screenman Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Fant dessverre ikke noen god informasjon om dette når jeg googlet det. Jeg prøver for tiden å slanke meg, og nå som det snart er pause klokken 12, vurderer jeg å kjøpe ris, blandet med kylling, som man får kjøpt i varmedisken på coop mega. Mitt spørsmål: Er ris sunt? Hvor mange kcal inneholder ris? Det er hvit ris jeg tror det er snakk om her. Evt. tips til andre SUNNE varmedisk-matretter, utenom kylling og kyllinglår? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 (endret) Hvit ris smaker godt. Selvsagt er det usunt. Jeg er ikke ekspert, men har hørt at det bare er karbohydrater, og at man i praksis spiser sukker. Som tilbehør til kyllingen kan du kanskje spise grovbrød? Endret 1. november 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Naturris er sunt. Hvit ris er usunt, da det som å spise poteter. Bare stivelse/energibomber. Om du skal slanke deg, er det ikke anbefalt store mengder ris. Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Eventuelt kan du kjøpe byggris, det er ein langt sunnare variant enn vanlig kvit ris. Lite trulig at du får det i varmdisken men til middager seinare f.eks Vil eigentlig ikkje anbefale mat frå varmdisk om du skal slanke deg. Kva med salat? Det er gjerne ein salatbar der. Kjøp med eit par grove rundstykker også. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 (endret) Hvit ris er som poteter? Men min mor sier at poteter er sunt, men hvit ris er usunt... Byggris kan anbefales. Jeg spiste det i går med chicken nuggets. Det selges i esker med boil-in-bags, hver pose er en middagsporsjon for en person. Sunt og godt. Tar ca. et kvarter å koke, så det tar litt lengre enn uncle bens ris. Endret 1. november 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Både poteter og ris inneholder stivelse/energi. Det er flott for de som trenger energien, men for oss som lever i et energirikt samfunn som dette, blir det som oftest overflødig. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Ris er ikke usunt. Karbohyrater er en viktig del av menneskers kosthold, og noe kroppen skal ha. Lenke til kommentar
screenman Skrevet 1. november 2012 Forfatter Del Skrevet 1. november 2012 Ris er ikke usunt. Karbohyrater er en viktig del av menneskers kosthold, og noe kroppen skal ha. Du hører litt ut som faren min.. Du er vel ikke tilfeldigvis bonde eller bor på landet..? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Ris er ikke usunt. Karbohyrater er en viktig del av menneskers kosthold, og noe kroppen skal ha. Kroppen får mer enn nok energi gjennom et vanlig måltid med kjøtt og grønnsaker. Ris, poteter og lignende er der bare som ekstra fyll som gir mye kortvarig energi. Ikke nødvendig. 1 Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Jeg tror det ofte er endel forurensning i ris og andre importerte matvarer. Og jeg tror spesielt den risen som markedsføres som sunnest er mest forurenset, likevel ikke noe stort problem tror jeg. Lenke til kommentar
screenman Skrevet 1. november 2012 Forfatter Del Skrevet 1. november 2012 Vel.. da ble det ikke noe fra varmdisken. Sitter her nå med opphakket kylling, ost og fetost Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Boil in bag ris er jævla smakløst.. fiks deres egen sunnere variant hvor man freser masse hvitløk i olje før man tilsetter ordentlig ris og vann. Da smaker det bedre og er 10 000 ganger sunnere. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Det er vanskelig nok å slanke seg om man ikke skal ha et prosjekt om å spise sunt i tillegg. Spis nå det du har lyst på, det er mengden som avgjør om du går ned i vekt. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 (endret) MEN, det er greit å spise ting som gjør magen mer mett for mindre energi. Litt ris, potet, pasta og mel er fint om du er i aktivitet. I reduserte mengder om du er veldig inaktiv. Som sagt, for vanlige folk i lite aktivitet er det lurere å spise mer grønnsaker og mindre av disse stivelse/karbohydrat produktene. Byggris er også karbohydrater og stivelse, det inneholder tilnærmet like mye kalorier som vanlig hvit ris, men det er igjen karbohydrater som er mer gunstig for de gir mer stabilt blodsukker som igjen sørger for mindre sug på mer mat og søtsaker. Endret 1. november 2012 av Hyd Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Ris er ikke usunt. Karbohyrater er en viktig del av menneskers kosthold, og noe kroppen skal ha. Kroppen får mer enn nok energi gjennom et vanlig måltid med kjøtt og grønnsaker. Ris, poteter og lignende er der bare som ekstra fyll som gir mye kortvarig energi. Ikke nødvendig. Karbohydrater er nødvendig. Er ikke bare snakk om energi, men hva man trenger av næringsstoffer osv. Du er kansje en av de lavkarbofanatikerene? Vel.. da ble det ikke noe fra varmdisken. Sitter her nå med opphakket kylling, ost og fetost Ost og fetaost har ett skyhøyt fettinnhold og inneholder betraktelig mer kcal enn ris. Hvis du er på slankekur kan du være litt obs på det. Godt valg! Ikke kalorimessig, men ost og fetaost er digg som bare det ja. Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Sunt og usunt er et definisjonspørsmål. Er potetgull sunt? Ja hvis du trenger kaloriene for bedre helse Nei hvis du ikke trenger kaloriene for bedre helse. Samme gjelder ris. Er ris sunt? Kanskje. 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Det er lett å misforstå da utgangspunktet for nesten alle artikler om helse og kosthold tar utgangspunkt i at du er en relativt inaktiv person som ønsker å gå ned i vekt, gjerne en kvinne. Hvis du derimot er en relativt aktiv person som ønsker å legge på seg muskelmasse eller ha energi til lange økter med kondisjonsidrett så må mange av rådene snus på hodet. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) Sunt og usunt er et definisjonspørsmål. Er potetgull sunt? Ja hvis du trenger kaloriene for bedre helse Nei hvis du ikke trenger kaloriene for bedre helse. Samme gjelder ris. Er ris sunt? Kanskje. Det folk ikke tenker på her er forskjellen mellom fett og fett. Nei, potetgull er ikke sunt. Fordi det inneholder usunn olje (fullt av transfett), salt og potet (som ikke er det sunneste). Ikke alle oljer er usunne, men de fleste som brukes i matvarer i butikken er ikke bra for deg. Kalorier er heller ikke bare kalorier. Du har tomme karbohydrater, trege karbohydrater, mettet fett, umettet fett, flerumettet fett osv. Og det er etter min forståelse også forskjell på f.eks. flerumettet fett (som er den sunneste typen fett). Transfett er noe av det verste du kan få i deg, og finnes i frityrfett, herdet vegetabilsk olje (også delvis herdet), chips (fordi det inneholder dårlig olje), bakefett i brød-, bolle og kjeks-produkter, posemat og litt i kjøtt og melk. Transfett er totalt ubrukelig for kroppen, du kan like godt spise plastikk. Angående ris, så finnes det andre typer ris som er sunnere. Et eksempel er rød ris, som ligner den vanlige, men som smaker annerledes ut (og må kokes lengre). Det er fordi skallet ikke er tatt av og det ligger en del næring rett under. Akkurat slik som med poteter (det re fy-fy å ta av skallet på poteten. Jeg personlig foretrekker med skrell og synes dette er mye bedre, krever ikke så mye tid å bli vant med det (sikkert litt rart for noen i begynnelsen). Endret 22. juni 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Inntrykket jeg får av media og helsefreakere er at karbohydrater og kalorier er livsfarlige giftstoffer som må unngås for alt det er verdt. Bacon og bernaise-saus derimot er fritt fram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå