Gå til innhold

Hva synes dere om den teknologiske utviklingen?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Litt usikker på hvor jeg skulle putte denne tråden, så flytt den gjerne om den passer bedre i en annen kategori.

Jeg er blandt de som foretrekker enkle definerte lukkede løsninger, dvs at man gjør det man gjør uten å dele det med alle overalt. Her virker det som et generasjonsskifte, hvor min eldre generasjon vil ha kontroll over ting og lager seg egne mappesystemer, velger lokal lagring, og er fokusert på sikkerhet og kontroll. Den yngre generasjon virker mer intressert i å dele alt med alle overalt, og synes tydeligvis det er kult og bra å dele hva man spiller på spotify med facebookvennene og ser det som en selvfølge at man ønsker å samle innlegg fra twitter, facebook, epost, osv på samme sted.

Jeg savner gamle dagers spill, uten DRM, uten krav om steam, uten krav om å være online for å spille, og hvor man kunne sette seg ned og kose seg med offline single player fps og strategispill. Brukte år av mitt liv på warcraft 2, settlers, transportation tycoon, command & conquer, red alert, doom, heretic, hexen osv men nå gidder jeg ikke lenger når jeg ser langelister med "må ha steam konto", "installasjonen legger til X DRM løsning", "for å spille må du være koblet til internett", osv osv. Irritasjonen gjør at jeg lar være å spille, og spillutviklerne går helt sikkert glipp av store inntekter ved at andre som meg ikek gidder lenger pga løsningene og kravene. Ironisk nok så var det også vi som kjøpte spill, som skyves vekk fra dette. Gog er selvsagt en løsning, men det løser ikke nyutgivelser.

Samme med programvare. Skype, facebook og twitter skal bakes inn i alt og alle løsninger, nettlagringer på kryss og tvers, og helst en facebookmelding på veggen om alt man gjør.

Når sprer jo også touch seg, spesielt med introduksjonen av win 8, og pc bruken blir enda noen hakk fjernere fra det man ønsker. Når folk har byttet ut skjermene sine med touch, så følger program og spillmakerne etter og plutselig må man bruke touch for å skrive dokumenter og regneark.

Hadde et lite håp på smart-tvene. Så for meg at man ville få en mer avansert programguide (ikke bare skrive talkshow når det er talkshow, men også få med temaet også), integrerte harddisker og PVR muligheter, at man lettere kunne kombinere viasat og C:more, at synkroniseringen mellom lyd og bilde ble bedre, at man kunne få tekst på flere språk hentet fra nett, at man kanskje fikk en automatisk feilmeldingsystem som varslet viasat og c:more hver gang ting låste seg, osv osv, men det man ser er enda en plattform å få facebook, twitter, og angry birds på. TVene kjøres mot produsentenes portaler og man er avhengig av apper og tilgang som de slipper.

Skal man satse på apper, så få inn android på tvene og la folk laste ned apper fra google play (eller ios med sin app store). Flere sære løsninger er vel ikke det man trenger?

Butikkene er jo heller ikke til for å være snille mot forbrukerne, og de tilbyr det de tjener penger på og som selger mest. Overgangen til nettbrett (internett = facebook for mange) gjør meg skeptisk til hvor lenge butikkene vil selge pcer i det hele tatt, og blir ikke overrasket om elkjøp, expert osv slutter helt å tilby stasjonære og laptoper, printere, skannere osv om en fem års tid. Er ihvertfall overbevist om at man er inne i siste tiår med vanlige pcer og printere, og vi som fortsatt trenger det vil bli henvist til nisjebutikker som har en mer ideologisk tilnærming til disse produktene.

Det samme med aviser og tv tilbud. Når folk bytter til streaming og personlige nyheter så vil ikke avisene fortsette å tilby nyheter slik de gjør i dag. Jeg vil bli svært overrasket om det finnes en eneste lokalkavis igjen om 5 år, og en eneste papiravis igjen om 10 år.

En konsekvens av dette er at breddekunskapene erstattes med nisjekunnskaper. Man skipper de store sakene i inn og utland, for å få vite info om siste androidoppdatering.

Kildekritikken vil her lide, fordi folk flest mister muligheten til å skjønne om påstander er lansert av ekstremister eller nøytrale, og man vil flyte rundt i et digitalt privatrom laget akkurat for seg selv med kun det man selv gidder å ha der.

Sett i det store løp, så tenner jeg mange varsellamper og frykter en fremtid med uløselige utfordringer knyttet til kontroll på eget materiale, kontoer og tilgang, samt en brutal samfunnsutvikling knyttet til at man fjerner mange bærebjelker som omhandler kunnskaper og informasjon.

Hva tenker du om dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Veldig god post Ankh, jeg deler mange av dine tanker. Jeg skrur alltid av eventuelle auto-postinger til facebook, twitter, og vil ha det meste så enkelt som mulig. Jeg ser på disse nettskyløsningene som en bra ting, så lenge jeg har desktop pc og jeg kan nedlaste alt media lokalt. Jeg syntes touch er bedre på mobiltelefon enn de gamle mobilene, men jeg ville aldri hatt en hovedpc med touch, no way. Det er derfor jeg setter et skille mellom arbeidsmaskin og alt annet. Touch er håpløst til Photoshop, musikklaging, 3D og alle andre slike produksjonsmetoder, men funker bra til web surfing, chatting, og hobbyfoto / etc. Jeg tror det alltid vil være ett større marked for desktop-pc, da alle som arbeider profesjonelt innenfor en industri vil trenge disse. Jeg syntes Steam er veldig bra dog, i forhold til slik det var før digital distribusjon av spill. Det at man kan hente ned på andre pc'er samt alltid ha en backup av spillene sine er bra, og jeg liker også generelt at spillene blir mer integrert online med stats, chat, og profiler. For single player så er jeg i mot online autorisering, da burde man kunne installere spillet offline, og ha enkel verifisering med cdkey.

Jeg skjønner din frykt om kontroll av eget materiale, kontoer og tilgang. Jeg tror det er meget farlig å lagre ting BARE i nettskyen, og ikke lokalt. Jeg har opplevd altfor mange ganger at eldre media forsvinner, så derfor lagrer jeg alt lokalt nå. For andre så er det verre though. Noen har mistet mange gigabytes med media de har lagret, eller opplevd at hele servicen har gått ned etter en stund uten varsel.

Jeg vet heller ikke hvor positivt det er at alt skal være så enkelt som mulig. Det meste som er verdt noe må man ha mye trening i, så hvis fokuseringsevnen går til helvete for den yngre generasjonen så kan det bli vanskelig å opprettholde en teknisk kompetanse i samfunnet. Jeg syntes teknologi burde være litt vanskelig faktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...