BuffyAnneSummers Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 En grå tarantella er ufarlig. Jo mer fargerik og ''pen'' de er, jo farligere er de! Så enkelt som det. ''Det viktigste her var å få avverget en ubehagelig situasjon som for alt de visste kunne være farlig, og da er ikke et spart edderkoppliv øverst på prioriteringslisten.'' - Du sier her klart og tydelig at det er rettferdiggjort å ta ett liv for å avverge en ''ubehagelig situasjon''. Kan det samme sies om menneskeliv?? Ett liv er ett liv! Om det så er lite, lydløst og hårete. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 (endret) Store edderkopper er ikke så veldig farlige, være enn det er det ikke. Det burde Mattilsynet vist, dermed tatt den med for evt. Humant avlive den. Men, slik kunnskap er nok for mye forlangt... Endret 1. november 2012 av aklla waits for alice 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Store edderkopper er ikke farligere enn ett vepsestikk. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 (endret) En grå tarantella er ufarlig. Jo mer fargerik og ''pen'' de er, jo farligere er de! Så enkelt som det. ''Det viktigste her var å få avverget en ubehagelig situasjon som for alt de visste kunne være farlig, og da er ikke et spart edderkoppliv øverst på prioriteringslisten.'' - Du sier her klart og tydelig at det er rettferdiggjort å ta ett liv for å avverge en ''ubehagelig situasjon''. Kan det samme sies om menneskeliv?? Ett liv er ett liv! Om det så er lite, lydløst og hårete. Ja, det er helt i orden å drepe en edderkopp. Du tror kanskje du er den etikk-mesteren når du likestiller alle liv, men mindre gjennomtenkt og mer bestialsk går det vel knapt an å bli. Humant er det i hvert fall ikke. Vi mennesker tilhører samme art. Det er riktig og naturlig at vi setter størst pris på våre egne. Og vet du hva? Jeg synes også det ville vært best om edderkoppen ble fanget og tatt vare på. Jeg liker edderkopper. Men i denne situasjonen ble det dessverre maktpåliggende å ta livet av den. Jeg mister ikke nattesøvnen av den grunn. Endret 1. november 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Det var ikke behov for å ta livet av ett dyr som er ufarlig og mer redd for mennesker enn det menneskene er for den! Det er ikke snakk om en løs løve, men en edderkopp!! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 mer redd for mennesker enn det menneskene er for den! Jeg leste at det var rimelig hysteriske tilstander. Så redd kan edderkoppen umulig ha vært. Men kanskje du burde få et trøstemål. Nei, edderkoppen er ikke like farlig som en løve. Helt riktig. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Tuller du eller? Den eneste edderkoppen som tilsynelatende har ''jaget'' mennesker er cameledderkoppen, og det er på grunn av at den leter etter skygge. Det var hysteriske tilstander fordi folk er idioter. Tror de virkelig at en tarantella på bakkenivå vil villig gå mot en folkemasse? Lenke til kommentar
SLi Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Antagelig ikke, de ser nok knapt forskjell på sort enke og tarantella, "ukjent edderkopp-lignende dyr" er vel det nærmeste de kom kan jeg tenke meg. De fleste burde vite forskjellen på en liten, svart og giftig edderkopp og en stor hårete snill tarantella. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 (endret) Jeg kan godt forstå at folk er livredde. Jeg antar jeg ikke er den eneste som er vokst opp i et miljø og et media hvor slike blir sett på som rene dødsmaskiner. Jeg trodde faktisk at de hadde gift som kunne gjøre en del skade. Nå har jeg bodd de fleste år i kjellerrom, og har blitt ganske vant til små edderkopper, og gidder ikke lenger bry meg. Men kommer det en eller annen større sak, så kan jeg love at det ender med at de må bøte med livet. Ja, mitt inntrykk er at selv små norske edderkopper kan få folk til å skrike, og da går jeg også ut fra at en så stor sak ville rystet folk rimelig godt. Det er sjeldenhetene at jeg kommer over noen som IKKE ville drept en edderkopp om man følte seg truet av den, for så tenke noe særlig over det etterpå. Edderkopper blir skvist og drept dagligdags, i nesten alle hjem. Ingen som spør mattilsynet om dem, og jeg skjønner godt at de kanskje ikke bryr seg så mye om dem. Hvorfor skal det være ille at denne (noe større enn vanlig) krabaten får annen behandling? Det er ikke akkurat et normalt syn for de fleste (inkludert politien som tvilsomt får noen bedre opplæring av slikt ), og de færreste vet vel hvordan man plukker opp eller fanger en sånn. Det å kverke dem pleier som regel å være et godt alternativ. - Du sier her klart og tydelig at det er rettferdiggjort å ta ett liv for å avverge en ''ubehagelig situasjon''. Kan det samme sies om menneskeliv?? Ett liv er ett liv! Om det så er lite, lydløst og hårete. Hvor går grensa for hva DU ville brydd deg om? Insekter? bakterier? Virus? planter? Insekter og edderkopper blir drept dagligdags i alle hjem og alle kriker og kroker. Noen ganger fordi man kjeder seg, andre fordi man føler seg truet, og kanskje også fordi noen synes det er gøy. Ikke at det nødvendigvis gjør det noe mer riktig selv om det er mange som gjør det, men det er uansett rimelig drøyt å sammenligne insekter, edderkopper og et menenneske. Endret 1. november 2012 av Andrull Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Hvorfor skulle man føle seg truet av en liten skapning som garantert på alle mulige måter er mer redd for deg enn det du er for den?? Den eneste gangen edderkopper går ut fra gjemmestedene sine er når de leter etter mat eller etter en make å parre seg med, og de er som regel mannlige edderkopper som er bitte-bitte små. Jeg syns ikke noe om å drepe edderkopper eller dyr generelt, være seg en vesp eller edderkopp. Tenk på at til enhver tid så er du ikke mange meterne unna en edderkopp, og husveggene dine er garantert infisert av dem. Vi trenger dem, og jeg syns at vi burde sette mer pris på dem! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 (endret) Tenk på at til enhver tid så er du ikke mange meterne unna en edderkopp, og husveggene dine er garantert infisert av dem. Vi trenger dem, og jeg syns at vi burde sette mer pris på dem! Vell, nå tror jeg nok at første reaksjonen fra mange av menneskene dette gjalt er at denne skapningen er giftig og ulovlig i Norge. Er i hvert fall det synspunktet JEG har vokst opp med, og om dette ikke er tilfelle så har jeg altså lært noe nytt i dag. Og nordmenn flest er vel også litt skvetne og pysette av seg i tillegg. Når det kommer til ufarlige små norske varianter, så kan jeg sette pris på dem, og ikke alltid jeg fjærner spindelvev som har dannet seg i et hjørne (om det ikke er til bry), da det i det minste kan fjærne mygg. I vintersesongen så kan jeg ofte være mindre barmhjerlig. Små saker som edderkopper og insekter har omtrendt like stor likeverd som en panteflaske. Jeg sparer det helst om det er praktisk å ta vare på, men tenker sjelden to ganger før jeg kaster bort dens liv i søppla. Veps derimot, vil høyst høyst sannsynelig gå døden i møte om det kommer innendørs, eller for nærme. Rimelig spent på hva slags positivt de kan få utrettet i hjemmet mitt, bortsett fra å lage spetakkel, sterk smerte og potensielt død for de som ikke tåler det. Dyr får derimot langt høyere respekt, og mennesker får min totale respekt. Det som avgjør hvor høy respekt avhenger av kompleksiteten på hjernen egentlig. Vet ikke helt hva du bedømmer verdien etter, men er så små liv som bakterier verdt noe da? Og hvor går grensen din? Det var unødvendig å drepe den på samme måte som at det er unødvendig å drepe en plagsom flue eller knott... Endret 1. november 2012 av Andrull Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 En tarantella kan være kjælen. Det viser at den har følelser, bryr seg, kan koses med (på sin måte) og derfor er det ikke det samme som en bakterie. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 (endret) En tarantella kan være kjælen. Det viser at den har følelser, bryr seg, kan koses med (på sin måte) og derfor er det ikke det samme som en bakterie. Du verdsetter altså en tarantella over en edderkopp eller veps? Du sa også at du også verdssatte veps og mindre insekter også. Dette selv om jeg tviler på at du noensinne vil se noen kjærlighet eller det vi mennesker kan sammenligne med følelser fra dem. På samme måte som bakterier. Det jeg rett og slett lurer på hvor din grense går. F. eks bjørnedyr, lus etc.? For i motsetning til dine erfaringer, så tviler jeg på at de fleste noensinne har sett eller visst at en tarantella kune være kjælen på noen som helst måte, og dermed også fint slenger de inn i samme kategori som andre insekter og mindre komplekse dyr/insekter. Endret 1. november 2012 av Andrull Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Fantastisk at det er politiet og matilsynet som får kjeften her, og ikke eieren som stakk av og heiv fra seg kjæledyret sitt. Her kan dere virkelig ikke kjefte på A uten å virkelig slakte B. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 *snip* De har følelser de, men ikke på samme måte som mennesker, akkurat som katter og hunder har følelser også uten at de føler på samme måte som oss, som f.eks når det gjelder sine kattunger og valper så pleier de ikke å tenke på at dette er deres datter mens de prøver å humpe en katt de var med på å skape.. Jeg sier ikke at vi må være redd for å leve og beskytte oss selv (som f.eks fra en vesp hvis du er allergisk) men at det er unødvendigvis å bevisst ta livet av en skapning som er helt ufarlig. Fantastisk at det er politiet og matilsynet som får kjeften her, og ikke eieren som stakk av og heiv fra seg kjæledyret sitt. Her kan dere virkelig ikke kjefte på A uten å virkelig slakte B. Se 4 post.. ''For det første helt uansvarlig gjort av eier og han skulle vært straffefulgt'' Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Flott, du er da 1. Men en Edderkopp er da langt mindre istand til å ta vare på seg selv enn det aller meste annet av kjæledyr, jeg mener fortsatt eier er den største skurken jeg. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Flott, du er da 1. Men en Edderkopp er da langt mindre istand til å ta vare på seg selv enn det aller meste annet av kjæledyr, jeg mener fortsatt eier er den største skurken jeg. Tror det er ganske stor enighet om det, ser ingen grunn til at 15 stk skal gjenta noe ganske åpenbart... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Vel, det gjentas jo mye åpenbart i tråden fra før. Ønsket bare å poengtere mitt syn . Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 (endret) *snip* De har følelser de, men ikke på samme måte som mennesker, akkurat som katter og hunder har følelser også uten at de føler på samme måte som oss, som f.eks når det gjelder sine kattunger og valper så pleier de ikke å tenke på at dette er deres datter mens de prøver å humpe en katt de var med på å skape.. Jeg sier ikke at vi må være redd for å leve og beskytte oss selv (som f.eks fra en vesp hvis du er allergisk) men at det er unødvendigvis å bevisst ta livet av en skapning som er helt ufarlig. Derfor jeg skrev "samme type følelser som vi mennesker kan forholde oss til". Den form som du beskrev med tarantellaen var jo en naturlig form for følelse vi mennesker kan forholde oss til, men for de insekter som ikke har slike følelser har jo fortsatt legitime følelser. Men det er ikke om de har følelser eller ei jeg er ute etter, men ei heller hvor du trekker grensen for hva du godtar som et drap når du ikke føler deg direkte truet. For etter hva jeg vet så er det ikke noe som direkte beskriver hvor høy kompleksitet på hjernen som kreves for å ha følelser, og dermed så spør jeg altså hvor du selv setter grensen. Ja, noen "insekter" og andre saker er jo så små og ubetydelige for oss at det nesten blir litt latterlig å spørre, men jeg lurer nå alikevell hvor du drar grensa. Selv setter jeg grensa ved insekter, men som du og flere andre her inne så settes grensen langt lavere. Dermed så lurer jeg på hvor grensen din går. Du bryr deg naturligvis ikke om bakterier lever eller dør, men noe mellom det og insekter kan kanskje være bananfluer, lus og andre mikrober? Personlig synes jeg det er intressant hvor forskjellig vi bedømmer, og det finnes de som ikke har noen grense for selv dyr, og i ekstreme tilfeller så er det andre mennesker. I et moderne samfunn så har grensen blitt trukket til at vi rent politisk skal sette grensen under dyr, men det betyr ikke at alle nødvendigvis mener det. Jeg er ikke allergisk mot veps og blir sjelden skadet av dem, men føler altså et ubehag om de er i nærheten. På samme måte som jeg føler et ubehag mot små uskyldige edderkopper i nærheten av senga og jeg prøver å sove. Hadde helt sikkert følt et ubehag om jeg visste at det var en så stor og ekkel tarantella løs i nabolaget. Da har jeg vel like stor rett til å ta livet av en slik tarantella som en veps andre føler seg truet av? Endret 1. november 2012 av Andrull Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Nei. tarantellaen er ikke ute etter å prøve seg på noen som er 10 000 ganger større enn en selv. Hvor min grense går? Jeg er ikke helt sikker selv, i mange tilfeller. Jeg spiser kjøtt og ser ikke noe galt i det, men er imot pelsfarmer og testing av sminke på dyr, og i neste vending ser på det som en nødvendighet å teste medikamenter på dyr før vi går over på menneskeforsøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå