Gå til innhold

Tror du på holocaust?


Gjest medlem-82119

  

135 stemmer

  1. 1. Tror du på holocaust?

    • Ja
      116
    • Ja, men ikke at det var SÅ ille
      8
    • Ja, men at det kun skjedde et fåtall
      3
    • Nei
      3
    • Nei, fordi historien skrives av vinnerne
      1
    • Nei, fordi det kun er propaganda
      2
    • Vet ikke
      0
    • Vil ikke svare
      2


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ja, selvfølgelig, ellers ville det jo være å være uviten. Men jeg vil presseseire at Mahmoud Ahmadinejad IKKE har fornektet Holocaust slik media påstår, men han har stilt spørsmål ved det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er det ikke noe galt med. Jeg mener ikke å tråkke på noen tær, men du høres ut som en av de som ville slette Breivik fra historien for alltid samtidig som de berørte sa at det viktigste var å få det ut i det åpne.

Jo du det spørsmålet er det mye galt med.

Og jeg mener absolutt ikke, det du synes jeg høres ut som. Grenseland til stråmann det der, men jeg skal gi deg tvilen tilgode og sjansen til å lese gjennom innlegget igjen og forstå hva jeg faktisk sa.

Utøya, Rwanda, Kambodja, Tyskland, etc, etc. Det skal aldri glemmes og det skal gjentas og gjentas. Det er tydeligvis et behov for det ettersom det utrolig nok finnes de som trekker hendelsene i tvil.

 

Tro på Holocaust hva for et tåpelig spørsmål er det? En kan ikke velge å tro eller ikke tro på en slik grusomhet. Det er et historisk dokumentert faktum at det skjedde og helt udiskutabelt. En kan velge å tro på julenissen, gud, eller Espen Askeladd, etc. Slikt finnes det ikke et eneste bevis for eksisterer, da kan en ta til troen om behovet er der. Men en kan ikke velge å tro på dokumenterte hendelser, de har skjedd og er ikke åpne for tro eller ikke tro. De som mener en ettertrykkelig dokumentert hendelse ikke har skjedd, er i beste fall meget uopplyste og da har det ikke med tro å gjøre, men med uvitenhet og uopplysthet. Om ikke og en bare av prinsipp ignorerer bevisene for hendelsene, ja så ligger et annet og skumlere motiv bak

 

Om det da ikke er slik at spørsmålet favner Holocaust som ide og da blir det spørsmålet enda mer motbydelig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Tenkte holocaust som hendelse, og jeg mener fortsatt at det handler om tro. Det er et faktum at ikke alle tror på holocaust, eller at de tror på det men at det er overdrevet. Enhver omtale av noe, holocaust eller julenissen, handler i bunn og grunn om man tror på det eller ei. Dette kan man like eller mislike, men sånn er det nå engang.

 

Det er et enkelt og direkte spørsmål, med 3 ja varianter, 3 nei varianter samt vet ikke og vil ikke svare. Det er opp til hver enkelt hva de velger å svare, og det er anonymt med mindre folk forteller hva de svarte.

 

Noen spørsmål vil være vanskelige å godta for enkelte, men det må allikevel være lov å stille dem. Det ligger ikke noe politisk bak spørsmålet, det er kun et spørsmål som folk kan velge å svare på.

Lenke til kommentar

 

Noen spørsmål vil være vanskelige å godta for enkelte, men det må allikevel være lov å stille dem. Det ligger ikke noe politisk bak spørsmålet, det er kun et spørsmål som folk kan velge å svare på.

Ut fra det du skriver så kan jeg ikke tolke deg annerledes enn at du da mener det er greit å stille alle den type spørsmål i det offentlige rom og med det implisitt åpne for tvil om hendelsen faktisk har skjedd. Tilbake til utøya, vil altså spørsmålet ditt da lyde; Tror du på utøya? Hm.... mulig jeg mangler fullstendig gangsyn, men i min verden ligger det potensiale til å forsterke de vonde opplevelsene i slikt. Uten sammenligning forøvrig. Holocaust var systematisk utryddelse av et helt folkeslag over mange år. Utøya var en enkeltstående terrorhandling.

 

Ikke nok med at noen opplevde et mareritt de fleste ikke engang kan forestille seg, men en skal i tillegg måtte lese om at enkelte stiller spørsmål ved om grusomhetene faktisk fant sted. Ja, ja jeg trekker meg stille ut fra tråden nå, for meg er det rett og slett motbydelig og grusom spørsmålstilling og ansporing til empati fører tydeligvis ikke frem.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ser i prinsippet ingen grunn til å ikke spurt et tilsvarende "Tror du på Utøya" men det skjedde her og i nær tid, så forutsetningene er annerledes. Holocaust skjedde langt unna, for lenge siden, i stort skala osv og det er lansert ekstreme mengder informasjon både for og imot at det skjedde. "Tror du på holocaust" blir derfor mer i gata som spørsmål som "Tror du på månedlandingen".

 

Jeg synes man må holde hodet kaldt her og skjønne hva jeg spør om. Det er et enkelt og konkret spørsmål, som folk kan svare på. Ikke alle tror på holocaust, ikke alle tror det var så ille som det var, noen er overbevist om at det skjedde osv. Folk er forskjellige, noen vet, noen tror, noen er skeptiske, noen benekter.

 

Jeg synes det er greit å få med seg at folk tror og mener ulike ting, og at din sannhet ikke nødvendigvis er alles sannhet. Det kan være hardt å innse, spesielt på så kontroversielle spørsmål.

 

Men jeg ser fortsatt ikke at spørsmålet i seg selv skal være sårende. Svarene kan være sårende, men det må jo være lov å spørre hva folk faktisk tror om noe.Jeg kunne spurt om folk trodde på julenissen, jesus, gud, djevelen, månelandingen, klimaendringene og mye rart. Hadde jeg spurt om folk trodde på menneskeskapte klimaendringer, ville folk også følt seg tråkket på om de mente at det var bevist. Denne gangen spurte jeg om folk tror på holocaust, og folk står fritt til å svare det de mener.

Lenke til kommentar

Når jeg var i Auschwitz og Birkenau var alt så altfor renovert og restaurert, så jeg kan skjønne at til og med besøkende kan tro det hele er en løgn og at leirene ble rigget til som propaganda. Derimot, alle eiendelene til fangene som er utstilt der kan jeg umulig tro at er juks. Og hvordan skulle liksom russere/briter få tak i alt håret? Det er minst ett tonn menneskehår der, og det er uten tvil ekte.

 

Jeg ser at ingen i denne tråden har argumentert mot holocaust, så de har kanskje innsett realiteten i en av de andre trådene...

 

Altså, ærlig talt, hvis noen virkelig hadde gått inn for det, tror du ikke de kunne klart å skaffe til veie noen tonn menneskehår? Det er ville ikke vært mirakuløst eller umulig - for eksempel kunne de klipt hårene til et par troppeenheter eller foretatt innsamling hos frisørsalongene i noen byer i nærheten. Jeg er verken holocaust-fornekter eller -tviler og mener ikke å argumentere mot at holocaust fant sted, jeg vil bare at du tenker gjennom det en gang til. Når det er sagt så synes jeg holocaust får ufortjent mye oppmerksomhet i forhold til andre folkemord som har funnet sted, både før og etter. Det er en del av en veldig viktig myte (historiske hendelser brukt i samtiden for å forklare handlinger) i vårt samfunn, noe jeg mener burde innrømmes. Hvor viktig den er blir åpenbart når man ser hvor mange meninger som dukker opp med en gang temaet blir nevnt. Et av de få andre temaene jeg vet om som får folk til å fyre på like mange kanoner like raskt, er Israel-Palestina-konflikten (holdt på å glemme ulven, men det er mindre internasjonalt).

 

PS: Shoutout til mkrwii, lenge siden jeg har sett deg rundt om på internettene, gamle ørn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

En annen side av dette er at hvor mange som tror på det varierer mellom landene. En studie utført ved Haifa universitetet i mai 2009 viste for eksempel at 40% av palestinerne benektet holocaust.

Some 40.5 percent of Israeli Arabs believe the Holocaust never occurred, according to the results of a University of Haifa poll released Sunday.

The survey shows that Holocaust denial among Israeli Arabs has become more prevalent in recent years. In 2006, 28 percent of Israeli Arabs polled denied that the Holocaust occurred.

The annual poll of Jewish-Arab relations, which was conducted by Professor Sami Samuha, also found that only 41 percent of Israel’s Arab minority recognize the country’s right to exist as a Jewish and democratic state, as opposed to 65.6 percent in 2003.

Moreover, only 53.7 percent of the Israeli Arab public believe Israel has a right to exist just as an independent country, according to the poll, down from 81.1 percent in 2003.

“This radicalization in the positions of Arabs was caused by a series of factors such as the Second Lebanon War, the stalemate in the negotiations with the Palestinians, the failure to implement the conclusions of the Or committee, closing the case against the Border Police troops who shot dead the Israeli Arab protesters in October 2000, and more,” Samuha said.

700 Israeli Arab men and women participated in the survey, which will be published in its entirety on Monday.

Det er også biskoper som benekter holocaust:

http://www.nettavisen.no/utenriks/article2528600.ece

Sjakkspilleren Bobby Fischer er en annen som benekter holocaust:

http://gasskammer.blogspot.no/2012/08/bobby-fischer-sjakkgeniet-som-benektet.html

Sametingspolitiker benekter holocaust:

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politiker-mener-holocaust-er-loegn-3440543.html

 

Personlig er jeg overbevist om at det skjedde, men ser at det er endel som enten benekter at det skjedde, tviler på at det skjedde, eller betviler hvor stort omfang det hadde. Det er heller ikke bare vigrid og co som benekter holocaust men man finner dem overalt.

 

Er ikke ute å anklage noen uansett hvilken mening de har, men synes det er viktig å ha fokus på at ikke 100% erkjenenr at holocaust skjedde.

Lenke til kommentar

Jeg har akseptert at Holocaust skjedde, men jeg syns ikke videre forskning i dette området burde være tabu, spesielt med tanke på at det regnes som rasisme i enkelte EU land den dag i dag.

Hvorfor er det ikke slik med revolusjonen i Kina under Mao? Hva med de mange millionene som døde på grunn av politikken i Sovjetunionen.

 

Gjerne begrens det til historikere på høyt nivå, men nærmest total forbud er ikke veien å gå.

Vi burde ikke preke ytringsfrihet i verden, og så stoppe forskning i et område, fordi det er sårt tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Diskusjonen har vel sin bakgrunn i at ikke alle tror på bevisene. Folk som ikke opplevde det eller så det, må forholde seg til påstander og beviser, som de kan velge hvorvidt de tror på eller ei. For endel er holocaust det samme som julenissen, som man beviser sin eksistens med å henvise til at han kommer på besøk hver julaften. Det er også en massiv propaganda og info begge veier, og de som ikke tror på det jobber minst like hardt for å bevise at det ikke skjedde, som de som tror på det jobber for å bevise at det skjedde.

 

Som nevnt så ser man jo at hvor mange som tror på holocaust varierer etter land

Lenke til kommentar

.... som de som tror på det jobber for å bevise at det skjedde.

 

Ja jøss, like hardt som å bevise at vi bor på en klode i universet. Om noen fjols vil tro at det er en myte at kvinner føder levende barn og at babyer egentlig blir skapt i en fabrikk etter ordre fra Illuminati, så får de da bare tro det. Hva jeg er mer bekymret over er hvordan menneskeheten etterhvert skal klare seg i fremtiden om absurde spørsmålstillinger tas alvorlig av fler og fler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...