Kamikazesmurf Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Heisann. Her kommer ennå en av disse kjøpetips-trådene alle elsker... For å begynne med slutten, så er det bare Canon-hus som er aktuelle. Jeg har bortimot fri tilgang på å låne dyr canon-optikk om det er noe spesielt jeg har behov for, så derfor vil jeg ikke høre noe om hvor bra andre systemer måtte være. Jeg hadde et 550d fra lansering og fram til i fjor da det forduftet i et skilsmisseoppgjør, og har savnet det siden. Nå har jeg bestemt meg for at det blir kamera i julegave til meg selv, og valget står da mellom disse 3. Jeg kommer til å bruke kameraet til alt mulig, men først og fremst vanlig familiebruk. Det jeg trenger hjelp til er om det er noe poeng i å gå for 60d foran 650d som er på tilbud hos Fotovideo (http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=153797&WebSiteMapNodeID=1000001&utm_campaign=prisguide_prisguide) til 5490,- med kitobjektiv. 7d har jeg hatt lyst på siden det ble lansert, men det ligger egentlig litt over min prisklasse, samt at jeg egentlig ikke har bruk for de funksjonene det måtte ha foran 650d eller 60d (er vel bare skuddtakt og værtetting som er bedre?). Hva er egentlig de praktiske forskjellene på 650d og 60d? Er disse verd prisforskjellen? Har jeg bruk for 7d? Og hvorfor i alle dager koster brukte kameraer på finn.no like mye som nye??? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 (endret) For og begynne med det siste, når kameraene ble kjøpt kostet de sikkert dobbel så mye som nå, og selgerne har sikkert ikke sjekket bruktprisene og tar halve prisen eller er ikke villig til å selge "billig". Du kan også sjekke bruktsidene på foto.no, er litt mer fornuftige priser der. Sensoren er omtrent den samme i 550D/600D/60D/7D, 650D har også samme sensor men har fått en betydelig oppgradering, men kvaliteten på bildefilene er relativ like på alle disse. 550D, 600D og 650D er enklere kameraer en 60D og 7D, 60D og 7D har flere knapper til justeringer samt raskere skuddtakt og dataprosessering. Er rask skuddtakt og et meget bra autofokussystem til actionbilder viktig er det 7D som gjelder. Trenger du ikke video-funksjonen kan du kjøpe en 550D eller 60D. trenger du skuddtakt 7D, er video-funksjon viktigst er 650D med STM-objektiver det som gjelder da. I Desember introduserer Canon 6D et fullformatkamera "FF", jeg tror 7D vil falle noe i pris på bruktmarkedet da siden mange vil nok bytte da siden de synes 5D MkII blir for dyrt for dem, med de ønsker FF-kamera. Endret 1. november 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 1. november 2012 Forfatter Del Skrevet 1. november 2012 Så om jeg skal kjøpe i dag, og at god allsidighet er det viktigste for meg blir konklusjonen? Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Den største forskjellen på 650D og 60D er etter min mening betjeningen. På 650D har du lite knapper/hjul å forholde deg til, mens du på 60D også får et hjul til tommelen. For min del ville den betydelig bedre betjeningen alene vært verdt prisdifferansen. Du får også en noe større søker i 60D. 7D har litt mer av alt, men et betydelig mer avansert autofokussystem og 8 skudd/sekundet, samt en enda større søker. Jeg kjenner 550D (omtrent samme som 650D) og 7D godt, og 60D ligger vel omtrent midt imellom. Hvorvidt du trenger 7D vet bare du, men skal du fotografere action/fugl har 7D funksjoner du vil dra nytte av. 7D er også mye bedre bygd enn de to andre kameraene. Det er også det største av de tre (bra for noen, mindre bra for andre). Jeg ville dratt i butikken og klådd litt på dem. Se hva som passer deg best. (Videodelen vet jeg absolutt ingenting om). Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 1. november 2012 Forfatter Del Skrevet 1. november 2012 650 har vel også touchskjerm for betjening? Jeg vet jeg har mest lyst på 7d, men når jeg får 650 for "halve prisen", lurer jeg på om det ikke kan bli det jeg ender opp med. 60d blir en mellomting jeg KAN strekke meg til økonomisk, men om jeg ikke får så mye glede av de ekstra pengene, bruker jeg dem heller på å kjøre en tur til et sted jeg kan leke meg med mitt nye kamera. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Ja, 650D har touchskjerm. Du kjenner 550D godt, og du får et ganske likt hus med flere funksjoner i 650D, så hvis du ikke har behov for den ekstra betjeningen, et større hus med dertil annen ergonomi, større søker, bedre skuddtakt, osv, trår du sannsynligvis ikke feil med 650D. Det er liten grunn til å betale flere tusenlapper ekstra for funksjoner du ikke trenger, så det høres ut som om 650D + den fototuren er et fornuftig valg. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Så om jeg skal kjøpe i dag, og at god allsidighet er det viktigste for meg blir konklusjonen? I mine øyne, så vil jeg si 60D - da den kombinerer god ergonomi med nyttige features og en fornuftig pris. Lenke til kommentar
abooAyoob Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Touchskjermen gir deg faktisk et stort hopp i betjening i forhold til f.eks. 550D. Men det er en forholdsvis ny måte å betjene et speilrefleks på, så det beste er å dra i butikken og prøve det ut i et par minutter. Touch fokus er ganske kult synes nå jeg, og veldig praktisk hvis du har liten dybdeskarphet, og rekomponering kan gjøre at du bommer på fokus. Vet ikke om du bryr deg noe som helst om video, men hvis du kjøper 650D med et STM objektiv, så skal visst autofokus være rimelig brukbart under video, i tillegg er de objektivene omtrent lydløse og fokusere "jevnere". Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 1. november 2012 Forfatter Del Skrevet 1. november 2012 Videofunksjon er et pluss men det var aldri noe jeg brukte veldig aktivt på 550, og dermed ikke utslagsgivende. Lenke til kommentar
rbsol Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Jeg hadde samme dilemma som deg, ikke lett å velge mellom 650d og 60d. jeg endte til slutt opp med 650d, for meg var det video delen og vekt som var utslags givende, når kamera skal være med på lengre turer så er det greit at det ikke er så tungt, og video delen er et godt hakk bedre en 60d. Touchskjermen var faktisk overaskende bra og letter betjeningen betraktelig så den liker jeg bare bedre og bedre. Det som er bedre på 60d er ergonomien, som er mye bedre, grepet er jo bare helt fantastisk sammenlignet med 650d, men for meg så er det noe jeg kan leve med. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 1. november 2012 Forfatter Del Skrevet 1. november 2012 Jeg endte opp med 650, men kjøpte det på elkjøp som matchet prisen til fotovideo og lefdal. Da kan jeg returnere det om jeg tror jeg gjorde et dårlig valg. De hadde også et Sony A57 der til ca samme pris som jeg ble stående å titte på mens jeg ventet på hjelp. Må si jeg likte både design og "følelse" på det. Hadde det ikke vært for canon-objektivene til brodern, kan det godt hende jeg hadde tatt det istedenfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå