Gå til innhold

Kjøpe hus privat

Anbefalte innlegg

Hei, er for øyeblikket på boligjakt og er nå igang med budgivingen på en bestemt bolig. Her har jeg to spørsmål:

1. Fikk følgende tips av en kar i banken: Når du byr, så skriver du at budet er i forbehold om at ingen andre blir opplyst om budet.

Altså det han vil med dette er ganske åpenbart, jeg hiver inn et bud på 2,5 mill og ingen andre interesserte får muligheten til å by over meg. Jeg har bare veldig vanskelig for å tro noen vil godta et slikt bud. Han ba meg også om å få alt av svar på mail, slik at vi kunne "arrestere" megleren litt om det skulle oppstå noe. Noen tanker rundt dette?

2. Når jeg ser annonser på nett er det ingen sak og finne ut hvem som selger. Hvordan vil det da være å ta kontakt (Via facebook eller tlf) med denne personen og høre om de er interessert i å selge privat. Jeg kan da betale ca 50000 mer enn om megler er involvert. Det er da fordi jeg slipper 2,5% til megleren. Er det lovlig for selger å kontakte megler og heller si at de vil selge privat, for så å selge det til meg?

3. Tenker også på å kontakte selger på facebook for å mer eller mindre ta budene der. Altså scenarioet er følgende; Jeg adder selger på face, skriver at jeg er interessert i å kjøpe huset. Frem og tilbake til vi er på en sum begge kan godta, så kan jeg gi det budet til megler. Slipper å vente på svar hele tiden da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selger som betaler megler. Megler er ansatt/leid inn av selger. Aldri tro noe annet.

Så dersom du kontakter selger direkte, og dere blir enige om en ordning dere imellom utenom megler så er det selger som har en avtale med megler. Og dersom de krever betalt er det selger som er ansvarlig for dette.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen jurist, men stusset veldig på punkt 1.

Fant dette: "På forespørsel skal publikum få kunnskap om aktuelle bud på en eiendom. Relevante forbehold skal samtidig oppgis." Dermed lurer jeg på om et slikt forbehold egentlig kan gis?

2. Hvilke 2.5% er det snakk om? 2.5 % Dokumentavgift til staten må du betale uansett, dersom det ikke er snakk om borettslag, og det er selger som betaler for megler. Ikke kjøper. Meglere har alltid(basert på 3 erfaringer :p) klausul om at omkostninger må betales om salget ikke kommer i stand. Dvs selger må nok betale meglerutgiftene uansett og gidder nok derfor ikke selge privat.

3. Er i salgssitasjon selv, og hadde nok sagt til personen som kontakter meg via face om å kontakte megleren.

Endret av JaBBe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...