Gå til innhold

Ny laptop til Mor, billig og lett, Windows RT?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er på utkikk etter en ny og billig laptop til min kjære mor! Trenger ikke akkurat å være bra speccet ettersom bruken hennes begrenser seg til internet browser'n og word/excel osv. Jeg lurer derfor på om hun faktisk ikke trenger noe mer enn en Windows RT maskin, eneste problemet er jo at man da gjerne skal ha touchskjerm noe som igjen koster ekstra, ellers hadde Microsoft Surface vært perfekt unntatt at man ikke vet om/når den kommer til Norge ^^

 

Så kriterier:

- Lett og liten (Ultrabook kanskje)

- 13+ tommer skjerm?

- Webkamera til skype osv (noe som alle har)

- Billig men solid byggekvalitet!

 

Har ikke satt noe makspris, men ettersom bruken hennes er såpass begrenset så "satser" jeg på det billigste.

 

Alle forslag er velkommne!

 

Mvh

- Alex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen som Omnithunter viser til er fin til prisen. Det er den som er skole-PC nå for tiden, så har den selv. Veier ikke noe særlig, vifta holder seg avskrudd med mindre du driver med noe som krever litt ekstra krefter (dog våres har ikke like kraftig prosessor). Skjermen er ikke noe å skryte av, men den er matt ihvertfall. Kameraet er ikke det beste, men det gjør jobben sin. Når det kommer til byggekvalitet så hadde jeg ikke ventet noe som det til denne prisen, den har gått i asfalten en gang uten skader (noe jeg har opplevd at flere andre bærbare ikke tåler).

 

Kjøper du en hvilken som helt Windows 7 PC nå får du også oppgradering til Windows 8 til 120kr, noe som gjør den enda raskere, og at den bruker mindre batteri ;)

Lenke til kommentar

Husk at Windows RT ikke kan installeres selv. Du MÅ kjøpe en maskin der Windows RT er forhåndsinstallert, og da er det automatisk med touchskjerm.

 

Tenk også på at Windows RT bare kan kjøre appene som finnes in Windows Store. Du kan feks. IKKE installere et vanlig Windowsprogram på de. Du vil også få problemer med nettbank, iom. at Java ikke støttes i Windows RT (pålogging med bankid over mobil vil nok funke, men det krever at du har et Telenor-mobilabon.).

 

Tipper bankene etterhvert også kommer med egne apper til Windows RT (slik de har med iOS/Android), men det vil nok ta litt tid.

 

Windows RT maskiner konkurrerer IKKE mot andre Windows/MacOS laptoper, men mot iPad og Android tablets.

Lenke til kommentar

De 4330s som Omnithunter nevner er ganske greie maskiner, av de årene jeg har jobbet med skolepcr så scorer ihvertfall disse høyere enn de andre modellene.

Skulle gjerne sett den designet litt annerledes da det mildt sagt er spart på plasten så mye som mulig når det kommer til dekslene samt festene som tåler ingenting, de har bommet et par steder i forhold til luftflyt (men hey det er hp, sånt forventes) som gir litt varmeproblemer.

På vintertid dør diskene som fluer grunnet designbom, men din mor har den nok ikke like ofte ute i kulden som elevene har sine :)

Lenke til kommentar

Joda den 4330 ser jo grei ut men tenkte kanskje noe enda lettere, noe ala SAMSUNG 535U3C, jeg vet ikke om dere vet noe mer om den?

 

Tenker også mye på ASUS VivoBook S400 14" HD touch ettersom den faktisk har touchskjerm.

 

Det med Windows RT at den ikke kan kjøre "vanlig" windowsprogrammene går helt fint så lenge hun har office + nettleser osv, nettbankene kommer vel også jevnt og trutt med applikasjoner så er ikke helt redd for det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...