Gå til innhold

Hvor stor partisjon til windows 8

Orcuz

Anbefalte innlegg

Skal installere Win8 på pc'en min nå, og er drittlei av å installere alle spill og programmer osv på nytt hver gang jeg reinstallerer. Jeg vurderer derfor om jeg skal partisjonere SSD disken min (er 256GB, eller 238GB i "virkeligheten")

Har derfor tenkt å ha kun win8 og systemprogrammer på "c" (typ antivirus, adaware og alt annet man finner på ninite.com;) også ha spill og photshop osv på den andre partisjonen. Ting som ikke krever så mye (filmer, wow, worms osv) har jeg på andre harddisker uansett.

Hvor stor burde selve Win8 partisjonen være? Vil det eventuelt være mulig å utvide denne i etterkant om den blir for liten? uten at det blir buggy osv såklart...

Hadde vært så deilig om jeg vær gang pcen begynte å bli rotete bare kunne kjørt reinstall, gått en tur på ninite.com, også var alt på plass igjen <3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler heller å ha flere HD'er i systemet, vær ekstra nøye når du installerer programmer så vil du fort ha massevis med ledig plass på SSD'en og kan derfor etter hvert sørge for at kun de viktigste programmene ligger der.

På min Windows 7 versjon bruker Os'et ca 16Gb + Swap / Pagefil som tilsvarer omtrent det samme som minnemengden jeg har innstallert (16Gb) , en av de tingene man derfor kan gjøre for å spare litt plass på SSD'en er å halvere eller sette Pagefila til kun 8 eller 4GB avhengig av hvor mye ram du har.

Edit : Når du mer eller mindre har et oppsett som du er fornøyd med så kan du lage en "clone" , et bra program til dette er feks Clonezilla.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Har mange HDD, men f.eks BF3 er jo greit å ha på SSD disken når det krever en del. Samme med f.eks boarderlands 2 og photoshop, men er kjedelig å installere disse på nytt hver gang ;)

Plassen på ssd disken er ikke noe problem, den er jo 238GB så er jo plass til en del programmer på den itillegg til windows. Utfordringen er at jeg må installere alt hver gang jeg skal installere win på nytt (gjør det jo ikke såååå ofte, men kjedelig alikvel)

Lenke til kommentar

Når du installerer Windows på nytt, så ligger jo ikke oppføringene til dine spill og programmer i registeret, så du må uansett installere disse på nytt.

Jeg bruker LiberKey til alle nytteprogrammer. Når jeg installerte Windows 8, kopierte jeg over mappene LiberKey og Steam. Startet EXE-filene og alt var som før :) Gull!

Dokumenter, bilder, etc. har jeg på snurredisk og bare legger disse til i respektive "biblioteker".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...