Lami Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Hei! Det har seg slik at jeg tenker å jobbe med noe innenfor data seinere. Problemet er bare at R1 matten atm ikke går så veldig bra, og kanskje jeg burde heller velge S1+S2 (forresten, hvis man har R1 og får en for eksempel en 2'er på kortet, har karakteren noe å si til ingeniørjobben som krever R1, ser de på R1 karakteren?). Men så er det slik at så og si alle ingeniør-jobber innen data krever R1 matte. Så, spørsmålet er da om jeg skal jobbe med noe som ikke ingeniør, for eksempel spillprogrammering, Programvareutvikling, datavitenskap eller datateknologi for eksempel. Men, hva er lønnen på disse jobben vs dataingeniør for eksempel? Jeg kan selvfølgelig jobbe ræven av meg med denne R1 matten, for å så kanskje få utdanning som ingeniør. Men er jobber innenfor noen av de nevnte områdene over (spillprogrammering, utvikling osv), lavlønte? Hva kan jeg regne med å tjene etter et par år i jobben, i årslønn? Takk for svar! Lenke til kommentar
laurell Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Hei Innen programmering kan du havne innom veldig mye matematikk, og spesielt innen spillprogrammering kan det være å ha gode basisegenskaper innen matriser, vektor, grafer og sikkert mye annen rart. Anbefaler deg da å ta den matten En dataingeniør og en som går informatikklinjen på høyskolen får ca den samme utdanningen (minus obligatoriske kjemi, fysikk, matte) vil ofte starte med den ca samme lønnen, men i det lange løp så viser det seg at de med ingeniørutdanning stiger mer på lønnen etter 5-10år~. Om du velger spillprogrammering så låser du deg veldig til en by her i Norge, nemlig Oslo (noe småtteri i Bergen). Vanlig programmering finner du jobber innen i alle de store byene. Mange velger nok heller spillprogrammering fordi det er gøy, men ikke alltid like lett å bli rik på det. 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 hvis du er seriøs, ta et år etter vgs der du studerer feks exphil, og et mattefag eller to, setter deg tilbake på rett spor, + at du får bedre muligheter ved universitet/h.skole, sjangsene er jo ganske store for at du ender opp med et friår uansett... Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Jeg tenker litt at master er master. Så om man først får en relevant mastergrad, så spiller det liten rolle om man er siv.ing. eller ikke. Man starter med den samme lønnen, og som f.eks. konsulent i et stort selskap vil lønnen i stor grad basere seg på individuelle forhandlinger. Prestasjonene vil legges til grunn, så man kan fint stige mer enn de som er siv.ing. om man gjør det bedre enn dem. Karakteren i R1 vil uansett være likegyldig. Søker du siv.ing. ved NTNU må du derimot ha minst 4 i R2. Bachelor i IT er kanskje litt mindre ettertraktet enn høgskoleingeniør, men startlønnen er nok lik siden det er de samme jobbene. Spillprogrammering krever gjerne forholdsvis omfattende kunnskaper innen matematikk. I hvert fall svært mye mer omfattende enn R1. Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 (endret) Det finnes vel egentlig ikke noen lett rute til god lønn og meningsfylte oppgaver som programmerer, men skolegang er det som oftest gir mest utbytte. Så jeg ville ikke gitt opp selv om matten går litt tregt akkurat nå. Ikke bekymre deg for karakterene, det er viktig å fullføre det man begynner på men [videregående] karakterer har ikke betydning for lønnen senere i livet. Endret 6. november 2012 av dahuff Lenke til kommentar
Niram Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Om du velger spillprogrammering så låser du deg veldig til en by her i Norge, nemlig Oslo (noe småtteri i Bergen). Vanlig programmering finner du jobber innen i alle de store byene. Mange velger nok heller spillprogrammering fordi det er gøy, men ikke alltid like lett å bli rik på det. Høgskolen i Gjøvik har en meget anerkjent "Bachelor i Spillprogrammering". Utrolig dyktige lærere og et særdeles sterkt fagmiljø. Og det er naivt å tro at man bare kan jobbe innen spill med en slik utdannelse. Man blir en svært habil programmerer som kan ta jobber også utenfor spill, altså mer generelle programmeringsjobber. På Gjøvik er det også dataingeniør, de har en del felles fag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå