Gå til innhold

Tror du på spøkelser?

Gjest medlem-82119

53 stemmer

1. 1. Tror du på spøkelser?

• Ja
      3
    • Litt
      3
    • Nei
      43
    • Vet ikke
      4
    • Vil ikke svare
      0

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Tull og tøys for noen, blodig alvor for andre. Noen ler av det, andre søker svar. Skeptikere og troende krangler om temaet, hva mener du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri opplevd noe som fikk meg til å konkludere at spøkelser eksisterer. Jeg har opplevd ting som jeg ikke kunne forklare på en logisk måte, men la altså ikke spøkelser som forklaring (noe jeg mener mange gjør). Når man i tillegg ikke klarer å legge frem bevis på at spøkelser faktisk finnes, blir spøkelseshistoriene bare underholdning fra min side.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg to ganger har opplevd noe jeg ikke kan forklare, tror jeg ikke på spøkelser. Hva mener du? :)

Jeg har og opplevd noe jeg ikke kan forklare, som andre personer også har opplevd uten at vi på noen måte hadde snakket om det med hverandre om det før årevis etterpå. Allikevel er det ingen av oss som tror på spøkelser. Våkne drømmer e.l. virker noe mer sannsynlig, liksom.

Lenke til kommentar

Det jeg vet som virkelig av og til irriterer meg er at mange Kristne tror på Gud og demoner og engler, men ikke på spøkelser osv osv

DET er irriterende av og til det, og egentlig, en veldig ulogisk combo

Jeg er Kristen, og jeg er i det minste en agnostiker når det kommer til andre skapelser

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke på spøkelser.

Til alle her på forumet som har sett gjenferd og blitt kidnappet av romvesen ved sengekanten, dere burde lese om søvnparalyse, også kalt hypnagogia.

Minner meg om at jeg for en tid tilbake våknet av at jeg ble dratt mot (det lukkede, med gardinene igjen,) vinduet mitt. Creepy der og da, men å påstå at det satt noen aliens på utsida i et romskip for å dra meg ut mot vinduet er kanskje å ta litt lett på empirien før man konkluderer. :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg TROR ikke, jeg VET at de finnes. Søvnparalyse er en marginal forklaring. Ja, er borti massevis av slike saker men de er lette å kjenne igjen og oppstår i forbindelse med søvn. Det store flertallet av saker jeg er borti skjer med vitner, til alle døgnets tider og det er svært lett å utelukke søvnparalyse.

Det er som å påstå at alle bilulykker skjer fordi sjåføren var dritings.

Lenke til kommentar

Hva er et spøkelse?

Jeg kan tro på dem som jeg tror på UFO-er. Hvis folk ikke vet hva det er, og det er et flygende objekt, så er det et UFO. Hvis folk ikke vet hvor lydene kommer fra, hvis de ikke klarer å få mening ut av hva de ser, så kan jeg godt gå med på å kalle det for et spøkelse, om det er forstått at det betyr "jeg vet ikke hva det var".

Hvis du vet hva det var, hva den slags er, så må jeg be om en utdypelse.

Lenke til kommentar

Jeg TROR ikke, jeg VET at de finnes. Søvnparalyse er en marginal forklaring. Ja, er borti massevis av slike saker men de er lette å kjenne igjen og oppstår i forbindelse med søvn. Det store flertallet av saker jeg er borti skjer med vitner, til alle døgnets tider og det er svært lett å utelukke søvnparalyse.

Har jeg påstått noe da? Kan godt være at du har sett spøkelser og opplevd det uforklarlige. Det finnes mye mer mellom himmel og jord enn det som møter øyet, men jeg tror det ikke før jeg ser det.

Endret av Hafti
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på spøkelser, men jeg vil også veldig gjerne se et, men har dessverre innsett at det ikke er mulig.

Jeg sluttet å tro på slike ting etter hvert som jeg ble eldre, og nå som voksen er det flaut å tenke tilbake på hvor naiv og godtroende man faktisk var som barn.

Lenke til kommentar

Eller kanskje alle bilulykker skjer fordi en eller flere sjåfører ikke ikke har kontroll over situasjonen?

(Å være dritings fører til at man ikke har kontroll over situasjoner)

Ja, metaforen er forenelig med den opprinnelige meningen.

Her er noen måter man kan miste kontrollen over kroppen sin:

-Dårlig blodsirkulasjon i en kroppsdel --> Midlertidig paralysed

-Hyperventilering --> Midlertidig paralyse / følelsesløshet / svimmelhet / uvirkelighetsfølelse / følelse av vektløshet

-Søvnparalyse --> Midlertidig paralyse / følelsesløshet / uvirkelighetsfølelse

-Man drømmer

-Mental/sanselig overanstrengelse --> Midlertidig paralyse / midlertidig tiltaksløshet / besvimelse / tap av bevissthet

-Panikk --> Tiltaksløshet

-Angst --> Uvirkelighetsfølelse / ser mønstre og monstre som ikke er der

-Paranoia --> Uvirkelighetsfølelse / ser mønstre og monstre som ikke er der

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Jeg TROR ikke, jeg VET at de finnes.

Høyst tvilsomt. Fordi...

- Det finnes INGEN beviser for at spøkelser i det hele tatt eksisterer. INGEN.

- Du kan være at du lyver. Er ganske sannsynlig at du gjør nettopp det, siden det er mange grunner til å feilaktig påstå at man har sett spøkelser og/eller kan kommunisere med dem, blant annet er det relativt enkelt å tjene penge på å overbevise andre om slike ting.

- Det kan godt hende du i fullt alvor TROR du har opplevd spøkelser, selv om du egentlig ikke har gjort det. At mennesker tror de har opplevd spøkelser kan skyldes mye rart, f.eks. at noen har lurt dem, at de har opplevd et (innen vitenskapen) velkjent fenomen for dem er ukjent og dermed tolkes som "spøkelser"/"ånder" i stedet, rus, sykdom etc. Er mye rart som kan forvirre/lure folk slik at de overbeviser seg selv om de merkeligste ting.

- Dine påstander om "ekte" situasjoner, hvor det er mange vitner etc, er det bare å se bort fra. Du kommer jo aldri med troverdig dokumentasjon som kan bekrefte påstandene dine.

Du har gjennom dine tidligere poster i en annen tråd her i forumet vist klart og tyder at du er svært ukritisk til alle kilder som bekrefter ditt syn på saken med tanke på hvor totalt useriøse flere av kildene dine har vært, i tillegg til at flere av dem faktisk har sagt noe helt annet enn det du selv har påstått.

edit: Endret første og andre avsnitt.

Endret av Juke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...