Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil dekkdimensjon til Kia Sportage 2012

Z

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i februar en 2012 Kia Sportage, og for å spare penger, kjøpte jeg piggfire vinterdekk og felger fra et annet sted.

Men jeg kjøpte dekk og felger i samme dimensjon som sommerdekkene: 225/60/17, mens dimensjonene på vinterdekk egentlig skal være rundt 215/55/16.

Jeg kjørte rundt med de fra februar til jeg la om uten problemer, men i dag skulle jeg kjøpe snøkjettinger på biltema, og fant ikke kjettinger som var store nok til den dimensjonen jeg har.

Så spørsmålet blir, er det skummelt å kjøre rundt sånn slik at jeg bør kjøpe nye felger og dekk eller gjør det ikke så alt for mye (at det ikke er helt bra, skjønner jeg)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har skikkelige dekk har du ikke bruk for kjettinger.

Eneste som kan være litt "skummelt" er at du har ganske brede dekk, så du kan oppleve at de "flyter" litt oppå slaps, men skal ikke være såå veldig stort problem.

Har 225 vinterdekk på min bil selv..

Sportage er jo en firetrekker, så du bør jo komme deg greit fram.

Lenke til kommentar

Ah, flott at jeg ikke må kjøpe nye dekk, i allefall. :)

Vi har en skikkelig kjip bakke opp til huset, og kjetting er for den ene dagen i året da uansett hvor mye man strør, det ikke forhindres at man kommer seilende ned bakken. Mulig ikke kjetting hjelper da heller, men det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...