V?rbris Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 På Debatten i kveld NRK kom Jonas Gahr Støre med dette utsagn i forbindelse med ekstreme og mindre ekstreme muslimer i Norge angående Sharia lovgivning. Desverre må jeg si, lo jeg så jeg hold på å ramle ut av stolen i forbindelse med dette utsagn. Er bare litt over ett år siden der nær 80 mennesker ble slaktet ned på Uttøya og ved regjeringskvartalet med skytevåpen og sprengstoff. Er heller ikke lov til å skyte noen i Norge - ei heller å sprenge dem. Så mye er / var Jonas Gahr Støre,s lover eller Norsk lov verdt i slike miljøer. For makan til naivitet skal en lete lenge etter - om man finner den.... I tillegg ble mc gjenger, ny-nazister, og andre kriminelle nevnt i samme åndedrett. Man evner ikke å se forskjellen på noen Harley-knarkere som finansierer sitt liv og mc-hold med narkotika, alkohol, utpressing/pengeinnkreving og prostitusjon med religiøse ekstreme grupper som vil sette dagsorden for ett helt samfunn. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Syntes likevel det er fint slikt blir tatt opp, jeg irriterer meg grønn over hvor mye finbehandling diverse religiøse grupperinger i Norge får, at det ikke er lov å fjerne sider fra religiøse bøker blant annet er absurd, at vi lever i et "likestilt" samfunn ift loven er en illusjon. Når jeg sier dette handler det absolutt ikke om muslimer som gruppering dog, men også så vel kristne, det har bare en tendens til å være mer av denne type ting som inkluderer muslimer, grunnet fremmedfrykten i landet. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Jeg så også den debatten og syntes at den var over gjennomsnittlig interessant. Jeg var ikke enig med Jensen i alt, men hun evnet i hvert fall å ta opp en problemstilling. Lysbakken svarte nesten utelukkende med argumentum ad hominem og nektet å godta at det er en forskjell på ekstremister og moderate muslimer. Enda så ettertrykkelig Jensen poengterte at dette gjaldt en liten gruppe muslimer flere ganger, brukte Støre et av APs favorittord om det: generalisering. Generelt synes jeg at programmet taper mye kvalitet på grunn av Erik Wold. NRK bør snart få inn en annen vert. Wold mumler, stammer og avbryter unødig, samtidig som han ikke klarer å avbryte og få orden når det er nødvendig. I går gikk det over stokk og stein da alle begynte å skrike til hverandre. Jeg legger ved link for dem som ikke så programmet: http://tv.nrk.no/serie/debatten1/nnfa51110112/01-11-2012 . 3 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Må vell egentlig si meg enig i at debatten tapte seg mye på at Lysbakken ikke klarte å skille snørr og bart, og dermed valgte å gjenta det han allerede hadde sagt, og som Jensen hadde forklart han. En ting som slo meg enda mer er at diskusjonen virket enda mer fastlåst og vrang enn vanlig. Det ble i praksis "nei" "jo". Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 brukte Støre et av APs favorittord om det: generalisering. Og det er jo ganske ironisk i og med at man nesten ikke kan gjøre noe som helst politikk uten å generalisere... Eks: Det arrangeres jentedager på NTNU. Er ikke dette på bakgrunn av en generalisering av at jenter som kjønn interesserer seg for lite for realfag? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 (endret) ....at det ikke er lov å fjerne sider fra religiøse bøker blant annet er absurd, at vi lever i et "likestilt" samfunn ift loven er en illusjon.... Hmmm, er virkelig dette ulovlig i Norge? Hva med dette?br /> Endret 2. november 2012 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 ....at det ikke er lov å fjerne sider fra religiøse bøker blant annet er absurd, at vi lever i et "likestilt" samfunn ift loven er en illusjon.... Hmmm, er virkelig dette ulovlig i Norge? Hva med dette?br /> Vanskelig å forstå hva du sikter til men vet blant annet at mullar krekar slapp unna med "drapstrussel" da han hadde truet noen muslimer som hadde fjernet noen sider fra koranen, som ble sett på som "provoserende"(fjerningen av sidene altså) og div.trusler var da totalt ok ....siden ødelegging av EGENEIDE muslimske bøker var totalt UAKSEPTABELT ifølge staten. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Vanskelig å forstå hva du sikter til men vet blant annet at mullar krekar slapp unna med "drapstrussel" da han hadde truet noen muslimer som hadde fjernet noen sider fra koranen, som ble sett på som "provoserende"(fjerningen av sidene altså) og div.trusler var da totalt ok ....siden ødelegging av EGENEIDE muslimske bøker var totalt UAKSEPTABELT ifølge staten. Eh? Om det er ulovlig fjerne noen sider i en bok som du påsto er det vel Staten som truer de som gjør noe slikt og ikke Krekar? Om Krekar ikke blir dømt for å fremsette drapstrusler har vel dette neppe noe med om det er ulovlig å ødelegge bøker? Beklager meget, men det er fortsatt ikke klart for meg om det er forbudt, eller ikke, å brenne Koraner (eller flagg) i Norge? Om det er forbudt ser jeg gjerne referanse til loven (ikke det at det ville forbause meg det minste om det er, eller vil bli, forbudt). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Straffeloven pgrf 142: Den som i ord eller handling offentlig forhåner eller på en krenkende eller sårende måte viser ringeakt for nogen trosbekjennelse hvis utøvelse her i riket er tillatt eller noget lovlig her bestående religionssamfunds troslærdommer eller gudsdyrkelse, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med hefte eller fengsel inntil 6 måneder. Den har ikke vært anvendt på veldig, veldig lenge og den videreføres svjv ikke i nye straffelov av 2005 (som trer i kraft en gang de nærmeste årene...) Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 På Debatten i kveld NRK kom Jonas Gahr Støre med dette utsagn i forbindelse med ekstreme og mindre ekstreme muslimer i Norge angående Sharia lovgivning. Desverre må jeg si, lo jeg så jeg hold på å ramle ut av stolen i forbindelse med dette utsagn. Men du fikk ikke med deg at Jonas forsøkte seg med "ironi" Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Straffeloven pgrf 142: Den som i ord eller handling offentlig forhåner eller på en krenkende eller sårende måte viser ringeakt for nogen trosbekjennelse hvis utøvelse her i riket er tillatt eller noget lovlig her bestående religionssamfunds troslærdommer eller gudsdyrkelse, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med hefte eller fengsel inntil 6 måneder. Den har ikke vært anvendt på veldig, veldig lenge og den videreføres svjv ikke i nye straffelov av 2005 (som trer i kraft en gang de nærmeste årene...) Litt trist å se noe slikt. Sovende paragrafer har fordelen for Statsmakten at de kan brukes i det øyeblikk de finner det "nødvendig" å straffe noen som ikke har gjort noe galt. Fikk nesten lyst til å brenne en bibel, en Koran og Norges lover på Stortingstrappe jeg. Om noen donerer bokene, donerer jeg bensin og fyrstikker. Endret 3. november 2012 av Skatteflyktning 3 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Tror vi har noen gamle bibler hjemme, kan poste dem til deg om ønskelig Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Da mangler vi bare en Koran og Maos store røde: 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Jeg kan gladelig ofre en av mine lovsamlinger om du møter opp personlig og henter den i Oslo Sentrum Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Jeg sponser bussbillett Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Jeg er litt langt borte for å ta buss. Da mangler vi bare en Koran. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå