1BlueAnd1White Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Husker ikke så mye av fysikken fra i fjor, men tror dette: Siden friksjonskraften på 15 N går imot dine 110N så tror jeg du skal regne med at du bruker en kraft på 95 N. Med W=F*s så blir det 285 J, det vil si mindre enn uten friksjon, noe som ikke er logisk skal det ikke bli mer arbeid når det blir tyngre? Kanskje jeg gjør deg mer forvirra, men man kommer lengre om man diskuterer med noen, så vi prøver det Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Husker ikke så mye av fysikken fra i fjor, men tror dette: Siden friksjonskraften på 15 N går imot dine 110N så tror jeg du skal regne med at du bruker en kraft på 95 N. Med W=F*s så blir det 285 J, det vil si mindre enn uten friksjon, noe som ikke er logisk skal det ikke bli mer arbeid når det blir tyngre? Kanskje jeg gjør deg mer forvirra, men man kommer lengre om man diskuterer med noen, så vi prøver det Forstår tankegangen din.. men er det ikke slik at uansett bruker 110N på å dra elementet selv om det friksjon.. friksjonen resulterer vel bare til at det går tregere, men blir ikke man mer sliten av at det blir tyngre noe som vil føre til mer arbeid? takker for svar! Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Hello! Trenger litt hjelp med denne oppgaven: En konstant, horisontal kraft på 110 N drar et legeme på 30 kg langs golvet. a) Hva er arbeidet på de første 3,0 m der friksjonskraften er ubetydelig? b) Hva er arbeidet på de neste 3,0 m der friksjonskraften er 15 N? greit, det jeg har gjort på oppgave a: W=F*s = 330J .. den klarte jeg.. Men på oppgave b sliter jeg litt.. Er det slik at arbeidet her også er 330j selv om vi har med friksjon fordi vi har den samme dra-kraften som i oppgave a? men om jeg bruker arbeid-energi-setningen for jeg jo dette.. Ek= (F-R)*s og da får jeg 285j.. Har friksjon noe å si når vi skal finne arbeidet? vi drar jo med 110N både på oppgave a og b.. er litt forvirret, takker for svar 0 Svar Multisitat Rediger Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 friksjonskraften er motsatt rettet,mer friksjon, mer arbeid kreves. Du har foresten skrevet to identiske tråder, en litt tidligere i kveld.... Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 friksjonskraften er motsatt rettet,mer friksjon, mer arbeid kreves. Du har foresten skrevet to identiske tråder, en litt tidligere i kveld.... Enig i det du skriver, men når jeg bruker arbeid-energi-setningen for jeg jo dette.. Ek= (F-R)*s og da får jeg 285j.. som er mindre arbeid enn da vi ikke hadde friksjon.. virker ikke logisk. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Lenge siden jeg drev med dett; Friksjonen R vil jo gjøre et arbeid på klossen, R=15x(-3) =>-45J, Utført arbeid av samtlige krefetr vil jo da være W= ΣFxS => 375J (tror jeg) Edit :Bærrtur Endret 30. oktober 2012 av Kuffe Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Lenge siden jeg drev med dett; Friksjonen R vil jo gjøre et arbeid på klossen, R=15x(-3) =>-45J, Utført arbeid av samtlige krefetr vil jo da være W= ΣFxS => 375J (tror jeg) uff, svaret er 330j.. jeg kommer til å slite en del i morgen.. takk for at du prøvde! bare skriv om du kommer på det. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Selvfølgelig, arbeidetet du bruker er jo det samme. Så lenge trekkraften er det samme =) Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Selvfølgelig, arbeidetet du bruker er jo det samme. Så lenge trekkraften er det samme =) men, man får ikke samme svar om man bruker arbeid-energi-setningen.. eller gjør man? Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 30. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2012 Husker ikke så mye av fysikken fra i fjor, men tror dette: Siden friksjonskraften på 15 N går imot dine 110N så tror jeg du skal regne med at du bruker en kraft på 95 N. Med W=F*s så blir det 285 J, det vil si mindre enn uten friksjon, noe som ikke er logisk skal det ikke bli mer arbeid når det blir tyngre? Kanskje jeg gjør deg mer forvirra, men man kommer lengre om man diskuterer med noen, så vi prøver det Forstår tankegangen din.. men er det ikke slik at uansett bruker 110N på å dra elementet selv om det friksjon.. friksjonen resulterer vel bare til at det går tregere, men blir ikke man mer sliten av at det blir tyngre noe som vil føre til mer arbeid? takker for svar! Jo, nå tror jeg jeg husker litt mer. Arbeid er liksom det "arbeidet" som summen av kreftene gjør. så hvis du ser på kreftene som vektorer, vi brukte vektorregning, så skal du bare regne med den vektoren som er summen av alle de andre. I dette tilfellet er det da 95N i dytteretning. Du får jo samme svar med den andre formelen gjør du ikke? 285 joule. dessuten så er det jo den andre formelen din Ek= (F-R)*s F er kraften din, også trekker du ifra friksjonen som er en kraft i motsatt reting og multipliserer det med s=strekning. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Hello! Trenger litt hjelp med denne oppgaven: En konstant, horisontal kraft på 110 N drar et legeme på 30 kg langs golvet. a) Hva er arbeidet på de første 3,0 m der friksjonskraften er ubetydelig? b) Hva er arbeidet på de neste 3,0 m der friksjonskraften er 15 N? a) Arbeid er lik kraft ganger vei, W = FS. Altså W = 110N * 3,0 m = 330 Nm b) Dette er et lurespørsmål. Arbeidet er akkurat det samme. Hvor alt arbeidet i oppgave a ble brukt til å akselerere klossen, blir noe av arbeidet i denne oppgaven brukt på å trosse friksjonskraften. Klossens akselerasjonen blir mindre, ettersom man "sløser" bort noe arbeid (15N x 3,0m = 45J) på friksjonen. Sebastian 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå