Gå til innhold

Fra førerkort klasse A1 til førerkort klasse B

Sk!ppy

Anbefalte innlegg

Hei!

Har du lyst til å hoppe over all teksten trenger du bare å lese siste linjen for hovedspørsmålet.

Har hatt førerkort klasse A1 i overkant av et år nå, og skal snart få meg B. Jeg har til nå bestått teorien. Jeg liker å tro jeg ikke har behov for særlig mye kjøretimer annet enn obligatorisk (Kjørte med gamle kjørelæreren min, som sa han bare ville ta det obligatoriske med meg, for å så ha veiledningstime for å vurdere om det er noe som må finpusses - har gjort all kjøring familien har hatt siden jeg ble 16, inkl norge rundt turer og flere lange turer). Regner uansett med at jeg trenger mer enn som så. Nå som jeg har flyttet må jeg finne ny kjøreskole, og det har jeg gjort. Jeg skal imorgen ha en kjøretime hvor kjørelærer ser hvor jeg ligger ann, og så hvordan vi gjør det videre.

Når jeg snakket med kontordama på kjøreskolen ville hun ha meg til å ta diverse kurs jeg mener ikke er obligatorisk (hovedsakelig det hun kallte et kurs for å bestå teorien, som jeg alt har bestått.). I skolens oversikt blir det forskjellige oppdelt i to kategorier, kurs og opplæring. ( http://i45.tinypic.com/4r9mk6.jpg ). Slipper jeg noe av dette om jeg har A1 fra før av (Har jo blant annet forbikjøring, mørkekjøring etc)? Er litt forskjellig å kjøre bil og lettsykkel, og er nok litt forskjellige kurs.

Kort sagt lurer jeg på hva er obligatorisk for klasse b, som jeg må ta som allerede har a1. Og hva slipper jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mørkekjøring og traffikalt grunnkurs er det eneste du slipper ja.

Det er mange obligatoriske steg i bilopplæringen, og du får ikke noe godskriving for det du har lært under a1-undervisningen, annet enn at du sikkert skjønner ting fortere.

Jeg tok selv først A1, så B,og så A. Og til og med fra A1 til A er det lite man slipper :/

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Bare dra og ta teoriprøven nå da, så slipper du ihvertfall at de maser. Jeg syntes uansett bilteorien var like lett eller lettere enn A1-teorien.

Har allerede gjort det. Syns bilteorien var betydelig lettere enn motorsykkelteorien. Kontordama på kjøreskolen sa at jeg alikevel måtte ha dette teorikurset fordi elever som meg visstnok bare tar teorien og så glemmer de det bare og ikke kan noen ting. Klarte tilslutt å bli satt over til en kjørelærer som satt meg opp på kjøretime uten problemer. Får høre hva han har å si imorgen.

Her ser du hva som er obligatorisk opplæring. Det eneste som er felles for A/A1/M og B er trafikalt grunnkurs, som inkluderer mørkekjøring. Og nei, teorikurs er ikke påkrevd (men anbefalt av S.V.V) hverken for å ta teoriprøve eller kjøretimer, hverken på A/A1 eller B...

Den var oversiktelig og fin, syns den viste bra :)

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...