Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Bios lastes ikke inn pga ram

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har slitt litt med BSODs den siste tiden, og ut i fra feilmeldingen (kode 1044) og hjelp fra google kunne det se ut som at RAMen var problemet. Derfor ville jeg teste alle RAM-brikkene med Memtest86+. Som sagt så gjort.

Jeg kjørte først en full test av alle brikke (4x2gb) som avslørte 20 feilmeldinger. Deretter tok jeg ut tre av brikkene for teste en og en. Testen av den første brikken viste ingen feil, og derfor skulle jeg teste en ny brikke, Det er her problemene starter.

Når jeg satt inn i den neste brikken ville ikke bios lastes inn. PCen slår seg på, men ingenting vises på skjermen. I tillegg lyser det røde LED-lyset som indikerer en feil med RAMen (MemOK! på et Asus P7P55D.E-kort). Greit nok tenkte jeg, kanskje det er denne RAM-brikken som er defekt. Jeg setter inn en ny brikke og det samme skjer. Da blir jeg mistenksom og setter inn igjen den første brikken jeg testet, og som skal fungere. Det samme skjer, bios vil ikke lastes inn og den røde LEDen lyser.

Jeg har nå prøvd de forskjellige brikkene i mange forskjellige kombinasjoner og jeg har prøvd og bytte RAM-spor, men fortsatt ingen endring. Jeg har prøvd å resette bios ved og ta ut batteriet på hovedkortet, men det hjelper heller ikke. Nå har jeg satt tilbake alle brikkene igjen, men det er altså fortsatt ingen endring.

Så, hvordan i all verden kan jeg få pcen til å starte igjen? Jeg tviler på at alle RAM-brikkene er defekte, spesielt siden ihvertfall en av de skal fungere.

PCen består forøvrig av:

Asus P7P55D-E

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 (2x)

Intel Core i5 760

MSI Nvidia GTX 460 HAWK

Samsung SSD 830

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er nok mulig. Noen forslag til hvordan jeg burde gå frem for og evt. bekrefte at det er hovedkortet som er problemet? Eller andre metoder jeg kan prøve for å få liv i RAMen?

Edit: Det løste seg når jeg gikk litt mer systematisk til verks og prøvde hver enkel RAM-brikke i hver enkel slot. Viser seg at jeg har flere defekte brikker, men nå fungerer ihvertfall pcen igjen. :)

Endret av Madrigal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...