eks Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Som jeg sa en gang her tidligere, fikk jeg låne et eksemplar av nye Olympus 60mm f2.8 Macro av Olympus Norge. Denne testen er ganske uvitenskapelig, i og med at jeg ikke hadde noen testkort eller noen annet som kan sette tall på dette objektivets ytelse, så det er kun basert på hvordan jeg opplevde det i bruk. Kamerahuset jeg brukte var mitt eget E-M5, brukte forøvrig FL-50R til belysning på flesteparten av bildene, den var montert i blitsskoen, da det var håpløst å bruke den trådløst, fordi det var andre som brukte blits der, noe som trigget blitsen min hele tiden i trådløs modus... Dette ble naturlig nok en ganske kort test, siden jeg bare hadde halvannen til to timer med den i Oslo Reptilpark. Flesteparten av bildene ble tatt blendet ned til f8, for å få tilstrekkelig dybdeskarphet, kun et fåtall ble tatt på vidåpen blender. Gjennomgående valgte jeg å bruke punktlysmåling, for å forsøke å rydde bort det som skulle befinne seg i bakgrunnen, i alle fall på de bildene som ble tatt av dyrene utenfor terrariet sitt. Lysforholdene i reptilparken er noe vanskelige, så autofokusen sleit en hel del med å finne fokus. Hjelpelampa for AF som E-M5 har, hjalp ikke så mye, siden mange av bildene ble tatt på veldig nært hold og lyset "bommet" derfor på motivet noen ganger. Det hjalp noe å bruke fokusbegrensningsbryteren på siden, da fikk den mindre å surre med... Først et par bilder tatt på f2.8, den første av en Boa Constrictor, som heter Boakim, den andre av en Kongepyton. Full størrelse E-M5 + m.ZD 60mm f2.8 Macro, @ f2.8, ISO 800, 1/125 Full størrelse E-M5 + m.ZD 60mm f2.8 Macro, @ f2.8, ISO 200, 1/125 Stoppet ned til f8 Full størrelse E-M5 + m.ZD 60mm f2.8 Macro, @ f8, ISO 200, 1/125 Full størrelse E-M5 + m.ZD 60mm f2.8 Macro, @ f8, ISO 200, 1/125 En Amazonastreboa, ganske agressiv sak, så den ble ikke "luftet"... Full størrelse E-M5 + m.ZD 60mm f2.8 Macro, @ f8, ISO 800, 1/125 Giftpilfrosk: Full størrelse E-M5 + m.ZD 60mm f2.8 Macro, @ f8, ISO 200, 1/125 Kameleon: Full størrelse E-M5 + m.ZD 60mm f2.8 Macro, @ f8, ISO 200, 1/125 Et bilde tatt uten blits, her var det en sterk lyskilde over øgla, forøvrig samme øgle som jeg tok bilde av med 300mm og mellomringer under oktoberfesten Full størrelse E-M5 + m.ZD 60mm f2.8 Macro, @ f5.0, ISO 200, 1/500 I ettertid ser jeg at det hadde vært bedre med en skikkelig makroblits, siden jeg sliter litt med til dels kraftige slagskygger her og der. Ellers, så må jeg si at det var et veldig trivelig objektiv å bruke gjennomgående skarp og fin. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 (endret) Det så jo flott ut! Fikk du testet fokushastigheten i bedre lys? I macro området. Endret 2. november 2012 av Rmatt Lenke til kommentar
eks Skrevet 2. november 2012 Forfatter Del Skrevet 2. november 2012 Det så jo flott ut! Fikk du testet fokushastigheten i bedre lys? I macro området. Inne i terrariene til noen av dyrene var det ganske ok belysning, og da hadde ikke autofokusen noen problemer. Nå ble også mesteparten av disse tatt et stykke unna nærgrensen, så det var vel ikke akkurat i macroområdet. Utenfor terrariene derimot, var det på noen steder ganske dunkel belysning, og da slet autofokusen en hel del mer, det gjaldt dog uansett kamera/objektiv-kombinasjon... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå