Gå til innhold

i7 3930: "trygg" 24/7/365 overklokk frekvens?


Anbefalte innlegg

Bare så det er sagt med en gang: jeg er i utgangspunktet ikke det minste interessert i overklokking i seg selv, jeg vil bare ha litt gratis ytelse.

 

Det er på tide å bygge en ny maskin og jeg tenkte å sette sammen en basert på et socket 20111 hovedkort og en i7 3930. Som sagt er jeg i utgangspunktet ingen overklokker, men siden de fleste prosessorer har plenty headroom må en jo skru opp frekvensen aldri så lite for å hente ut litt gratis ytelse.

 

Ut fra testene jeg har lest ser det ut til at en 3930 generelt kan skvises til å yte mellom 4.6GHz og 5GHz, men hva kan/bør jeg anta er en trygg (selvsagt med alle forbehold) 24/7/365-frekvens for en maskin som aldri slås av? Jeg tenker at 4GHz bør være rimelig safe, men hva tenker proffene?

 

Forøvrig: hva er max. overklokk man kan forvente om man holder seg innen default spenning (1.35V)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er prøving og feiling hele veien.

 

 

Du stresstester PCen med Prime95, og skal du ha en 24/7 klokk, så kjører du programmet i 1 døgn :)

 

Da er du sikker på at klokken holder :)

 

Joa, jeg kjenner fremgangsmåten godt. Jeg var en jævel på overklokking en gang i tiden, men det begynner å bli noen år siden jeg gadd å bry meg. Hovedmålet i dag er å bygge en maskin og så ikke behøve å røre den igjen på lengst mulig tid.

 

4Ghz klarer den på 1.20 vcore 24/7 (Asus hovedkort). 1.35v er maks ifølge intel, men om det er safe eller ikke får noen andre svare på. Linken nedenfor viser effektforbruket når den er overklokket, så en bra kjøler må du prioritere.

 

http://www.bit-tech....-3770k-review/8

 

Hva er default vcore på 3930 igjen? Uansett, 4GHz på 1.2V kjøper jeg usett.

 

Hva slags CPU-kjøler har du da?

 

Ingenting er kjøpt ennå, men det står nok mellom Thermalright Silver Shadow og Noctua ett-eller-annet. Det eneste som er 100% avklart er kabinett, hovedkort og CPU.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg alltid overklokket for å få gratis ytelse, så jeg har stort sett kjøpt en av de billigere prosessorene. Hvis du ikke er entusiast, så ser jeg ikke helt poenget med en prosessor til 4000kr og et dyrt hovedkort når en 3770 stort sett hadde gjort akkurat samme jobben. (Hvis man da ikke har et program som faktisk bruker 6 kjerner...)

 

Anyway, som nevnt over, sjekk hva den høyeste stabile overklokken du får til over det døgn med et cpu-tortur-program. Klokk deretter ned 100-200 MHz så du har litt ekstra margin til varme dager, eller når du har fått støv i vifta osv.

Lenke til kommentar

4Ghz klarer den på 1.20 vcore 24/7 (Asus hovedkort). 1.35v er maks ifølge intel, men om det er safe eller ikke får noen andre svare på. Linken nedenfor viser effektforbruket når den er overklokket, så en bra kjøler må du prioritere.

 

http://www.bit-tech....-3770k-review/8

 

Hva er default vcore på 3930 igjen? Uansett, 4GHz på 1.2V kjøper jeg usett.

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=JHr4H4AsBbE

Lenke til kommentar

Jeg liker å ha under 1.4 volt på mine 3930k. Jeg har mine maskiner på 24/7. Nå skal det sies at det er svært skjeldent man dreper en cpu. Eneste som kan skje er at det blir litt elektromigrasjon eller hva det heter. Dermed skjer det at prosessoren overklokker dårligere. Det er nesten umulig å drepe en cpu med overklokking på luft og vann. Drepe cpuer har jeg gjort på ln2, men da var volt 1.8-1.9 volt.

Eneste prosessoren som har tatt kvelden for meg var en q6600 som jeg kjørte på 3.8ghz 24/7 i ca 8 mnd. Plutselig fikk jeg blåskjerm, og den daua. RMA fikk jeg, så det var jo ikkje noe tap.

 

Ved 1.35 volt klarer de fleste 3930k 4.5 til 4.8ghz alt avhengig av batch.

 

Så 4,6 ghz 24/7 skal absoulutt være mulig.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk for den, det så særdeles lovende ut. 4GHz ved stock voltage er akkurat det jeg håper på.

 

Personlig har jeg alltid overklokket for å få gratis ytelse, så jeg har stort sett kjøpt en av de billigere prosessorene. Hvis du ikke er entusiast, så ser jeg ikke helt poenget med en prosessor til 4000kr og et dyrt hovedkort når en 3770 stort sett hadde gjort akkurat samme jobben. (Hvis man da ikke har et program som faktisk bruker 6 kjerner...)

 

Entusiast er ikke synonymt med overklokker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...