NeEeO Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Hei, Jeg googlet litt her om dagen. Jeg fant ut at man kan få øresus og nedsatt hørsel hvis man har på musikk i over 1 time med volum på over 60. Dette har egentlig skremt meg skikkelig. Jeg går ikke på konserter, og blir derfor ikke utsatt for høy lyd derfra. Men jeg hører på musikk hver eneste dag i t-banen med en reisetid på 30min til og fra skolen.Og har derfor ofte brukt koss, eller in ear phones med volum på 80% , og kanskje mer(pga støy, t-bane....) . Også hører jeg på musikk itillegg hjemme(av og til), og litt på skolen...Hører kanskje på musikk 10t i uka tilsammen. Itilegg ser jeg på film på film med in ear phones også...(hvis jeg legger på det...er det sikkert 18/t gjennomsnitt i uka.) Jeg tror ikke jeg har hatt øresus før? Har sikkert hatt det, men ikke at det har vært sånn skikkelig merkbart. Jeg har på en måte hørt det ett par ganger(kanskje?), men det har gått over ganske fort. Men poenget mitt er. Bør jeg kutte å høre på musikk? Er det noe mulighet for å forebygge hørselen slik at man får maksimalt utbytte av den? Jeg vil helst ikke skade hørselen, ikke 10% engang. Kan man vite hvor mye nedsatt hørsel man har? Råd/ tips? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 For å finne ut om man eventuelt har nedsatt hørsel må du ta en hørselstest. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. november 2012 Forfatter Del Skrevet 1. november 2012 Fant en test på nett ihvertfall: http://www.jimmyr.com/blog/hearingloss.html Lenke til kommentar
Espyy Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Leste om akkurat det samme selv. Altså, den 60/60 regelen. Det har fått meg til å tenke litt mer over volumet, men 60% volum kan jo være så forskjellig fra sang til sang. Noen sanger er av dårligere kvalitet enn andre og trenger generelt mer volum for å komme opp på samme lydnivå. Uansett, er nok ikke så artig å skade hørselen, men jeg nekter å la bråkete drittunger/polakker overdøve musikken min. Jeg går i tillegg på konserter uten ørepropper o.l samt at jeg hører på musikk så fort jeg har en mulighet til det. Jeg tror nok at jeg vil få problemer med hørselen før deg, hvis det er noen trøst... Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. november 2012 Forfatter Del Skrevet 1. november 2012 (endret) Rart, hørte aldri 20k, 21k, eller 22k mhz på den siden....Uansett om jeg putter på full volum på pcen Endret 1. november 2012 av ZPAS Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 1. november 2012 Forfatter Del Skrevet 1. november 2012 Haha...Lurte meg skikkelig nå: Test hørselen din her : http://www.horselstest.no/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå