Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bedre ryggelys, vil disse funke?

MailMan13

Anbefalte innlegg

Trenger bedre ryggelys på bilen nå i vinter. Vi rygger siste biten ned til huset, siden det kan være vanskelig å snu der, spesielt om vinteren med brøytekanter som tar av plassen. Lyset på bilen er èn enkelt 10W pære, halvveis bak reservehjulet (1.gen CR-V). Dvs, man får bedre lys av å sette foten på bremsepedalen enn å sette bilen i revers...

Undersøkt litt og det ser ut som kanskje disse vil fungere. Tenker da å felle dem inn i støtfangeren bak, og så koble dem til samme strømkabel som det orginale lyset. Dem trekker 5x1 W hver, så det skulle trekker omtrent det samme som det gjør nå hvis jeg tar ut pæren i den orginale lykten, så slipper jeg å dra ekstra strøm til dem.

Hvilke lover og regler bryter jeg hvis jeg gjør noe sånt? Har prøvd å søke litt etter maks tillatt lysstyrke og sånt uten å finne noe relevant. Ser det er mange som monterer en eller to tåkelys med 55W halogen bakover på litt større biler, hvis det ikke er for mye lys, vør vel dette kanskje gå greit?, eller?

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg egentlig veldig usikker, men det jeg har selv blitt stoppet i teknisk kontroll med ekstralys pekende bakover, uten at de sa noe på det. Jeg hadde lagt det opp med egen bryter til de.

Nå kjørte jeg riktig nok pickup med strøapparat og brukte lysene til å se saltmengden/spredningen, men så vidt jeg vet er det ingen særegne regler for strøbiler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er lov å montere ekstra hvitt lys bakover så lenge det er montert på egen helt separat bryter med lampe synlig fra førerplass. Det er da pr definisjon arbeidslys, og det er ikke noen grense for hvor kraftig det kan være.

Et tips er å slå på tåkebaklys når du rygger. Det lyser det også, og det lyser med høyere intensitet enn ryggelyset.

Du kan også, men det er ikke lov, montere enn 15W LED-pære istedet for den som står der. Den vil lage like mye varme som en 10W glødepære. Det finnes også xenonkit for ryggelys hvis du virkelig vil ha lys..

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...