ukjentbrukergitt Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Hallo folkens. Jeg har lyst på et nytt kamera, og noe av grunnen er fordi jeg trenger noe å ta video med. Jeg har videokamera, men det drar på åra og er ikke noe særlig lenger. I tillegg ønsker kona mi å lære seg å bruke speilrefleks. Jeg har nikon d80 fra før av, og noen gode objektiver. Men det jeg lurer på er, er d3200 eller d5100 best? Ut ifra det jeg har lest så har d3200 mulighet til å filme i 50 og 60 bilder i sekundet i 720p, det er stor fordel. mens d5100 har innebygget HDR, og HDR er morsomt! Tips? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Hvis du har mulighet, gå til en butikk som har begge modeller tilgjengelig, hold begge i henda, kjøp det du liker best. Innebygget HDR er ikke en funksjon jeg ville ha prioritert, men for all del, hvis det betyr noe for deg så bør du jo la det avgjøre valget ditt. Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Men det jeg lurer på er, er d3200 eller d5100 best? Tips? Siden du har Nikon-linser fra før bør du sjekke om de har innebygd autofokusmotor, hvis ikke får du ikke autofokus med D3200 eller D5100 (du må opp i D7000 for å få foksumotor i huset). En annen ting er at ryktene sier at D5200 lanseres om noen dager, kan være verdt å sjekke først? http://nikonrumors.com/2012/10/31/nikon-d5200-announcement-on-november-6th.aspx/ Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 1. november 2012 Forfatter Del Skrevet 1. november 2012 Ah. Ja det visste jeg ikke. De objektivene jeg har, har af. Noen som har erfaring med video på disse da? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Ah. Ja det visste jeg ikke. De objektivene jeg har, har af. Noen som har erfaring med video på disse da? Autofokusmotor innebygget i objektivene, D80 har fokusmotor innebygget i kameraet, D3100/D5100 har ikke innebygget autofokusmotor så da må man ha dette i objektivene. Video er meget godt på speilrefleks, men autofokus er bortimot fraværende. Lenke til kommentar
tow Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Ah. Ja det visste jeg ikke. De objektivene jeg har, har af. Noen som har erfaring med video på disse da? Autofokusmotor innebygget i objektivene, D80 har fokusmotor innebygget i kameraet, D3100/D5100 har ikke innebygget autofokusmotor så da må man ha dette i objektivene. Video er meget godt på speilrefleks, men autofokus er bortimot fraværende. Autofokus mens du filmer funker helt fint med D3200. Sjekket det i går, da jeg hjalp datteren min med å sette seg inn i funksjonen. Trykk inn utløserknappen for foto, så fokuserer den mens du filmer. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Ah. Ja det visste jeg ikke. De objektivene jeg har, har af. Noen som har erfaring med video på disse da? Autofokusmotor innebygget i objektivene, D80 har fokusmotor innebygget i kameraet, D3100/D5100 har ikke innebygget autofokusmotor så da må man ha dette i objektivene. Video er meget godt på speilrefleks, men autofokus er bortimot fraværende. Vel, autofokus på skikkelige videokameaer er også ofte elendig, gjerne mye verre enn mange speilreflekser. Er video viktig ville jeg heller sett på speilløse systemer. Det får man ekstremt god autofokus siden fokusen er kontrastbasert på alle speilløse kameraer og dette har gjort at man har forsøkt å gjøre denne så rask som mulig, mens på mange speilreflekser er det fasedeteksjon som har blitt utviklert mest. Og denne fungerer ikke på video. Feks, fungerer mitt Panasonic GH2 med følgefokus under filming, og denne er MEGET presis! Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 1. november 2012 Forfatter Del Skrevet 1. november 2012 Objektivt jeg kommer til å bruke har autofokusmotor i seg, det andre, makro objektivet har forsåvidt ikke det. Jeg har ikke så mye erfaring med filming med speilreflekskamera. Er autofokusen så elendig at den ikke duger til noe, eller tenker dere på spesielle film sekvenser eller situasjoner Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 (endret) Kjøp deg speilløst om du ønsker å ta opp bra videokvalitet. Her er en sammenligning av Canon 5D Mark III og Panasonic GH2 sin videokvalitet. Canons 5D er for øvrig canons beste kamera på video innen deres speilrefleks segment, og 5D Mark III koster 25 000kr. Med andre ord slår Panasonic GH2 alt som canon kan tilby, og også Nikon, på videokvalitet. Som sagt har det også meget god autofokus og følgefokus. Speilrefleks er ikke mye brukbart til video på autofokus i det hele tatt, men det vil fungere ok i nogenlunde statiske scener. Som du ser her er det loads med mer detaljer i GH2 sitt footage enn 5D. Det betyr, at hvis du velger speilrefleks og video er viktig for deg, vil du aldri kunne oppnå skikkelig god kvalitet, men helt nogenlunde. Velger du derimot speilløst, altså Panasonic GH2 som er best på video av alle DSLR og DSLM kameraer, vil du istedenfor kunne hamle opp med proffer som kjører RED kameraer og svære Sony skulderkameraer osv (foruten et RAW - R3D format, men DET trenger du ikke med mindre du har planer om å lage en Hollywoodfilm) Endret 2. november 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Kjøp deg speilløst om du ønsker å ta opp bra videokvalitet. Mye enig med det IceBlitz skriver, de speilløse som er best på video er bedre på følgefokus i videomodus enn speilreflekser og GH2 har høyere reell oppøsning i videomodus enn Canons speilreflekser. Ser du på stillbildemodus er imidlertid situasjonen motsatt, speilreflekser er mye bedre på følgefokus enn speilløse. Trenger du bare rask fokus er speilløse mer konkurransedyktige. Du kan utvilsomt få bra resultater både på video og stillbilder med både Canon, Nikon, Panasonic og andre merker, det spørs hvor strenge krav du har og hva som er viktigst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå