Kvatro Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Heisann. Befinner meg i en litt kinkig situasjon. Jeg går nå mitt 3. år på medier og kommunikasjon, eller de 2 første åra var medier, mens dette året er påbygg med et snev av mediefag. Som gir generell studiekompetanse. Problemet her er at jeg iløpet av 2. året fant ut at jeg ikke interesserer meg for mediefag, og lurer nå på hva jeg skal gjøre når 3. året mitt er over. Jeg vet ikke hva jeg vil bli her i livet, men har interesse for bil, mc, lyd og litt andre greier. Lurer da på å gå kanskje TIP og bli motorsykkelmekaniker eller noe sånt, uten at det er vedtatt enda. Jeg lurer bare på, har jeg rett på 2 år til på videregående nå som jeg snart allerede har fullført 3? Og slipper jeg da teoretiske fag som matte, norsk, og resten av møkka? Er mildt sagt veldig lei av skole nå, men å holde på med noe som faktisk interesserer meg hadde vært fint. Om jeg hadde sluppet teoretiske fag kunne jeg jo faktisk jobbet en god del ved siden av skolen også. Lurer også på om noen andre har erfaringer med det, altså være 19 år og så plutselig begynne i 1. klasse igjen? Alle kjører moped mens dere har hatt lappen i et år og er kanskje litt mer "modne" enn resten av klassekameratene? Tusen takk for alle nyttige svar Endret 31. oktober 2012 av ni6 Lenke til kommentar
Cakenommy Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Heisann. Befinner meg i en litt kinkig situasjon. Jeg går nå mitt 3. år på medier og kommunikasjon, eller de 2 første åra var medier, mens dette året er påbygg med et snev av mediefag. Som gir generell studiekompetanse. Problemet her er at jeg iløpet av 2. året fant ut at jeg ikke interesserer meg for mediefag, og lurer nå på hva jeg skal gjøre når 3. året mitt er over. Jeg vet ikke hva jeg vil bli her i livet, men har interesse for bil, mc, lyd og litt andre greier. Lurer da på å gå kanskje TIP og bli motorsykkelmekaniker eller noe sånt, uten at det er vedtatt enda. Jeg lurer bare på, har jeg rett på 2 år til på videregående nå som jeg snart allerede har fullført 3? Og slipper jeg da teoretiske fag som matte, norsk, og resten av møkka? Er mildt sagt veldig lei av skole nå, men å holde på med noe som faktisk interesserer meg hadde vært fint. Om jeg hadde sluppet teoretiske fag kunne jeg jo faktisk jobbet en god del ved siden av skolen også. Lurer også på om noen andre har erfaringer med det, altså være 19 år og så plutselig begynne i 1. klasse igjen? Alle kjører moped mens dere har hatt lappen i et år og er kanskje litt mer "modne" enn resten av klassekameratene? Tusen takk for alle nyttige svar Sålenge du skifter innenfor yrkesfag, mener jeg at du slipper allmennfagene. Dette ordner du med rågiver og kontaktpersonen din når skolen starter. Jeg byttet fra allmenn til yrkesfag, fikk slippe de fagene om jeg ville, men tok de likevel for å forbedre karakterene. Stoffet er veldig mye lettere. Leste veldig sjeldent til de allmennfaglige prøvene etter at jeg skiftet linje. Skiftet til TIP forresten. Du kan kontakte en rådgiver ved nærmeste vgs, for å spørre om hvordan det er med elevretten. Vanskelig å si. Verken de jeg gikk første året allmenn med eller første året på TIP var spesielt modne. Ett fåtall. Men folk er forskjellige, det du kanskje regner som moden, er kanskje umodent for min del. Du får bare å vente å se til skolen starter. 1 Lenke til kommentar
Kvatro Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Får ta en prat med rådgiver ja.. Takker for svar Gikk du 3 år på allmenn før du byttet? Lenke til kommentar
Cakenommy Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Får ta en prat med rådgiver ja.. Takker for svar Gikk du 3 år på allmenn før du byttet? Nei, skiftet etter første. Regner med du kommer til å få ett ja, de fleste får søke seg inn på nytt, siden det er mulig å få utvidet skoleretten. Noe som ikke er så vanskelig å få gjort. Du søker deg inn med standpunktkarakterene fra us siden du har tenkt å gå første året om igjen. Lenke til kommentar
Kvatro Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Åja.. Ja da hadde jeg vel 4,6 i snitt eller noe så det bør jo gå greit om jeg skal inn på TIP Det frister veldig lite med mer skole nå, men om jeg får gå noe som interesserer meg burde det jo hjelpe litt. Kan det å ha generell studiekompetanse hjelpe noe om jeg vil ha meg en jobb innen noe man kan bli ved å gå TIP? Tenker f.eks. om man har økonomiutdanning sammen med noen års praksis innenfor f.eks. bil må det jo være muligheter for å få jobb som "sjef" hos en bilforhandler eller lignende, men vet ikke helt om generell studiekompetanse er brukelig til noe annet enn videre studie.. Lenke til kommentar
Cakenommy Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Åja.. Ja da hadde jeg vel 4,6 i snitt eller noe så det bør jo gå greit om jeg skal inn på TIP Det frister veldig lite med mer skole nå, men om jeg får gå noe som interesserer meg burde det jo hjelpe litt. Kan det å ha generell studiekompetanse hjelpe noe om jeg vil ha meg en jobb innen noe man kan bli ved å gå TIP? Tenker f.eks. om man har økonomiutdanning sammen med noen års praksis innenfor f.eks. bil må det jo være muligheter for å få jobb som "sjef" hos en bilforhandler eller lignende, men vet ikke helt om generell studiekompetanse er brukelig til noe annet enn videre studie.. All utdanning og yrkeserfaring du har hjelper på i fremtiden. Generell studiekompetanse, hjelper betydelig på. Du står fritt til å velge hvilket studie du vil etter de tre endte årene, om du har tatt de rette fagene for det yrkesretningen du vil studere videre. At du har studiekompetanse blir uansett sett på som ett pluss hos arbeidsgiver, ettersom du kan få tilbud om videre studier innenfor det yrket du jobber innen fra arbeidsplassen. Mulighetene er mange når du har studiekompetanse. Om du har fagbrevet innenfor, ta for eks. tunge kjøretøy i tillegg til økonomiutdanning + praksis, stiller du deg sterkt til en høyere posisjon, ja. Lenke til kommentar
Kvatro Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå