Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ris - Sunt eller usunt?

screenman

Anbefalte innlegg

TS! Det første du kan gjøre, er å kutte ut varme måltider i "tide og utide"! Spis grovt brød/korn (uten sukker) til forkost og lunch. Og varm middag KUN til kvelds. Og da kan du godt bruke ris, men ikke hvit ris. Bruk upolert ris. Men skal du gå ned i vekt, er det jo fremdeles snakk om, at du må tilføre korppen mindere energi enn det du forbruker.

Og det er like viktig, å tenke på hva du drikker daglig. Er det brus/sukkerholdige drikker, så kutt det ut. Eller miniser kraftig!

Så mengde, eller summen av det du spiser hver dag, har betydning. Det hjelper lite om du spiser sundt, hvis du spiser for 2 - 3 personer.

Og så bør vel de fleste morsjonere litt da. Og kanskje litt ekstra, hvis en skal gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående sukker så aksellererer det fettopptaket. Du trenger sukker, men i små mengder. Mye av det vi spiser inneholder dette, så man kan like godt ha som regel å kutte ned på sukkeret.

Det er også uheldig å spise uregelmessig, ettersom dette ikke vil hjelpe å gå ned i vekt. Å spise altfor lite vil også være som å kaste en bommerang på seg selv.

Inntrykket jeg får av media og helsefreakere er at karbohydrater og kalorier er livsfarlige giftstoffer som må unngås for alt det er verdt.

Det er det som er problemet. Det samme gjelder fett, "alle" tror at fett er usunt! Men sannheten er at det finnes sunt fett og usunt fett (f.eks. i lettprodukter hvor det sunne fettet erstattes med usunt lavkalorifett).

Det er alltid forskjell på næringsstoffene. F.eks. egg har en av de beste proteinene du finner (ligner mest på kroppens eget), men du finner også gode proteiner i nøtter, frukt og grønnsaker.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det er vel heller at dersom en spiser for mye av det, da blir det usunt, det blir det meste en spiser. Selv spiser jeg ris ganske ofte, og jeg kan si jeg ikke har møtt på noen konsekvenser.

Lenke til kommentar

Det er vel heller at dersom en spiser for mye av det, da blir det usunt, det blir det meste en spiser. Selv spiser jeg ris ganske ofte, og jeg kan si jeg ikke har møtt på noen konsekvenser.

Man møter ikke slike konsekvenser. At folk spiser godteri hver Lørdag "og ikke merker konsekvenser av dette" er ikke et argument mot at det er usunt.

Jeg trodde ris var sunt, men det viste seg at det finnes en del sunnere alternativ til ris. Når det er sagt så er ris mye sunnere enn mye annet. Alt er relativt.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er bananer fremdeles sunt? Det er det jeg stort sett har bytta ut med når jeg får lyst på snacks. Altså i stedet for sjokolade, potetgull etc.

Det er litt som nøtter, sunt men ganske kaloririkt (1 banan tilsvarer ca. 1 brødskive). Så hvis det blir mer enn 1 eller 2 om dagen... prøv gulrøtter?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er bananer fremdeles sunt? Det er det jeg stort sett har bytta ut med når jeg får lyst på snacks. Altså i stedet for sjokolade, potetgull etc.

Skal en gå ned i vekt, så skal en vel ikke spise snacks! Men er det planlagte "mellom måltider" og som inngår i "dagsrasjonen", så kan det øke forbrenningen. Og frukt er normalt sunt.

Personlig så spiser jeg "ingen ting", mellom måltidene. Og jeg har et minimalt forbruk av øl og brus. Men, så trenger jeg heller ikke å slanke meg. :) Kanskje noe av hemligheten ligger der.

Lenke til kommentar

Man møter ikke slike konsekvenser. At folk spiser godteri hver Lørdag "og ikke merker konsekvenser av dette" er ikke et argument mot at det er sunt.

Jeg trodde ris var sunt, men det viste seg at det finnes en del sunnere alternativ til ris. Når det er sagt så er ris mye sunnere enn mye annet. Alt er relativt.

Er ening i ditt første avsnitt og avsluttende setning. :) Men, vil kommentere det med ris. Rett type ris (upolert) og i rette mengder, er det lite annet som "slår". At det finnes andre alternativer, som er på samme nivå (eller litt bedre), forandrer ikke på det. Poteter er også bra, i fornuftige mengder og uten saus/fett. Og med rikelig med grønnsaker (uten feite dressinger) til, ikke bare kjøtt/fisk.

For "karbomat" må entenke også på fett. Eller så får en gå over til "Lavkarbo kost" og frotse i feit mat, men en trenger fremdeles mer enn proteiner og fett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...