winmedi Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Hei jeg skal skrive en filmanalyse om The Truman Show. Jeg sitter litt fast på denne: * Gi en kort karakteristikk av hovedpersonen(e) i filmen (kan bakes inn i referatet) * Dramaturgi – hvordan er filmen bygd opp (kan bakes inn i referatet) Filmatiske virkemidler * Kameravinkler: fugl-, frosk., normalperspektiv * Kamerabevegelser: panorering, tilting, zooming, kjøring, håndholdt kamera, kraning * Bildeutsnitt: utratotal, total, halvtotal, halvnær, nær, ultranær * Lyd: filmmusikk, reallyd, effektlyd, dialoger * Lyssetting: lys/mørk, farger, skygger Det er ikke nødvendig å si noe om alle virkemidlene i enhver analyse. Konsentrer deg om det du særlig festet deg ved. Prøv også å si noe om hensikten ved bruk av disse virkemidlene – for eksempel at det i en skrekkfilm ble brukt ultranære bilder for å vise redselen i ansiktet. Jeg takker og bukker for hjelpen! Lenke til kommentar
Nokkefeita Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Filmatiske virkemidler * Kameravinkler: fugl-, frosk., normalperspektiv Sånn som jeg husker det er det brukt mye fugleperspektiv, dette gir en liten følelse av hvor "liten" truman er, og at han bli overvåket. * Kamerabevegelser: panorering, tilting, zooming, kjøring, håndholdt kamera, kraning Her kan du vel si at det er brukt mye overvåkningskamerer, og beskriver hvordan dette fungerer. * Bildeutsnitt: utratotal, total, halvtotal, halvnær, nær, ultranær * Lyd: filmmusikk, reallyd, effektlyd, dialoger * Lyssetting: lys/mørk, farger, skygger Begynner som en veldig lys film, men endrer seg etterhvert med spenningen til å bli ganske mørk. Spesielt mot slutten når han havner i den stormen, og alle jakter på han. Orker ikke å skrive mer Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Tusen takk! Kan du skrive mer? Hadde vært til stor hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå