hovedkortet ivy bridge e med 8 kjerner den dagen det kommer. Prisen taler litt i mot. Jeg er jo fortsatt student med en haug av kostbare hobbyer. Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 2. november 2012 Forfatter Del Skrevet 2. november 2012 Ingen som har noen tanker å dele om jeg bør gå for LGA 1155 eller 2011 til mitt bruk? Kan jo legge til at både bilde- og videoredigering krever mye RAM, men 32GB burde holde, så det i seg selv er vel ingen grunn til å velge 2011. Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Eg ville satset på 2011 sokkelen samt en god ssd disk. Eventuelt 2 i raid. Feks samsung 830 er meget gode disker. Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 2. november 2012 Forfatter Del Skrevet 2. november 2012 Tanken er 2 SSDer i raid0 for OS og programmer. 2 snurredisker i RAID1 for sikker lagring av bilder, programmer og andre dokumenter jeg lager. Ellers er tanken 32GB ram (4x8GB så jeg beholder muligheten til 64GB om jeg går for 2011). Og et greit skjermkort, men ikke av de dyreste. Tenkte kanskje et geforce 660, eventuelt radeon 7950. Her er jeg helt utdatert, så tar gjerne imot tips til egnet GPU. Viktigste kravet er at den takler 2 skjermer på henholdsvis 2560x1440 og 1920x1080px. Når jeg først bruker så mye penger på en maskin gjør det heller ikke noe om den duger til spill om det skulle friste med en avkobling. Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Til det du skal bruke Pc'n til så er nok ikke 2011 et dårlig valg nei. Av grafikkort så ville jeg anbefalt 7950 hvis du finner det til en bra pris selvsagt, det skal fint greie de spilla du vil spille med meget god grafikk . Og 7950 kortene støtter alt fra 3-6 skjermer avhengig av produsent så to skjermer skal gå veldig bra. Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Nå begynner det å gå opp for meg hvorfor jeg hater å kjøpe ny PC. Alt er utdatert før det har kommet på markedet Ryktene ligger halvannet år foran nye releases og folk (meg inkludert) har problemer med å kjøpe det som er rått idag. Men la oss synse litt: Ryktene sier at dagens LGA 2011 dør med Ivy Bridge-E. Haswell-E vil høyst sannsynlig kreve nytt MoBo. Det betyr at sokkelen dør med en i7-3930K for min del - det blir neppe verdt å kjøpe IB-e til mange tusen når den er basert på samme arkitektur som SB-E. Så futureproof my ass. Men greit nok - maskinen vil antagelig være en trofast kompis i 2 år. Men Haswell? Flere cores? DDR4 RAM? er det verdt å vente på? På bildet under ser det ut til at Intel igjen kommer til å slippe mainstream CPUene først (forståelig da det er der de tjener mest penger). Og ifølge roadmapet ser det ut som 3930K ihvertfall skal kunne måle seg med ytelsen til Haswell mainstream utgaver. Spørsmålet er når vi vil se Haswell CPUer som virkelig utkonkurrerer SB-E og IB-E. For når de kommer så tror jeg vi vil se en relativt stor ytelsesforbedring. Det er jo tross alt en ny arkitektur. Problemstillingen min blir om jeg skal kjøpe en døende LGA 1155 (i7-3770K), 16GB RAM og et Mobo i 1200kr klassen i påvente av en Haswell-E, eller om jeg skal kline til med LGA 2011 (i7-3930K), 32/64GB RAM og MoBo til 2500kr. Prisforskjellen er stor, men alt avhenger av når vi vil se et produkt som er så mye bedre at en oppgradering frister. Hvis Haswell kommer i Q2 2013 og IB-E i Q3, er jeg redd Haswell-E ikke ser dagens lys før mot slutten av 2014. Hva tror dere? De slipper nok neppe noen superversjoner av Haswell rett etter at IB-E er lansert? Endret 4. november 2012 av EvenAug Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Hva er det du har nå av CPU og RAM? Sandy/Ivy Bridge-baserte firekjernere er jo godt og vel dobbelt så kraftige som de første firekjernene på Core 2-arkitekturen, man skal ha rimelig heftige krav for å mene at en 2600k/2700k/3770k ikke strekker til når det kommer til flertrådet ytelse. For gaming kan du regne med Haswell vil være bedre enn dagens LGA2011, men for bilderedigering, videoredigering og annet tungt flertrådet arbeid vil en 3930k nesten helt sikkert være bedre. Spørsmålet du må stille deg er om det er verdt å betale et premium for å kutte ventetida på oppgaver med 33% Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Altså alt vil være en oppgradering fra hva jeg har nå. Bruker stort sett kun Macbook Pro 15, da min stasjonære ikke fortjener å bli nevnt engang. Så 1155 oppsettet tror jeg burde holde, men jeg er jo desverre av typen som liker å kjøpe noe ordentlig når man først handler Har smelt sammen 2 konkrete forslag: LGA 2011, Pris: 16.632,- https://prisguiden.no/liste/135968 LGA 1155, Pris: 13.841,- https://prisguiden.no/liste/135966 Når det gjelder RAM og SSD var dette bare noe jeg slang på i farta. Mulig det finnes bedre alternativer. Hva mener folket? Endret 4. november 2012 av EvenAug Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå