Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ris - Sunt eller usunt?

screenman

Anbefalte innlegg

Fant dessverre ikke noen god informasjon om dette når jeg googlet det.

Jeg prøver for tiden å slanke meg, og nå som det snart er pause klokken 12, vurderer jeg å kjøpe ris, blandet med kylling, som man får kjøpt i varmedisken på coop mega.

Mitt spørsmål: Er ris sunt? Hvor mange kcal inneholder ris?

Det er hvit ris jeg tror det er snakk om her.

Evt. tips til andre SUNNE varmedisk-matretter, utenom kylling og kyllinglår? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eventuelt kan du kjøpe byggris, det er ein langt sunnare variant enn vanlig kvit ris. Lite trulig at du får det i varmdisken men til middager seinare f.eks

Vil eigentlig ikkje anbefale mat frå varmdisk om du skal slanke deg. Kva med salat? Det er gjerne ein salatbar der. Kjøp med eit par grove rundstykker også.

Lenke til kommentar

Hvit ris er som poteter?

Men min mor sier at poteter er sunt, men hvit ris er usunt... :hmm:

Byggris kan anbefales. Jeg spiste det i går med chicken nuggets.

Det selges i esker med boil-in-bags, hver pose er en middagsporsjon for en person.

Byggris_ny.png

Sunt og godt. Tar ca. et kvarter å koke, så det tar litt lengre enn uncle bens ris.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ris er ikke usunt. Karbohyrater er en viktig del av menneskers kosthold, og noe kroppen skal ha.

Kroppen får mer enn nok energi gjennom et vanlig måltid med kjøtt og grønnsaker. Ris, poteter og lignende er der bare som ekstra fyll som gir mye kortvarig energi. Ikke nødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

MEN, det er greit å spise ting som gjør magen mer mett for mindre energi. Litt ris, potet, pasta og mel er fint om du er i aktivitet. I reduserte mengder om du er veldig inaktiv. Som sagt, for vanlige folk i lite aktivitet er det lurere å spise mer grønnsaker og mindre av disse stivelse/karbohydrat produktene.

Byggris er også karbohydrater og stivelse, det inneholder tilnærmet like mye kalorier som vanlig hvit ris, men det er igjen karbohydrater som er mer gunstig for de gir mer stabilt blodsukker som igjen sørger for mindre sug på mer mat og søtsaker.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ris er ikke usunt. Karbohyrater er en viktig del av menneskers kosthold, og noe kroppen skal ha.

Kroppen får mer enn nok energi gjennom et vanlig måltid med kjøtt og grønnsaker. Ris, poteter og lignende er der bare som ekstra fyll som gir mye kortvarig energi. Ikke nødvendig.

Karbohydrater er nødvendig. Er ikke bare snakk om energi, men hva man trenger av næringsstoffer osv. Du er kansje en av de lavkarbofanatikerene?

Vel.. da ble det ikke noe fra varmdisken.

Sitter her nå med opphakket kylling, ost og fetost :)

Ost og fetaost har ett skyhøyt fettinnhold og inneholder betraktelig mer kcal enn ris. Hvis du er på slankekur kan du være litt obs på det.

Godt valg! :)

Ikke kalorimessig, men ost og fetaost er digg som bare det ja.

Lenke til kommentar

Det er lett å misforstå da utgangspunktet for nesten alle artikler om helse og kosthold tar utgangspunkt i at du er en relativt inaktiv person som ønsker å gå ned i vekt, gjerne en kvinne. Hvis du derimot er en relativt aktiv person som ønsker å legge på seg muskelmasse eller ha energi til lange økter med kondisjonsidrett så må mange av rådene snus på hodet.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Sunt og usunt er et definisjonspørsmål.

Er potetgull sunt?

Ja hvis du trenger kaloriene for bedre helse

Nei hvis du ikke trenger kaloriene for bedre helse.

Samme gjelder ris.

Er ris sunt? Kanskje.

Det folk ikke tenker på her er forskjellen mellom fett og fett. Nei, potetgull er ikke sunt. Fordi det inneholder usunn olje (fullt av transfett), salt og potet (som ikke er det sunneste). Ikke alle oljer er usunne, men de fleste som brukes i matvarer i butikken er ikke bra for deg.

Kalorier er heller ikke bare kalorier. Du har tomme karbohydrater, trege karbohydrater, mettet fett, umettet fett, flerumettet fett osv. Og det er etter min forståelse også forskjell på f.eks. flerumettet fett (som er den sunneste typen fett). Transfett er noe av det verste du kan få i deg, og finnes i frityrfett, herdet vegetabilsk olje (også delvis herdet), chips (fordi det inneholder dårlig olje), bakefett i brød-, bolle og kjeks-produkter, posemat og litt i kjøtt og melk. Transfett er totalt ubrukelig for kroppen, du kan like godt spise plastikk.

Angående ris, så finnes det andre typer ris som er sunnere. Et eksempel er rød ris, som ligner den vanlige, men som smaker annerledes ut (og må kokes lengre). Det er fordi skallet ikke er tatt av og det ligger en del næring rett under. Akkurat slik som med poteter (det re fy-fy å ta av skallet på poteten. Jeg personlig foretrekker med skrell og synes dette er mye bedre, krever ikke så mye tid å bli vant med det (sikkert litt rart for noen i begynnelsen).

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...