Dobica Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Jeg har en maskin som kjører Linux mint som det er aktivert en telnet server på. Jeg klarer og koble meg til denne lokalt på netverket hjemme. Det jeg vil er og kunne koble meg på fra skolen Hvordan ska jeg sette opp router for og få til dette? Har satt opp i port forwarding (se bilde nedenfor) men får bare feil når jeg prøver og koble til utenfra netverket. Hvordan sette dette opp riktig? og hva er den som gjør at jeg ikke kommer gjennom slik jeg har satt det opp? edit: Router er en Asus RT-AC66U Endret 31. oktober 2012 av Dobica Lenke til kommentar
supernerden Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Prøvde på noe liknende på videregående ifjor med en proxyserver, men ga opp Grunnen til dette var at jeg ikke fant noen måte for å koble seg igjennom skolens proxy (for å få tilkobling til nettet) og så videre til min egen proxy. Lenke til kommentar
Dobica Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Det er ikke problemet her, når jeg prøver og koble meg til telnet gjennom router har jeg en egen laptop som er koblet til nettet gjennom mobil. Så skulle ikke vær noen begrensinger der. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Du må ikke finne på å bruke Telnet over Internett. Bruk SSH. Lenke til kommentar
Dobica Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Ok, takk for tips. Hvordan er denne og sette opp i forhold til telnet? Tenkte på routeren og port forwarding? Hadde jeg satt det opp rett i routeren for Telnet? Eller hvordan skulle jeg gjort anderledes for og få kontakt med maskinen utenfra netverken. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Sette opp med port 22 i stedet (altså SSH), og sett samme portnummer på local port. Lenke til kommentar
Dobica Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 ok ska prøve det , men da er det rett og bruke "port forwarding" i routeren? Leste litt om DMZ, er dette noe av det samme? Lenke til kommentar
Djn Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Ja - DMZ er "forward alle porter hit, med mindre det finnes en regel som sier noe annet". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå