Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

svar på dataelektroniker eksamens oppgave

Gjest Slettet-YvxSGO

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YvxSGO

hei, laget en tråd tidligere angående DAT4002 eksamen og fikk god veiledning angående emnet. har nå igjen gjort et forsøk på en annen prøve

vil noen se igjennom svaret og se om det kunne vært et fullverdig svar til eksamensoppgaven? eller annen kritikk eller tips er også godt motatt!

prøven: http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_yrkesfag/H11/DAT4002_Dataelektroniker_VG3_H11.pdf

og legger til svaret mitt som vedlegg til tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei bump !

Her om dagen så kladdet jeg et lite svar, men da jeg skulle poste det så hang PC'en seg opp, eller internettlinjen forsvant. Her er teksten:

Vedrørende mail: Ville brukt litt mer formelt språk. Ikke "treigt nettverk" men "et nettverk med for liten overføringskapasitet".

Jeg er jo ingen dataelektroniker, men har vært borte i en del forskjellig innenfor elektrfagområdet inklusive også litt IT og nettverk.

Hvis jeg skulle feilsøkt et trådløst nett så tror jeg at jeg ville gjort det slik:

1. Gjennom en visuell inspeksjon vurdere om utstyret ser ut til å kunne ha en tilstrekkelig grad av kapasitet og om sikkerheten er god nok (WAP/WEP ..)

2. Hvis det hele ser ut til å kunne fungere så ville jeg ha koblet opp min egen PC mot nettverket. Jeg ville sett på hvordan påloggingen forløp og hvordan konfigureringen settes opp via DHCP.

3. Hvis det kjører greit så ville jeg ha kjørt noen enkle ping tester både mot lokale noder og ut mot Internett og målt responstid og pakketap. Jeg ville ifb med dette også ha sjekket dns resolving funksjonen ved å pinge både "logiske adresser" som www.vg.no og ip adresser som 8.8.8.8

4. Eventuelt så ville jeg ha satt opp en lokal server og lastet en litt stor fil over det trådløse nettet lokalt, for eksempel 100 MB.

5. Jeg ville også kjørt en speedtest mot Internett for eksempel via speedtest.net.

6. Jeg ville forsøkt å skru ned de andre brukerne (Klienter/servere) og så se om dette ga en vesentlig hastighetsendring. Så ville jeg skrudd dem på igjen og så sett nærmere på om det er enheter som genererer uønsket trafikk.

7. Så vil det være aktuelt å loggen inn på brannmur/gateway og sjekke om det kan dreie seg om en feil konfigurering av firewall som leder til uønsket pakketap.

8. Videre så kan man også sjekke at alle klientPCene har mottatt riktige DHCP adresser via kommando "ipconfig /all" (LInux/Unix ifconfig)

9. Man kan også sjekke om trafikken kjører "den riktige vei via kommandoen "tracert / traceroute". (Windows / Unix)

10. Hvis jeg ennå ikke har noen konklusjon så ville jeg ha gjennomført en "pakkedump" og sett på innholdet i den enkelte datapakke, hvis det er misstanke om uønsket trafikk.

11. Hvis alle andre "grunner" er eleminert så vill jeg ha skiftet til en ny wifi hardware.

Det høres kanskje "mye" ut men mye av dette kan jo gjøres nesten i løpet av et par sekunder.

Hvis feilen viser seg å ligge i at en eller annen node kjører en stor mengde uønsket og unødvendig trafikk, så vil det jo ikke nytte så mye å oppgradere wifi hardware. Man bør også vurdere den samlede kvalitet på wifi node, klienter og Internettlinjen. Ingen kjede er jo sterkere enn det svakeste ledd, slik at det kanskje ikke alltid har så mye for seg å oppgradere til nyere wifi hardware. (Men prisene går jo ned og ytelsen går opp, så det er et argument for å "modernisere".)

Bare et forslag sånn aller hurtigst. Andre som har synspunkter / ideer ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...