Gå til innhold

Ny byggePC til under 8000 NOK

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal kjøpe ny PC, men kjenner ikke til de ulike komponentene ang hva som er bra og ikke bra. Håper noen her på forumet kan hjelpe meg litt slik dette blir en best mulig PC for under 8000 NOK.

Skal i utgangspunktet bruke PC'en som en mediaPC, men er kjekt å ha muligheten til litt forskjellig. Så ønsker jeg at PC'en skal være holdbar i flere år frem i tid :)

Har satt opp 2 forslag, og ønsker tilbakemelding rundt dette. Et med AMD og et med intel oppsett. Hva er egentlig forskjellen mellom disse?

post-86844-0-33517400-1351620650_thumb.jpg

post-86844-0-04985600-1351620773_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også vurdert å oppgradere PSU til corsair AX-750. Dette er pga dersom jeg går for HX som er lagt inn i forslaget, vil jeg ikke ha mulighet til å ettermontere en vifte i bunn av kabinettet om det skulle være ønskelig senere.

Er også viktig at oppsettet er stillegående!

Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv

For guds skyld bare gjør deg selv en tjeneste og gå for Intel. Hvis du er i tvil bør du google "AMD FX8350 review" for å se omtaler om AMDs topprosessor, merk deg hvor den havner på lista blant Intel-prosessorene.

Lenke til kommentar

Støtter det folk sier over her, gå for Intel og kjøpt et billigere hovedkort.

Her er to gode:

MSI Z77A-GD65

Asus P8Z77V_PRO

Jeg må bare spørre, hva skal du med det ekstra utvidelseskortet?

Hovedkortene jeg linket over kommer begge med 8 SATA porter fra fabrikk, trenger du virkelig fler en dette?

Takker for svar.

Da blir det å gå for intel.

Grunnen til jeg valgte deluxe hovedkortet er at det er bare 100 NOK i prisforskjell til pro. Da tenkte jeg at deluxe kortet er et bedre valg.

Utvidelsekortet vil jeg ikke trenge per dags dato, men har da mulighet til å sette inn 8-9 mekaniske disker + 1 (2) SSD disker (slik det er plass til i kabinettet.

Lenke til kommentar

Men en ting jeg er usikker på er PSU. Hvor stor vil jeg trenge? Må jo ha mulighet til fremtidige oppgraderinger, og har det noe å si om jeg velger for kraftig PSU?

Jeg holder en hånd med HX eller AX serien til corsair, da jeg har at disse er meget stillegående og bra kvalitet. Eneste bakdelen med den nye HX serien er at PSU'en har vokst i lengde og vil sperre for en evt fremtidig vifte i bunn av kabinettet.

Men ser oppsettet bra ut ellers, eller er det ting som burde endres på?

Lenke til kommentar

Har også vurdert å oppgradere PSU til corsair AX-750. Dette er pga dersom jeg går for HX som er lagt inn i forslaget, vil jeg ikke ha mulighet til å ettermontere en vifte i bunn av kabinettet om det skulle være ønskelig senere.

Det er fint plass til vifte ved siden av en HX750 i en R4.

Jeg har R4 med HX850 og det er plass: (jeg har en 120MM,

maskin.jpg

Lenke til kommentar

a>

Ser at du har den eldre versjonen av HX serien, den nye HX serien er 200 mm lang og vil da komme i konflikt med evt viftemontering. Er usikker på om jeg noen gang vil trenge viften, men er jo kjekt å ha muligheten dersom jeg skulle trenge det.

Lenke til kommentar

a>

Ser at du har den eldre versjonen av HX serien, den nye HX serien er 200 mm lang og vil da komme i konflikt med evt viftemontering. Er usikker på om jeg noen gang vil trenge viften, men er jo kjekt å ha muligheten dersom jeg skulle trenge det.

Ser du ikke har lagt til noe grafikkort på intel builden.

Hvis du ikke skal ha et veldig kraftig kort kommer du veldig langt med 650w også.

Grunnen til at jeg kjøpte HX850 var muligheten for SLI, og de nye i5 CPUene bruker mye mindre strøm en tidligere.

Standarden tidligere var jo at quad cores var 130w, mens en 3570k er jo bare 77w.

I tillegg brukte toppkort fort 250w før, mens de ligger på under 200w nå.

Pga dette kommer en mye lengre med 650w i dag en tidligere.

Lenke til kommentar

a>

Ser du ikke har lagt til noe grafikkort på intel builden.

Hvis du ikke skal ha et veldig kraftig kort kommer du veldig langt med 650w også.

Grunnen til at jeg kjøpte HX850 var muligheten for SLI, og de nye i5 CPUene bruker mye mindre strøm en tidligere.

Standarden tidligere var jo at quad cores var 130w, mens en 3570k er jo bare 77w.

I tillegg brukte toppkort fort 250w før, mens de ligger på under 200w nå.

Pga dette kommer en mye lengre med 650w i dag en tidligere.

Nei, har ikke lagt til grafikkort. Skal i utgangspunktet kun bruke maskinen til media, og da tenkte jeg at det holdt i første omgang å bruke det interne grafikkortet i hovedkortet. Så kan jeg kjøpe et senere om jeg skulle trenge det.

Så det du sier er at dersom jeg skal ha SLI, så må jeg opp til 850W?

Men hvordan oppfører en 850W PSU seg om jeg kun bruker en brøkdelen av kapasiteten?

Lenke til kommentar

Nei, har ikke lagt til grafikkort. Skal i utgangspunktet kun bruke maskinen til media, og da tenkte jeg at det holdt i første omgang å bruke det interne grafikkortet i hovedkortet. Så kan jeg kjøpe et senere om jeg skulle trenge det.

Men hvordan oppfører en 850W PSU seg om jeg kun bruker en brøkdelen av kapasiteten?

Det går bare bra å bruke en stor PSU på lav belastning. Hvis du bare skal bruke internt skjermort klarer du deg fint med en PSU på 400w.

Lenke til kommentar

-

-

-

-

-

En kjap tit på http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Sier meg at systemer dit vil trekke ca 350w ved 90% belastning på prosessoren.

De bedre PSU'ene starter ikke vifta før de treffer et hvist punkt, så en stor dyr PSU kan godt hende at i kabinettet ditt blir lydløs pga at vifta i den ikke går.

Lenke til kommentar

De bedre PSU'ene starter ikke vifta før de treffer et hvist punkt, så en stor dyr PSU kan godt hende at i kabinettet ditt blir lydløs pga at vifta i den ikke går.

I følge den kalkulatoren bruker jeg 518w på 90% load.

i5-2500k@4300MHz

4x DDR3 brikker

3x 7200rpm SATA

2x SSD

NVidia GTX285

2x 140MM fans

3x 120MM fans

1x Corsair h70 watercooler (jeg har antec, men de er ganske like)

Jeg kan si at ved spilling går vifta i HX850 kun veldig sakte og det er såvidt den lager lyd.

Lenke til kommentar

-

-

-

-

-

Ok, lydløst er et ord jeg liker :) Hva vil du/dere anbefale av PSU? AX, HX eller TX til corsair, og hvor stor anbefaler dere mtp fremtidige oppgraderinger?

Men hvordan ser oppsettet ut ellers?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...