Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp... Ansvar ved brukket hjulbolt av Vianor?


Mari_Mox

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt dekkene mine på dekkhotell på Vianor i noen år nå.

Og når de byttet til vinterdekk i dag så knakk ene hjulbolten (stanga som man skrur bolten på)

 

De påsto at det ikke var deres feil da de brukte utstyr som ikke brukte mer kraft enn XX (husker ikke), og de kunne se på hjulbolten at den hadde en svakhet fra tidligere, som ikke var påført av dem da deres utstyr ikke brukte slik makt.

I og med at de ikke hadde påført bristen i bolten, ville de heller ikke dekke utgiftene på å fikse dette.

 

I og meg at jeg overhodet ikke har peiling på dette ble jeg litt spak.. men synes det høres litt merkelig ut.

 

Legger ved et bilde av hjulbolten med den avbrekte tingen inni... de sa at den mørkere halvdelen inni var bevis på at delen hadde en svakhet fra før.

 

 

Er det noen som kan noe om dette? Som kan hjelpe meg litt på vei?

 

post-288331-0-54131200-1351702278_thumb.jpg

 

post-288331-0-98654700-1351702301_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Spørsmålet er vel om den var skadd fra før, eller om det var feil på utstyret. Generelt så står det i bruksanvisningen til bilen hvilket moment boltene skal trekkes til med, men har aldri sett noen dekkskiftere velge max moment etter bil. Har inntrykk av at de kjører samme moment på alt, og da kan det jo være at bolter er blitt overtrukken endel ganger og så knakk de denne gangen.

 

Blir vanskelig å si om det er stilt inn for høyt moment til din bil, om bolten var skadet fra før, om det var operatørfeil, eller hva som er årsaken. Den vanligste skaden er vel at bolten skades under hjulskift, men aner ikke om det kan bevises at kun X dekkskiftere har byttet dekk.

Lenke til kommentar

Ble nesten sint når jeg leste dette.

 

Jeg har selv jobbet i bil bransjen i mange år. Selv om jeg nå jobber innen olje / gass. Om de ikke har utstyr som kan rive hjulboltene dine av så leker de butikk. For å kunne løsne bolter / muttere som har satt seg fast, må de ha muttertrekkere som kan dra mange ganger det momentet dine bolter skal ha.

 

Selvfølgelig kan de sikre seg litt ved å benytte moment staver på trekkerene sine. Men dette er heller ikke feilfritt.

 

Joda det finnes muttertrekkere med justerbart moment. Men har de glemt å justere dette ned etter å ha løsnet boltene så hjelper det lite. Kan heller ikke stole på momentet om muttertrekkeren med moment ikke har blitt kalibrert jevnlig.

 

Eneste måten å være 100% sikker på å trekke hjulboltene til med riktig moment er å benytte seg av en (kalibrert) momentnøkkel. Jeg har desverre fremdeles tilgode å sett dekkhotell benytte seg av momentnøkkel ved hjulskifte.

 

I tillegg så har en muttertrekker slag, noe som også kan skape tretthets brudd i boltene etter gjenntatte gangers bruk.

 

Veldig ofte så er det unggutter uten særlig kunskap eller erfaring som jobber ved dekk hotellene i høysesongen. Så feil skjer ofte.

 

Problemet her er at det er du som må bevise at det er de som har tabbet seg ut / gjort feil. Om du er NAF medlem så kan du jo reise til en NAF teststasjon å få de til å løsne en av de andre hjulboltene med momentnøkkel for å se hvor hardt de er dratt til. Sansynligheten for at de har dratt flere av hjulboltene med samme moment er jo stor. Om flere bolter har for høyt moment så kan NAF hjelpe deg med å ta saken videre. (Forutsatt at du er NAF medlem).

 

Synes dette er latterlig av Vianor å ikke bare innrøme at dette fult mulig er deres feil. De burde bare ha skiftet bolten / gjenge pinnen for deg uten kostnad. (Koster ikke dem mange kronene å ordne dette om de vil). Å påstå noe så dumt at de kunne se på bolten at den hadde svakhet fra før er jo helt latterlig. Må rønke stålet og lab teste det for å fastslå dette sikkert. Selvfølgelig så kan en hjulbolt ha svakheter. De er jo ikke håndlaget og rønkenfotografert. Men dette er tatt hensyn til og dimisjonert i henhold. Boltene skal tåle mye mere enn anbefalt moment.

 

Har desverre vert borti lignende tidligere. Min svigerfar kjøpte nye dekk hos en dekk forhandler. Hvor de monterte hjulene på bilen for ham. En uke senere punkterte han og jeg skulle skifte hjul for ham. Prøvde med hjulkors på stedet. Men hadde ingen sjanse til å løsne på mutterene. Dro så hjem å hentet momentnøkkel. Først ved 320Nm løsnet mutterene! Denne bilen skulle ha 90Nm. Resultatet av idiotien ved dekk verkstedet var 4 ødelagte aluminiums felger og revene gjenger i ett hjulnav. (Bilen hadde bolter ikke pinner). Min svigerfar ville desverre ikke ta saken videre siden han ikke var NAF medlem og derfor måtte dekke kostnadene ved eventuell sak selv.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt meg en prat med Vianor og sagt at du ville ta saken videre via NAF. Mulig at de kanskje ville ha komet på bedre tanker da. Håper virkelig at denne saken løser seg for deg. Lykke til!

 

:innocent:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt meg en prat med Vianor og sagt at du ville ta saken videre via NAF. Mulig at de kanskje ville ha komet på bedre tanker da. Håper virkelig at denne saken løser seg for deg. Lykke til!

 

:innocent:

 

Tusen takk for utfyllende svar.

nå har jeg ihvertfall litt mer kunnskap.

Skal forhøre meg med vianor hvilket utstyr de brukte først, og få svar på det. Så ter jeg det derifra :)

Endret av Mari_Mox
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg vil anta at vianor kun så på den avrevne bolten og så om bruddet var nytt (blankt) eller om deler av bruddet var rustent/korrodert og derfor antatt gammel skade, eventuelt at de så at gjengene var skadde og derfor kjørte opp momentet. Ren spekulasjon, men vil anta noe slikt har skjedd. Kan selvsagt dra inn masse rundt korrekt moment. Boltene kan ha vært smurt med ulike grease og oljer, teflonsmøringer osv som kan påvirke momentet, osv. Har heller aldri sett noen bruke momentnøkkel, alltid trodd at de brukte en trekker med fast moment som gjør at alle biler får feil moment på boltene men innenfor sikkerhetsmarginene for når slike bolter ryker.

 

En annen side av dette er jo at mange nye biler leveres uten jekk, og de fleste eldre biler som leveres med jekk leveres med for svak jekk som ikke er beregnet på sesongbytte av dekk men kun som en engangsløsning om man punkterer. Vet det var en sak med bl.a ford og volvo for noen år siden hvor de gikk ut og sa at jekker var bruk og kast, dvs hadde man skiftet ett hjul med jekken var den ødelagt.

 

Jeg og mange andre sluttet da å skifte hjul selv, og overlot det til dekkforhandlere med sine feiljusterte trekkeutstyr. Er derfor ikke overrasket over at slike ting skjer, men antar at mange skifter bolter når de knekker uten å gi beskjed til kundene.

 

En annen sak er også at med bruken av aluminiumsfelger, så passer normalt ikke bolter mellom stålfelger og aluminiumsfelger. Aluminiumsfelger kan også få stygge sprekker om de skades f.eks ved at man treffer en fortauskant. Hadde selv en som nesten var kløyvd i to, og som ikke ble oppdaget før man skulle bytte dekk på felgen.

 

Til slutt så så jeg en som kjørte rundt med felger han selv hadde boret hull i til boltene i for å få felgen til å passe på boltene. Skvatt litt, og kan aldri tro noe slikt er lovlig, men jeg vet jo ikke. Virket hjemmelaget. Så for meg en nødbrems i 100 km/t på E18 med fullastet bil , bagasje, unger osv og fire felger som knekker sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...