Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fjernet støv, maskinen vil ikke lenger starte

Anbefalte innlegg

Hei,

Har slitet litt med for høy temperatur på cpu og bestemte meg for å ta en titt inni maskinen for å fjerne støv ettersom det var en god stund siden dette var gjort sist så jeg tenkte det var her problemet lå. Jeg åpnet, fjernet cpu vifta og renset den, (også viftene på skjermkortet) jeg satt den på plass, (Så godt som det lar seg gjøre ettersom at ikke alle feste pinnene er villige til å feste seg)

Når jeg nå starte opp pc'en så startet alt som det skulle, men når det hadde gått 5-10 sekunder så skrudde den seg av igjen. Uten at noen hadde rukket å komme på skjermen engang. Jeg prøvde igjen og igjen og det samme skjer.. Noen ganger hender det at jeg kommer forbi bios, men da får jeg en ny side hvor det fortsatt er en advarsel om for høy temperatur på cpu'en. Jeg klikker meg inn i setup og maskinen igjen skrur seg av.

Jeg har sjekket det meste av kabler og at alt er skikkelig festet.. Hjelp??

Jeg vet at kjølepastaen mellom cpu og vifte er lite og dårlig, og mest sannsynlig nokså tørr, kan dette ha noe med saken å gjøre?

Det er jo rart at cpu skal rekke å bli 89 grader før maskinen i det hele tatt har rukket å starte windows? :S

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk omsider maskinen igang igjen, men får stadig meldinger om for høy temperatur. Mellom 85 og 97 grader har den ligget på. Og det er kun ved bruk av nettleser.

Har bestemt meg for å kjøpe ny vifte med tanke på at bena på min nåværende er nokså "ødelagte", jeg får jo ikke koblet den skikkelig til.

Noen som har forslag til en relativt billig (Rundt 500,-) vifte som passer til en i5 2500K prosessor i en 1155 socket? Jeg vil ikke at den skal være så stor at det vil være vanskeligheter med å installere den.

Lenke til kommentar

Det er jo rart at cpu skal rekke å bli 89 grader før maskinen i det hele tatt har rukket å starte windows? :S

Nja, det er egnetlig ikke rart i det hele tatt. :) Du sitter på noe som har en energitetthet på nivå av en kjernereaktor*, og synes det er rart at det blir raskt varmt om det ikke er noe kjøling. ;)

En moderne prosessor har en energitetthet på ca 0,5W pr kvadratmillimeter uten overklokk. Dette er uten tvil den høyeste energitettheten du kan finne i et dagligdags hjem, og er ca 13 ganger mer enn full guffe på en vanlig kokeplate. De fleste har sikkert skrudd på en kokeplate og og observert hvor raskt det blir veldig varmt. F. eks: Om kokeplata bruker 5-6 sekunder på å bli 100 grader, så bruker prosessoren din nok under 500 millisekunder på det samme. ;)

Luft er i seg selv en svært god isolering for varme, og det er også dette som holder deg varm under dunjakka di på vinteren etc. Samme prinsippet blir det når det er et lite lag luft mellom prosessor og kjøleren din.

Kombinerer du ekstremt høy energitetthet og meget god isolator, hva får du? Jo en veldig varm prosessor. Og hadde det ikke vært for at det er en semi-god kontakt mellom prosessor og kjøler, så hadde du nok meget sannsynelig ikke rukket å komme deg inn i BIOS før prosessoren nærmest brant opp. Dog takket være automatiske mekanismer som kutter ved over 105 grader så slipper du i det minste noen umiddelbare skader. :)

Ja så nå du vet du det, og kanskje fått et lite aspekt på hvor kritisk det er å ha tilstrekkelig kjøling. ;)

*

Nå hadde jeg sett et plot rundt om kring på nettet, hvor moderne prosessorer sammenlignes med en gjennomsnittelig energitetthet i en reaktorkjerne. For å sjekke validiteten så kalkulerte jeg med en Ivy Bridge prosessor på 77W og 160mm^2, som jeg antok var 2mm dyp (?), som igjen betyr 320mm^3.

Dette gir en energitetthet på 240 KW/dm^3, og i følge det første dokumentet som kom opp på google så ligger en kjernereaktor sin gjennomsnittelige energitetthet på rundt 1-150 KW/dm^3

- http://www.google.no...8t6BiNinRnuvlPw

Endret av Andrull
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fikk omsider maskinen igang igjen, men får stadig meldinger om for høy temperatur. Mellom 85 og 97 grader har den ligget på. Og det er kun ved bruk av nettleser.

Har bestemt meg for å kjøpe ny vifte med tanke på at bena på min nåværende er nokså "ødelagte", jeg får jo ikke koblet den skikkelig til.

Noen som har forslag til en relativt billig (Rundt 500,-) vifte som passer til en i5 2500K prosessor i en 1155 socket? Jeg vil ikke at den skal være så stor at det vil være vanskeligheter med å installere den.

Har veldig gode erfaringer med denne http://www.komplett....aspx?sku=657097

Edit: billigere og på lager hos dustin

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar

Koselig med en cpu temp som ikke kommer over 50 grader ved timer med tung gaming! :thumbup:

Tok en skikkelig runde med trykkluft og blåste ut alt som var av støv og uvedkommende inni kabinettet. Tok også ut alt av komponenter så alt fikk en skikkelig rens og gjennomgang. Nye cpu vifte er på og har i tillegg satt inn en ekstra vifte foran i kabinettet. Har nå 3 vifter i kabinettet + cpu vifte.

Jeg testet alle kabinettviftene på fult en liten stund og hovedkort tempen ble -60 grader!59625_10151083175962890_1120519535_n.jpg Jeg skrudde alle viftene ned til low og i skrivende stund har hovedkortet klart å komme seg til 0 grader.

Jeg bruker Al Suite 2 som følger med asus' hovedkort til å måle temperatur med. Dette kan da ikke være riktig? Er det måleren jeg bruker som viser feil?

Lenke til kommentar

Ja, det er jo selvfølgelig klart at det er sensoren som ikke fungerer som den skal. Ja, med mindre maskinen din effektivt hadde gått mot thermodynamikkens lover, og all praktisk er faring som tilsier det at du ikke kan komme under romtemperatur ved bruk av vifter eller kjøleribber.

Det er ikke så farlig i grunn, så lenge du er klar over det. Det er heeeelt sikkert greie temperaturer på hovedkortet. Går ut fra at du heller ikke har tuklet med kjøleren på hovedkortet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...