Einang Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Eg har valgt krimbøker til fordjupningsoppgåva mi. Natten til fandens geburtsdag av Jonas Lie og Drømmefangeren av Unni Lindell. Læraren min har fortalt meg eg har nødt og knytte desse opp mot sjangeren krim, men eg finn lite informasjon om kva som er typisk krim ! Har prøvd google, men kjem ikkje fram mange resultat. Får det meste om anti helter, og litt kort om dei forskjellige undergenrene. Takk på forhånd får hjelp! Skrivedagen er 14 november så treng hjelp så raskt so mogleg! Lenke til kommentar
Samara Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Jeg er ikke helt sikker på akkurat hva du spør etter, men Wikipedia sier det slik: Crime fiction is the literary genre that fictionalises crimes, their detection, criminals and their motives. It is usually distinguished from mainstream fiction and other genres such as science fiction or historical fiction, but boundaries can be, and indeed are, blurred. It has several sub-genres, including detective fiction (such as the whodunnit), legal thriller, courtroom drama and hard-boiled fiction. Resten finner du her, eller det norske her. Dessuten står det noe her og her. Lenke til kommentar
Einang Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Jeg er ikke helt sikker på akkurat hva du spør etter, men Wikipedia sier det slik: Crime fiction is the literary genre that fictionalises crimes, their detection, criminals and their motives. It is usually distinguished from mainstream fiction and other genres such as science fiction or historical fiction, but boundaries can be, and indeed are, blurred. It has several sub-genres, including detective fiction (such as the whodunnit), legal thriller, courtroom drama and hard-boiled fiction. Resten finner du her, eller det norske her. Dessuten står det noe her og her. Tusen takk for svar! Linkane var til god hjelp =) Må nesten ty til engelsk sidan det er får lite stoff på norsk. Er det nokon andre som har noko om krim ? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Tror det er lurt å gi en historisk framstilling av krimlitteraturen, og sette inn hver av de to krimromanene der. Dvs. avgjøre hvor de befinner seg. http://www.abcnyheter.no/kultur/litteratur/070316/kriminallitteraturens-utvikling-en-historisk-oversikt-med-vekt-pa-fremstill Du kan selvfølgelig velge en annen historisk framstilling, eller ta elementer fra flere. Ordet sjanger er det samme ordet som "genre". (Det tok flere år før jeg selv skjønte det, errm...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå