moby_duck Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Hei. Jeg sitter her med historieleksa og funderer over hva jeg skal bli. Har alltid vært flink på skolen, spesielt i realfag, og planen har lenge vært NTNU i Trondheim. Nylig har jeg begynt å se nærmere på de ulike studieretningene på NTNU, og jeg har begynt å se for meg en jobb som sivilingeniør. Men også innenfor sivilingeniør er det et utall studieretninger, og her er jeg litt usikker på hva jeg skal velge. I dag har jeg lest litt på noen aktuelle retninger, og la spesielt merke til nanoteknologi. Delvis fordi det hørtes ut som et veldig interessant tema, og delvis fordi det høres veldig prestisjefylt ut med opptaksgrense på 62,0 poeng Går nå andre år på VGS, og i fjor endte jeg opp med 5,4 i snitt i avgangskarakterene. Har satt opp en oversikt over alle fagene og forventet karakter, og har regnet meg fram til at jeg i beste fall kan ende opp med et snitt på 5,53. Og her kommer første spørsmål inn: Hvordan er det med alle disse ekstrapoengene? Jeg har hele realfagspakka med biologi, fysikk, kjemi og R-matte, så jeg får de 4 realfagspoengene som er mulig å få. Men hvordan er det med førstegangstjeneste i militæret? Så vidt jeg har forstått får man 2 ekstrapoeng for dette året, ikke sant? Legges disse på realfagspoengene, slik at jeg får 6 ekstrapoeng totalt? Og vil jeg søke på primær eller ordinær kvote om jeg tar et år i militæret før universitetet? Men nå er ikke egentlig interessen for nanoteknologi noe særlig mer enn at jeg syntes det hørtes morsomt ut, og det er på langt nær en framtid jeg har bestemt meg for. Hvordan er det med jobbmuligheter og lønn? Når det er så få studieplasser tviler jeg på at det kan være veldig stor interesse for nanoteknologer? Hvilke studier vil være tilsvarende? Jeg er som sagt interessert i realfag, og det er spesielt matte og fysikk jeg interesserer meg for. Men hvordan er f.eks. petroleumsfag? Ser for meg at jobber innenfor petroleumsindustrien kommer til å forsvinne etter hvert som oljen går tom og andre energikilder forskes fram, eller tar jeg feil her? Det var vel egentlig det jeg hadde å si. Hadde vært veldig fint om jeg kan få litt mer info av noen om nanoteknologi og tilsvarende type studier, og spesielt om jobb- og lønnsmuligheter innenfor disse studiene Lenke til kommentar
ENY Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 (endret) Uten at jeg skal ytre mine meninger om nano-teknologi, så kan jeg svare på spørsmålet om tilleggspoeng. Du får 4 tilleggspoeng, når du går ut av vgs. Da søker du i primærkvoten. Dersom du gjør noe som gir poeng etter vgs (eks. militæret), eller tar opp igjen fag, søker du i ordinærkvoten. Er du under 21 år vil samordna opptak gjøre en vurdering om det er best for deg å søke i primær- eller ordinærkvote (forutsett at du kan søke i ordinærkvoten). Skulle du søke i primærkvoten, til tross for at du har poeng etter videregående, vil du bare få 4 tilleggspoeng. Endret 2. november 2012 av ENY Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 2. november 2012 Forfatter Del Skrevet 2. november 2012 Hvordan er det med alderspoeng? "Alderspoengene blir gitt fra og med det året du fyller 20 år" Betyr det at man får alderspoeng i tillegg til de 2 poengene fra militæret? Jeg slutter på vgs året jeg fyller 19, og vil altså søke når jeg 20. Da trenger jeg i så fall "bare" 5,4 i snitt for å få 62 poeng Lenke til kommentar
ENY Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Hvordan er det med alderspoeng? "Alderspoengene blir gitt fra og med det året du fyller 20 år" Betyr det at man får alderspoeng i tillegg til de 2 poengene fra militæret? Jeg slutter på vgs året jeg fyller 19, og vil altså søke når jeg 20. Da trenger jeg i så fall "bare" 5,4 i snitt for å få 62 poeng Stemmer det, ja. Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Uten at jeg skal ytre mine meninger om nano-teknologi, så kan jeg svare på spørsmålet om tilleggspoeng. Du får 4 tilleggspoeng, når du går ut av vgs. Da søker du i primærkvoten. Dersom du gjør noe som gir poeng etter vgs (eks. militæret), eller tar opp igjen fag, søker du i ordinærkvoten. Er du under 21 år vil samordna opptak gjøre en vurdering om det er best for deg å søke i primær- eller ordinærkvote (forutsett at du kan søke i ordinærkvoten). Skulle du søke i primærkvoten, til tross for at du har poeng etter videregående, vil du bare få 4 tilleggspoeng. Må rette opp denne og si at det gjelder til og med det året man fyller 21. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå