SunnyCloud Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Jeg mottok en sms fra "colleen.pou" (ingen nummer), og jeg fattet umiddelbart mistanke om svindel, takket være meldingen på forsiden av finn.no. Sms-en inneholdt følgende tekst: "Is your boat still for sale? Get back to me on [email protected]". Jeg tenkte jeg skulle se hvor det bar, så jeg tok kontakt. Han svarte med et par spørsmål, bl.a. om pris. Jeg svarte med pris, og fikk deretter følgende svar: "Hello Friend, I'm quite satisfied with the condition and price of 467.000 NOK. I need to let you know that the shipping agent will be coming for the pick up as soon as the payment has been complete and approved by PayPal and the shipping agent will be the ones to help me handle all other necessary details to complete the deal when they get to your home address for the pick up. So i will be paying directly into your PayPal account without any delay, and i hope you have a PayPal account for the payment and if NO i will like you to kindly log on to www.paypal.com and create an account, If you have one already, just send me the address to send it to, which is the email address you use for it or you can send me a PayPal money request, so once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment. I will need your home address for the merchandise to be Picked Up by the Shipping Company as soon as the Payment is completed." Jeg har lyst til å dra spøken videre. Har du forslag til hva jeg kan svare med? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Hvordan prøver han egentlig å lure deg? Ber han ikke bare om PayPal informasjonen din så han kan overføre pengene? Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 1. november 2012 Forfatter Del Skrevet 1. november 2012 Hvordan han planlegger å fullføre svindelen vet jeg ikke, men med PayPal kan det f.eks. gjøres slik (PayPal er notorisk for å ta parti med "sin" kunde): Etter at kjøper har båten i sin besittelse, starter han en klagesak hos PayPal, der han hevder at båten er ikke som beskrevet. Selv om selger (meg) kan bevise at kjøper har mottatt båten, returnerer de i "99%" av tilfellene enkelt og greit pengene til kjøper, slik at han ender opp med både båten og pengene. Hvis vi ser bort fra det åpenbart mistenksomme ved å bruke PayPal...hadde du kjøpt en båt til 500k uten å prute, se båten, prøvekjøre den, ringe selger, osv? Han sendte melding fra et nummer som ikke er...et nummer; det går ikke an å svare på melding. Se på forsiden av finn.no, så ser du at det advares mot slike henvendelser. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Jeg er veldig overbevist om at han prøver å svindle deg, men var bare skeptisk til hvordan. Last ned et morsomt lydbrett fra nettet og få han til å ringe deg. Eventuelt be om at denne "agenten" har med seg pengene kontant og se hva han sier. 1 Lenke til kommentar
andresb Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 har fått helt samme mail da jeg la ut motorsykkelen min. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 (endret) Det jeg tror han kommer til å gjøre er å sende deg en falsk email fra Paypal hvor betaling er mottatt. Etterhvert kommer du til å motta en mail fra FBI eller lignende, også denne er falsk, om at du har blitt anmeldt for svindel fordi du har fått penger men ikke sendt varen. Edit: fant bloggen hvor jeg har sett dette før. Morsom historie Endret 2. november 2012 av andreasn Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 2. november 2012 Forfatter Del Skrevet 2. november 2012 (endret) Fy faen...siden de bruker dette trikset, er det tydelig at mange er så dumme at de ikke engang sjekker PayPal-kontoen sin, for å bekrefte "betalingen". Dette er akkurat hva jeg hadde hatt lyst til å gjøre, men å sende båten i posten blir litt vanskelig . La oss si han "betaler" meg. Jeg tar så kontakt for å bekrefte "betalingen". Hva tror dere skjer da? Jeg kan umulig tro at det kommer noen for å hente båten... Endret 2. november 2012 av byredyre Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Tok litt over "salget". Han er tydeligvis svært interessert i å kjøpe min båt også, selv om han aldri har sett annonsen. Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 2. november 2012 Forfatter Del Skrevet 2. november 2012 (endret) Haha. Jeg har bedt ham betale, så fortsettelse følger... Endret 2. november 2012 av byredyre Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 2. november 2012 Forfatter Del Skrevet 2. november 2012 Ah, here we go…fikk nettopp epost fra "PayPal" ([email protected]) om at pengene hadde ankommet. For å si det sånn...jeg har fått mye mer troverdige eposter i forbindelse med andre svindelforsøk, der avsender faktisk "er" PayPal eller et annet kjent selskap, i tillegg til at innholdet ser ut akkurat slik ekte eposter fra dem ser ut. Denne gangen var det et latterlig forsøk. Disse jævla nigerianske svindlerne har jo holdt på en stund. Skulle tro de kunne bedre. Kanskje denne personen fremdeles er lærling . To minutter senere fikk jeg epost fra min nye venn: "Hi Friend, I have just receive an alert from PayPal Customer Care with the confirmation email that the payment has been made,a total of 482,500 NOK was sent 465,000 NOK for the boat Purchased and the extra 15,000 NOK for the shipping charges and the remaining 500 NOK for the western union charges am sure you notice that,which you will be sending 15,000 NOK to the address below via western union. Name : Robert Hurst Address: 147 Leypark Road City: Plymouth Post Code: PL2 3TB Country: United Kingdom With the issue of my details,transferring the name of ownership and signing of all paperwork will be done by the pick up agent so you don't have to worry about that.My shipper would be coming around to your area to have the boat picked up once you have sent the shipping charges fee to them,as i need you to let me know what time you want them to come for the pick up . I advises you to check your Inbox or your Junk/Spam mail in case you did not get the confirmation email from PayPal yet. I will be waiting to hear from you once the money has been sent to my shipper. Thanks for the business." Jeg forstår ikke logikken i at han sendte for mye, og at jeg skal betale ham tilbake 15000. Hva kan jeg svare på dette? Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Haha, alt det han skriver er copypaste, og det eneste som er endret er kronebeløpet og valutaen. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Jeg forstår ikke logikken i at han sendte for mye, og at jeg skal betale ham tilbake 15000. Hva kan jeg svare på dette? Han sendte deg 15.000 som du skal sende til transportselskapet som betaling for transporten. Og det er DER han forsøker å svindle deg. De 15.000 kronene går jo egentlig direkte til han du har kontakt med, og ingen kommer for å hente båten. Og betalingsbekreftelsen er jo åpenbart falsk. Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 2. november 2012 Forfatter Del Skrevet 2. november 2012 Ja, men hvor er logikken i at jeg skal betale for frakten? Det er han som engasjerer dem. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Ja, men hvor er logikken i at jeg skal betale for frakten? Det er han som engasjerer dem. Svindlere trenger ingen logikk Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Han skal tydeligvis sende agenten sin til å plukke opp min båt også, uten å hverken ha lest informasjon eller sett bilde av den. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Ja, men hvor er logikken i at jeg skal betale for frakten? Det er han som engasjerer dem. Han prøver å få deg til å tro at han har betalt for frakten, men vil at du skal overføre fraktpengene til "the skipper" så han kan hente båten. Logikk bak det finnes ikke. Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 2. november 2012 Forfatter Del Skrevet 2. november 2012 Ja, men hvor er logikken i at jeg skal betale for frakten? Det er han som engasjerer dem. Svindlere trenger ingen logikk Vel, det hjelper jo at svindelen "makes sense", hvis de skal prøve å lure flest mulig mennesker. Han har betalt fraktpengene til meg, noe som ikke var avtalt på forhånd, og forklarer ikke hvorfor. De mister nok mange ofre pga. denne feilen. Jeg skal sende ham en epost om en ukes tid, tenker jeg, og si at båten har blitt hentet og alt gikk bra . Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Skal sende han en e-post og si at jeg faktisk skal innom England en snartur, og at jeg kan stikke innom med båten. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 ^Haha, hvordan skal du ta med båten til England? Isåfall så taper du veldig på det hvis du gjør det. Ja, men hvor er logikken i at jeg skal betale for frakten? Det er han som engasjerer dem. Svindlere trenger ingen logikk Vel, det hjelper jo at svindelen "makes sense", hvis de skal prøve å lure flest mulig mennesker. Han har betalt fraktpengene til meg, noe som ikke var avtalt på forhånd, og forklarer ikke hvorfor. De mister nok mange ofre pga. denne feilen. Jeg skal sende ham en epost om en ukes tid, tenker jeg, og si at båten har blitt hentet og alt gikk bra . Det er kanskje ikke en feil, men intensjonen kan bare være å tjene de 15 000 kronene? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 En slik svindel kan inneholde mange elementer og forsøk på svindel, ikke bare ett. Noen eksempler: - Det mest åpenbare, å få deg til å tro at pengene er overført så kjøper kan hente varen. - Du får faktisk pengene, men via en stjålet konto. Deretter oppdages dette, og pengene blir trukket tilbake igjen. - Det blir ofte "betalt" litt ekstra, med en feil eller med vilje, med instruksjoner om hvordan de tilbakebetales eller hvem som skal ha de(her er det handler agent). Dette er det vanligste. Og folk er utrolig naive. "Betalt for mye? Oi oi oi det skal eg betale tilbake med EN GANG...". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå