Gå til innhold

Får opp en windows versjon for mye under oppstart!

Anbefalte innlegg

Jeg skulle hjelpe en kompis forrige dagen, som ikke fikk innstallert windows på maskinen sin. Jeg tok ut harddisken hans, og installerte windows på den via min maskin. Hadde allerede en fullt fungerende maskin med Windows på, og bare satte inn den nye harddisken og bootet fra Win cd. Formatterte den nye disken og la inn windows. Etter å ha sjekket at alt fungerte greit, tok jeg ut disken og gav den til han. Det funket selvfølgelig ikke på hans maskin, men vi fant ut av noe og greier nok å få fikset det.

Men så kommer problemet. Hver gang jeg starter opp min maskin, får jeg opp den versjonen av Windows jeg installerte på hans maskin som et oppstartsvalg. Maskinen er fullt klar over at disken med den versjonen ikke er tilgjengelig mer, men spør likevel. Noen ide hva jeg kan gjøre for å fikse dette? Er forferdelig irriterende å måtte vålge Windows hver gang jeg starter opp. Kan jeg resette BIOS kanskje? Eller vil dette føre til andre problemer?

Håper noen har noe å bidra med. Hadde vært herlig å bli kvitt problemet. På forhånd, takk. Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner sikkert problemet i boot.ini. Den ser slik ut hos meg:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Du kan f.eks bruke msconfig til å editere den.

Lenke til kommentar

Hvis det her er snakk om Windows XP/2000/NT så må du redigere boot.ini fila som ligger som en skjult fil på roten av den disken du installerte Windows på (eks. c:).

Du må da fjerne linja som beskriver den versjonen av Windows som du installerte for kompisen din.

Slik ser min boot.ini ut:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Som du ser har jeg bare 1 oppføring for Windows i min boot.ini.

OBS! Ta en backup av boot.ini før du begynner å redigere den!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...