AllFather Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Hei Har seg slik at for 3-4 år siden så solgte jeg huset mitt. Det lå helt ute på en "klippe" mot sjøen. Eier all tomt rundt også, ca 40 mål, det folk eier i nabolaget er innenfor gjerdene sine. Nedenfor med sjøen har vi et nøst, her ligger det også noen andre nøst, som det ikke er noe papirer på, de ligger med andre ord på min eiendom. Her var avtalen mellom min bestefar og de som fikk bruke tomten men bør de falt fra falt alt tilbake til oss. Litt lenger borte i veien forbi huset står en gammel garasje , her ble det i sin tid laget en helt grunnleggende sti for at man skulle komme seg ned til båtplasser, her har folk gått i all tid. Av og til har folk også gått forbi huset utenfor gjerdet og ned er fint mulig, men kan være glatt når det regner og snør, pluss at det er 15 meter rett ned, så er ikke anbefalt rute. Når han sønnen til en av pensjonistene som bor her bygget seg flytebrygge nede ved nøstet "deres", og her leier han ut seks plasser (uten å ha informert eier av grunnen, meg ). Han krever at hun som kjøpte huset mitt fjerner sperringer hun satt ut på klippetoppen så folk ikke kunne gå på utsiden av gjerdet. Dette var noe som ble satt opp fordi eiendommen utenfor gjerdet er hennes (eier helt til stupet) og fordi nå har det blitt en voldsom trafikk forbi ned til nøstet til alle døgnets tider. Hun er nå inne hos forliksråd som han har kalt inn til, men føler seg litt overkjørt, da han kjenner mange folk i kommunen og de som sitter i selve forliksrådet (hun er tilflyttet). Han har gitt beskjed om at hvis ikke forliksrådet kommer til "rett" konklusjon vil han gå til tingretten med det. Han er dog "villig" til å være snill å trekke dette hvis den andre veien ned til nøstet (den borte med garasjen lenger borte i veien) blir pusset opp med delt kostnad av oss som har nøst der, noe som ikke er litt interessant engang da den har fungert fint i 70 år og fungerer like fint nå. Han prøvde seg en gang tidligere med å bygge en 18 meter flytebrygge og der løy han til kommunen å sa han hadde parkeringsplasser til alle båtplasser , noe som se løgn, da alt utenfor hans gjerde er mitt. Så her ble de overstyrt av fylkesmannen og den store flytebryggen ble nektet, han har nå bygget en liten en (som han leier ut, kanskje ulovlig ?) irriterer meg grønn over at han sitter i Oslo å prøver å lage bråk i en kommune utenfor Bergen . Må innrømme at jeg av og til får lyst gi han en god omgang juling. Så til spørsmålet, hva er rettighetene våres, hun som eier tomten, og despotten i Oslo ? Hans far bygget i sin tid et "vedskjul" utenfor sin eiendom , som vi ikke sa noe om. Samme med at han har parkeringsplass utenfor gjerdet sitt, som også er min eiendom. Jeg er ganske så lei hele fyren, så er fristende å fjerne tilgang til at jeg kan gjøre lovlig og gjøre livet hans så vanskelig som mulig. 2 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Det er umulig å gi noen svar på dette ut fra det du skriver. Det virker som en tvist om hvem som har rett til hva over hvilken grunn. Hvilken rolle du har oppe i dette vet jeg ikke - er det du eller hun damen som er grunneier og/eller part? Og gjelder tvisten flytebryggene, naustene, sperringene, veiretten eller flere av disse? Mitt tips: Ta dette til advokat. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Tvistesak gjelder at de vil gå forbi på knausen foran hennes hus , hennes eiendom . Er en annen gangvei ned, den går over min grunn. (Den jeg nevnte gikk ned langs garasjen). De krever å gå forbi på utsiden av gjerdet, men likevel på hennes eiendom . Jeg mener veirett følger de som eier bolig, og dies barn når/hvis de tar per boet , ikke til folk han leier ut plass på en flytebrygge til Lenke til kommentar
janingar Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 Jeg har ikke kompetanse på juss, men tilsynelatende så ville jeg tro at han egentlig ikke kan kreve eller hevde en dritt all den tid du eier området rundt og alle andre bruker deler av det på hevd i all tid. Kan ikke tro at han får noen større rett fordi han skal leie ut båtplasser som du påpekte at kanskje ikke er lovlige (vet du om han i det hele tatt søkte om å bygge bryggen? hvis ikke kunne du bare tipset kommunen om den). Syns også det virker besynderlig at han absolutt skal ha åpnet en vei som etter din beskrivelse kan være relativt helsefarlig å gå under feil forhold, samtidig som den går over annenmanns grunn der han overhode ikke har noen hevd. Du kunne ikke laget en enkel illustrasjon av området som viser grafisk hvordan situasjonen er? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 5. november 2012 Forfatter Del Skrevet 5. november 2012 Kan bruke Google maps i morgen å tegne , er ikke farlig at folk ser hvor det er Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå