Bjerknez Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Jeg spør om dette da jeg gjerne vil ha en indikasjon på hva folk der ute bruker av batterier, siden man da kan få en god pekepinn på hva man bør satse på. Det florerer jo av både merker og skryt av tall fra produsenter, og siden jeg kun har brukt GP 2700mAh batterier så har jeg heller ikke noe sammenligningsgrunnlag, så derfor spør jeg dere. Kom gjerne med tips om en god lader også som "tar vare på" på batteriene. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 (endret) Flesteparten bruker nok oppladbare batterier, settet med batterier/lader fra clas ohlson blir ofte omtalt "ser at de har sluttet med den laderen jeg mente". Jeg bruke engangs lithiumbatterier siden jeg ikke gidder og drive på med lading og greier, lithiumbatterier har ca. 4 til 8x lengre levetid en vanlige batterier. Edit: eneloop heter laderen som er anbefalt, ser at batteributikken har eneloopbatteriier og andre ladere, de har også lithiumbatterier. Kjøp deg også et par batteriesker til oppbevaring, bruker du oppladbare legge du de oppbrukte annenhver + - men de frisk bare + på en side. Endret 2. november 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Sanyo Eneloop for teh win! Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Jeg roter alltid vekk de oppladbare batteriene mine, og har derfor gått over til engangsbatterier. Bruker stort sett IKEA sine. Ikke de beste, men ganske god, i hvert fall om en tar pris med i betraktningen. 2 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Eneloop, utelukkende. Har vært gjennom et par forskjellige billigere merker (typisk Clas Ohlson-greier), men i bruk tar Eneloop mye kortere tid på å lade opp blitsen, og kan stå i blitsen over tid uten at du har 10% futt igjen neste gang du skal bruke den. Har også fått en blitstrigger ødelagt pga lekkasje, så jeg har kastet alt billig drit. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. november 2012 Forfatter Del Skrevet 2. november 2012 Jeg ser jamn over at mange foretrekker Eneloop, og mange sier at Eneloop sine 2000mAh baterier holder lenger på strømmen enn tilsvarende batterier med 2700mAh? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 (endret) Eneloop. Litt lavere kapasitet, men ingen selvutladning under lagring. Kanskje vanskelig å kjøpe i Norge, men man har jo internet og billig frakt. Pass bare på å unngå kopier. Noe som er vel så viktig som batteriene er laderen. Ladere som ikke viser status på enkeltcellene er bortkastede penger. En batteripakke er ikke bedre enn den dårligste cellen. Selv bruker jeg kun AA/AAA ladere som oppgir antal mAh som hver celle har blitt oppladet med. De teller i tillegg mAh ved utlading av celler, dermed ser man enkelt om batteriene er brukbare eller bør kasseres. Normalt kjøper man 4-pakninger med batterier, men jeg ender ofte opp med kun to eller tre gode batterier når de har vært brukt en stund. (Har ikke måtte kassert en eneste Eneloop ennå). Link til en intelligent lader som viser ladestatus for hver celle i mAh og batterispenning i volt : http://dx.com/p/2-lc...-149363?item=13 Dyrere lader på lager i Norge: http://batterionline...r-m-lcd-display Jeg har begge to selv, men bruker vanligvis den billigste og har kjøpt en billig i reserve for sikkerhets skyld... Endret 2. november 2012 av Frobe Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Jeg bruker: Varta Power Accu 2500mAh og 2700mAh, har 8 stk av hver. Og Sanyo HR-3U 2700mAh, som jeg også har 8 stk av. De sistnevnte er klart bedre, merker det når jeg bruker dem i jaktradioen når det er kaldt. Jeg bruker ikke Europris sine "Megacell oppladbare batteri 2000mAh" som jeg kjøpte 16 stk av. De ble kjøpt inn til bruk i jaktradio for 2-3 år siden, men noen av dem ble ødelagte av å ligge ubrukt mellom sesongene. (Laderen blinker rødt.) De låner jeg bort til dem som "må ha ett batteri akkurat nå." Ellers brukes dem i fjernkontroller, klokker osv. Laderen er en 220/12V Varta " Power Play 15 min. Charger" Type 57075. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Brukte Varta Ready2Use, men kom fram til at det var bæsj over tid - Vartas egen lader rapporterte at den ikke ville lade batteriene mer, og kapasiteten dalte. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Jeg bruker Energizer Ultimate Lithium, engangs lithium til ca 20 kroner per batteri. Har tatt rundt tusen bilder med 430 EX2'en hittil, og de holder stand ennå. Det er mer enn nok til at jeg ikke gidder å bale med oppladbare batterier. Endret 4. november 2012 av robertaksland 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Bruker GP 2700mAh med 5 ladere og ca 40 batterier, lærte hardt og brutalt før en shoot etter ett opphold på nesten 2 mnd at yes de lader seg ut gitt, men heldigvis kom vi i mål. Lenke til kommentar
MPC Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Bruker Sony Cycle Energy her, dei på 2000mAh. Er like gode som eneloop. Endret 4. november 2012 av MPC Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Ser ut som et meget bra tilbud dette her! - JAPCELL BC-4000 - 4x Sanyo XX eneloop AA - Batterieske Tilbudspris: 399,- inkl mva Veiledende: 588,- inkl mva Bestiller en omgående jeg. Kan være greit å ha til annet en bare blitsen også, så ser på det som en god investering Endret 8. november 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Nå gav engangs-lithiumbatteriene seg, og 430 EXII'en begynte å bruke mange sekunder på å lade seg opp. Så da var løsningen å sette i noen enkle alkaliske batterier. Men blitsen bruker fortsatt 1-2 sekunder på å lade seg opp, mot 0,5 sekunder med lithium. Så jeg tenker at noen ordentlige oppladbare batterier må nok til. De vil vel lade blitsen enda raskere. Ser at Batteributikken selger 4 eneloop-batterier med lader til 299, det er vel en helt grei pakke. Kan noen kommentere om det er et reellt problem med overoppheting slik batteributikken advarer mot? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Jeg finner ikke advarselen om overoppheting hos Batteributikken (Altitec.no)? Uansett lader du i blinde med denne laderen, og du må ta sjansen på at alle batteriene er like gode. Selv betalte jeg totalt kr 360 inkludert frakt til Norge for 8 stk Eneloop AA pluss lader med display for visning av lading og individuell batterikapasitet: http://www.ebay.com.au/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160911424280 http://dx.com/p/2-lcd-capacity-display-4-x-aa-aaa-battery-charger-w-us-plug-adapter-light-blue-149363?item=13 Lenke til kommentar
IceHeim Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Bruker stort sett oppladbare til alt jeg bruker batterier til, særlig nå som de nyere NiMH har relativt lav selvutladning. Med en relativt flat utladningskurve får en også gode ladetider i blits helt til batteriene er flate, min erfaring med alkaliske er at det bare går saktere og saktere. NiMH tåler også mye høyere strømtrekk enn både Li og alkaliske typer så en får raskere oppladning, selv om Li har best kapasitet og vil vare en del lenger. Endret 26. november 2012 av IceHeim Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Jeg finner ikke advarselen om overoppheting hos Batteributikken (Altitec.no)? Uansett lader du i blinde med denne laderen, og du må ta sjansen på at alle batteriene er like gode. Selv betalte jeg totalt kr 360 inkludert frakt til Norge for 8 stk Eneloop AA pluss lader med display for visning av lading og individuell batterikapasitet: http://www.ebay.com....em=160911424280 http://dx.com/p/2-lc...-149363?item=13 På http://altitec.no/sanyo-eneloop-aa-ladbart-klar-til-bruk.html står det: "Det er ikke alltid anbefalt å bruke oppladbare batterier i Kamerablitser. Oppladbare batterier kan levere en mye høyere strøm enn alkaliske batterier, noe som tilsier at blitsen lades mye raskere opp. Denne egenskapen i seg selv er positiv, men det betyr også at elektronikken i blitsen ikke får tid til å kjøle seg ned i mellomtiden. Dersom man anvender oppladbare batterier og har mange repeterende "skudd" med blitsen, kan det være hensiktsmessig å ta noen få, korte pauser for å la den kjøle seg ned." Men slik jeg ser det er det bedre å ha litt for spreke batterier med risiko for varm blits enn å ha for langsomme og risikere å gå glipp av et skudd. Ser videre ut til at jeg må få tak i en lader med display, som kan indikere om noen av batteriene er dårligere enn de andre. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Da er det ikke batteriene som er problemet, det er simple blitser. Enkelte bedre blitser har jo kontakt for eksterne batteri, dette for å gi høyere kapasitet og raskere lading. Problemet med overoppheting er sikkert relevant, jeg har kjøpt en defekt Canon 420EX med røket termosikring, har ikke rukket å sjekke om det er noe annet som er galt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Canon sine blitser har sikring og de nyeste til Nikon, de gamle hadde det ikke. Synes det er greit at Altitec nevner dette så man er klar over faren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå