Gå til innhold

Skal investere i forsterker + fronthøytalere, trenger råd!

Anbefalte innlegg

God dag!

Tenkte gå til innkjøp av nytt anlegg til leiligheten. Har foreløpig ikke bestemt noen prisramme, men ser for meg et sted rundt 10 000,-

Jeg dropper surround i første omgang, men recieveren må dog være kompatibel for dette. Så det jeg ønsker er en god reciever/forsterker(hva er forskjellen?) og to gode fronthøytalere. Har en decent blueray spiller jeg kan spille fra.

Så jeg trenger tips til gode steder å handle fra samt tips på en god forsterker og to kraftige fronter!

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Receiver har innbygget radio. Synes hifiklubben har endel bra, og liker også komplett.

Du får helt greie receivere til rundt 5000,- og oppover, som støtter de nye HD lydformatene, airplay, 4K og har greit med tilkoblinger.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=751381#extra

Hifiklubben har denen saken:

http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/receivere/denon_avr-2313_hjemmekinoreceiver.htm

Klarer du deg med stereo, så er denne fin:

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/stereosystem/denon_dra-f109-dnp-f109_nettverk-stereosystem.htm

Høyttalere foretrkker jeg dali, men om du velger yamaha receiver så er det sikekrt fint med yamaha høyttalere også.

Dali, med bl.a lektor serien (hifi klubben) fra hifi klubben, og lignende

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har ikke noe forhold til CW, er vel mye bass og trøkk man får. Er mest glad i Dali, B&W og lignende og trenger jeg mer bass så legger jeg til en sub. Send heller en mail til hifiklubben om det går greit, og be om tips til evnetuelle andre høyttalere til den receiveren. De har peiling :-)

Jeg tenkte også på at du ville utvide med surround etterhvert, og da passer ikke CW inn. Hade derfor satset på dali lektor eller lignende og bygget ut i samme serie.

Lenke til kommentar

I den prisklassen ville jeg tatt en telefon til Hi-Fi Huset og sjekket om de har fått inn noen gode Yamaha-recievere i innbytte etter siste lansering fra Yamaha. Jeg ville droppet alle tanker om 4K og slikt.

Om lydkvalitet er i sentrum kommer du vesentlig lenger med en mer påkostet reciever som er satt kraftig ned i pris, sammen med et par brukte høyttalere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

4K er vel om man har planer om å kjøre 4K bilde gjennom receiveren neste gang man bytter TV. Regner med det vil dukke opp 4K dekodere etterhvert, for å brukes mot 4K TVer og da kan det være kjekt å ikke la receiveren være en flaskehals. Koster ikke mer, men er standard på de fleste nye resceivere.

Lenke til kommentar

Da vil det også komme blu-ray avspillere med dual-HDMI, slik at du kan sende bilde et sted og lyd et sted. Jeg lever fint med 3D på tv uten 3D i prosessor (Selv om den kan oppgraderes).

Forrige generasjon recievere faller ganske mye i pris og da får du gjerne mer strøm for pengene og det er (i min subjektive vurdering avhengig av mine preferanser) hysterisk mye viktigere enn 4K og det siste på bilde-feltet.

Jeg tror det vil ta en stund før 4K gir mening i et kost/nytte-perspektiv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Slike dual hdmi finnes allerede. Poenget mitt var vel at de fleste nye har denne funskjonen, i motsetning til eldre f.eks brukte. Hva man velger er ofte en kombinasjon av lydkvalitet, effekt, funksjoner og muligheter.

4K kommer overalt, det er allerede TVer tilgjengelig (grisedyre riktignok), prosjektorer (også grisedyre) blurayspillere og neste playstation vil også ha 4K.

http://bgr.com/2012/08/22/playstation-4-4k-resolution/

Man ser også at prisene på prosjektorer har stupt fra sonys over 150000,- tilbud, til denne på 70000,-

http://www.idg.se/2.1085/1.443739/red-slapper-fet-4k-projektor-med-laser

JVC slipper modeller som kryper ned mot 30000,-

I løpet av de neste 1-2 år får man dem for 15-20000,- sammen med den nye PS4 så blir det grei oppløsning. Da bør ikke receiveren man kjøpte for to år siden være en flaskehals.

Lenke til kommentar

Og poenget mitt er at den ikke trenger å være en flaskehals. Jeg vil heller lagt pengene i lydkvalitet og strømforsyning og heller basert meg på en dual-hdmi-løsning om man finner ut at 4K er veien til lykke.

På linje med at man ikke betaler for 3D-funksjonaliteten betaler man sjelden for 4K-biten. Det jeg prøver å si er at i stedet for å kjøpe en reciever med 4K til 4.000 kroner kan man heller kjøpe en reciever til 4.000 demobrukt som kanskje kostet 8.000 mot at man da lever med en dual-HDMI-løsning. For kostnaden av en ekstra HDMI-kabel får man en forsterker som er "dobbelt" så bra på alt det andre. Det er en no-brainer i min verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...