Gå til innhold

Mediastreaming, anbefaling til ny løsning?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i dag en pc som står bak tven som jeg kjører windows 7 og xbmc på. Pcen som denne "stuepcen" streamer i fra har også windows 7 og denne skal jeg ikke gjøre noe endringer på.

Jeg vil forsatt streame fra denne pcen. Men vil finne ny løsning på dette mediagreiene i stua. Da denne pcen tar både plass og lager mye lyd.

Så da lurer jeg på en dings dere anbefaler som kan:

*Som kan kjøre XBMC

*Streame i 1080p fra en Windows-PC

*Som også kan kjøre Netflix/Youtube/Spotify

*Kan brukes fjernkontroll til, på for eks XBMC og tastatur til andre oppgaver som spotify og youtube (fjernkontroll på spotify høres veldig tungvindt ut :p )

*Rask oppstart

Selvfølgelig kunne denne pcen som i dag står bak tven fungert ypperlig til mye av dette. Men jeg personlig føler jeg bruker en ting mindre jo mer arbeid jeg må gjøre for å starte en ting. For eks en Stasjonær pc som har sin oppstartfrekvens/støy osv

Har ingen betydning for meg hva system denne boksen har så lenge denne kan fungere som det jeg vil den skal gjøre. Samme om det er osx/Windows/ios/Android og hva jeg måtte ha glemt. Kan merke meg i dag at jeg bruker Ipad som nettbrett hvis det skal ha noe betydning.

Ellers så takker jeg for alle tilbakesvar =)

Endret av Indianern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt litt på dette i det samme. Oppgraderte nettopp den billige AMD-E450 laptopen min med Windows 8. Den er kontinuerlig koblet til TV og benyttes for surfing, bildevisning, musikk og videostreaming (fra NAS, NRK og Wimp for det meste). Det jeg har lagt merke til er at med Windows 8 sitt metrogrensesnitt så er faktisk behovet for XBMC på denne PC'en mindre. I teorien tror jeg det skal kunne fungere å gjøre alt XBMC gjør via apper i windows 8. Det betyr at tilgangen på tjenester som Netflix og Youtube allerede er på plass via apps, men Spotify/Wimp mangler ennå som Windows 8 app og man må da ut av Metro. Mest sannsynlig blir jo Windows 8 såpass vanlig på alle nye PC'er at de fleste innholdsleverandørene vil lage dedikerte apps som kjører både på Windows 8 pro og på RT versjonen. Jeg har ikke testet formatstøtten i Windows 8 så godt enda så jeg vet egentlig ikke om Videoappen til Microsoft støtter alle filformatene jeg har på NAS'en. Men i teorien burdet det nå være mulig å bygge ett veldig fleksibelt system, med fint TV interfjes, basert bare på Win8 og metro-apps.

Angående oppstart, ifølge enkelte brukere har de fått Windows 8 til å starte på 4 sekunder via UEFI installasjon. Win 8 skal vanligvis være raskerer enn Win 7 for de fleste ihvertfall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja, hva med en Raspberry Pi?

Har selv opplegg med Raspberry Pi, og den takler 1080p veldig dårlig. Stuttrer og hakker. Dessuten synes jeg at ytelsen jevnt over er noe laber. Den er treg i XBMC, bruker ofte lang tid på å laste frem lister og videoer. Låser seg / kræsjer gjør det også titt og ofte. Har pøvd både RaspbMC, OpenELEC og XBian, og kan ikke si jeg merker noe spessielt ytelsesforskjell på dem.

Er nå selv ute etter et alternativ. Hadde egentlig bestemt meg for Apple TV (3), men når jeg fant ut at det (for øyeblikket) ikke er jailbreak til den måtte jeg gå tilbake til tenkeboksen. (Det skal dog sies at de arbeider med JB til den, så for min del er den ikke utelukket enda. Kjører også 1080p og har Netflix og får HBO.)

Endret av Optimuz
Lenke til kommentar

Det vet jeg ærlig talt ikke. Hvordan finner jeg ut det? :)

Mener jeg leste en plass at overklokkingen går godt overens med f.eks RaspbMC? Type at det blir totaltkræsj.

I hvertfall så kræsjet OSet slik at jeg ikke fikk bootet etter at jeg klokket litt fra innstillingene i RaspbMC XBMC.

Lenke til kommentar

Regner med at du har en linux install liggende, og da kan du leke litt med lshw kommandoen. Kjør f.eks sudo lshw -c memory.

Overklokking kan vist kun gjøres med 512MB utgaven.

(Ser det er den som er solgt etter 15 oktober 2012, så om du har fått den før det, er det nok en 256MB du har.) Se http://en.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi

Vet ikke hvilket OS du kjører, men jeg skal installere disse når den kommer i posten.

I prioritert rekkefølge: :o)

Android 4.x

OpenELEC

Raspbmc

Lenke til kommentar

Ikke helt sikker, men håper den er stabil nok, er en stund siden de klarte å kompilere kjernen, så jeg regner med at den nå begynner å bli grei. (Men android krever 512MB) :o(

Du får google litt rundt, og svi av noen kroner på minnekort, så får du nok orden på det.

Ikke noe coolt med slikt, om det bare fungerer 100% "Out of the box".

OpenELEC får også mye skryt.

Men om du virkelig vil lære, så er veien å gå via Arch. http://archlinuxarm.org/platforms/armv6/raspberry-pi

Lenke til kommentar

Plex Media Server på hovedmaskin og en Mac Mini med Plex innstalert? Plex Media Server fungerer på tvers av platformer, sånn btw :)!

Her blir det:

Film: Stasjonær med Plex Media Server (290 filmer på tot. 4500 GB per dags dato) -> 2 Mac Mini (disse til TV'ene)

Musikk: Stasjonær med iTunes på 29 000 sanger -> Apple TV 3, Mac Mini (Airfoil Speakers), 2 Airport Express.

Internett: Mac Mini

Spotify: Mac Mini, Airplay fra andre enheter

Tastatur og Mus er via BT, så det er nada stress med Mac Mini :)

Lenke til kommentar

Hva med en

.

Spiller Netflix osv. uten problemer.

XBMC til Android er fortsatt i beta, og støtter ikke hardware-aksellerert video på denne ennå (720p går bra, 1080 hakker litt), men når støtten kommer er jo dette en knallboks (andre avspillere med hw-støtte spiller 1080 uten problemer).

Lenke til kommentar

Den var jo veldig liten da! :D Faktisk mindre enn RPi, så vidt jeg kunne se!

Har kikket litt på PandaBoard og O-DroidX de siste dagene. De ligger vel i toppsjiktet av mini-PCene.

I tillegg er Intel NUC litt spennende, men den er mer HTPC enn mini-PC. i3 CPU og greier. Ganske dyr og, i forhold til disse mini-PCene og Apple TV.

Lenke til kommentar

Det vil jeg virkelig se før jeg tror på.

Min Eee Box EB1501P klarer IKKE Sumo med hardware acc på. (Alt uptodate, alle unødvendig prosesser skrudd av, og kablet 70mbit). Prøvd på Live senteret, forenklet avspiller og tv2 app.

1080p med hwacc i XBMC fungere uten problemer.

Lenke til kommentar

Har bestilt en

.

Snakket forresten akkurat med en kompis som hadde en MK-802 II (som er betydelig svakere enn iMito). Han sa han kjørte Sumo greit på den.

Fjernkontrollen og iMito'en kom på ca 550 kr hos geekbuying.com (ink frakt), så får vi se hvordan det går med moms osv. når den ankommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...